Gå til innhold

Antec HTPC til stua

Anbefalte innlegg

Tenkte å legge opp en liten "arbeids"-logg her, sånn i tilfelle noen skulle ha noe nytte av det ;P. Ikke forvent noe crazy modding, eller denslags! Dette er om en stue-PC som skal gli inn i miljøet, så er mest interesert i forslag og sånt angående software for brukervennlighet osv :)

-----

Etter å ha ditchet desktop-pc’en min for noen år siden og gått over til laptop har det nå meldt seg et problem. Den nyeste laptoppen har ikke S-Video, så jeg får ikke sett film på TV :(. Med kun en laptop ble det uønsket støy på rommet om den skulle stå på om natten (backup og andre lovlige opp- og nedlastinger..).

Planen ble å lage en stue-pc som kunne fungere både til filmvisning, musikkavspilling, media-server, konstoll-emulering og backup-server. Siden den skal være på 24/7, og stå i stua må den derfor være stillegående og passe inn i omgivelsene.

Jeg startet med å se etter et passende kabinett. Etter mye leting på nettbutikker og forumer kom jeg fram til et Antec-kabinett som var perfekt for meg på alle måter.

ANTEC Fusion V2 Media Center 430W

antec.png

Eneste problemet var at den kun støtter mATX. Jeg hadde håpet å kunne bruke deler fra min gamle pc (ATX), men måtte derfor finne nytt hovedkort. Det viste seg at å finne et nytt hovedkort med støtte for eldgammel ram, prosessor og AGP ble vansklig. Derfo droppet jeg den tanken og gikk for ny innmat.

Etter å ha tjent litt penger på noen lugubre vis bestemte jeg meg for en prisklasse. Ettersom det mest krevende den skulle komme til å måtte takle ville være filmvisning satt jeg ikke store krav til ytelsen. Målet ble derfor ~3500kr.

Første handlelisten

Multicom.no (frakt kr 172,00)

Komplett.no (frakt kr 84,00)

Sum kr 3 367,00

Kabinett og dvd-spiller ble valgt fra multicom, siden det ble nesten 300 kr billigere. Prosessoren og hovedkortet ble de billigste fra AMD. Det skulle holde til å spille av film, og til de fleste emulatorer. Tanken var å senere bare bytte ut prosessoren vist jeg skulle ha bruk for HD-avspilling.

Jeg besteme meg for å sjekke Intel Dual-Core og muligens legge inn noen få røde lapper ekstra.

Asus P5GC-MX/1333, I945GC(A2),Socket-775 ,LAN, m-ATX, DDR2, VGA, PCI-Ex16, kr 350,00

Intel Pentium® Dual-Core E2180 2.0GHz, Socket LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED w/fan, kr 475,00

Hovedkortet og prosessoren ble 300 kr dyrere, men den gir en ganske stor forskjell i ytelse.

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php:

AMD CPU Mark: 377, #249

Dual-Core CPU Mark: 1009, #101

Dermed ble beslutningen om Dual-Core tatt. For å være på den sikre siden gav jeg meg selv 50 kr ekstra til et skjermkort som hadde litt bedre reviews. Mens jeg var i det spandable hjørne bestemte jeg meg like godt for å doble rammen i samme slengen.

Planen for nettverk var å stjele det trådløse nettverkskortet fra en av familiens pc’er som skulle byttes ut med en laptop. Laptop-kjøp ble utsatt så jeg måtte finne meg i å legge inn litt penger der og.

I mangel av et keyboard slang jeg inn et billig ett fra komplett og den endelige lista ble dermed:

Den ferdige handlelisten

Multicom.no (frakt kr 172,00)

Komplett.no (frakt kr 84,00)

Sum kr 4 044,00

Noen som har noen gode/dårlige erfaringer eller tanker om en slik setup?

Kommentarer

Endret av partin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en og en halv dag etter bestilling har komplett sine varer ankommet! Kjempeservice.

Mens jeg venter på at multicom skal få sendt kabinettet mitt har jeg tatt en titt på all herligheten! Alltid like spennende å åpne!!

Pakken:

DSC03457.JPGDSC03458.JPG

Mega-bobleplast med ordentlig smell :D

DSC03459.JPG

Hovedkort:

DSC03467.JPGDSC03468.JPGDSC03485.JPGDSC03491.JPGDSC03492.JPG

Medfølgende deksel, strømkabel og sata/ide-kabel:

DSC03486.JPGDSC03487.JPGDSC03488.JPG

Prosessor m vifte:

DSC03463.JPGDSC03471.JPGDSC03472.JPG

Rambrikker (med en ordentlig kjedelig pakning):

DSC03464.JPGDSC03470.JPG

Skjermkortet:

DSC03462.JPGDSC03475.JPG

Medfølgende kabler/adapter (RGB,DVI,S-Video):

DSC03473.JPG

Harddisk (ikke like spennende som før.. Når jeg var ung kostet 120g 2400 kr og var det dyreste på hele PC-en!):

DSC03469.JPG

Nettverkskortet m antenne:

DSC03460.JPGDSC03478.JPG

Slimline-keyboardet. Dette synes jeg var alt for stort til å være "slim". Skuffa :(!

DSC03461.JPGDSC03476.JPG

Lenke til kommentar

Tilkoblingsmuligheter

Fra før har jeg liggende en bluetooth-adapter, og jeg er også heldig innehaver av en nintendo Wii. Derfor er planen å bruke en Wiimote som fjernkontroll. Litt research har vist at dette byr på et stort problem: Wiimoten må manuelt kobles til hver gang den skal brukes! Det som kreves for å kunne gjøre dette automatisk er en auto-pairing funksjon.

Til dette skal jeg bruke GlovePIE.

Eneste bluetooth adapatere som støtter auto-pairing er de med Bluesoil-stack, og der har jeg vært ganske heldig med min adapter.

Noen som har tidligere erfaring med wiimote som fjernkontroll? Kommenter!

Lenke til kommentar

Mens jeg sitter å venter på at resten av orderen skal komme inn har jeg snekret sammen et lite PHP-script som gir meg pakkesporing i RSS :D

Dvs at jeg automatisk får beskjed med en gang pakken rykker litt nærmere huset mitt :)

For de som har lyst til å prøve den på noen av sine ordre:

http://home.no.net/alltech/posten.rss.php

(Du må forøvrig ha et RSS-program for å få automatiske varsler)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...