Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm etter windows update?

Anbefalte innlegg

Hai2u!

Jeg heter bjørn, og jeg er ny her!

Vel, jeg har laget ny brukerkonto i alle fall, da min gamle er bortevekk etter mange års inaktivitet. :)

Mitt problem:

Min Lenovo 3000 V200 med Vista Business SP1 har flere ganger etter Windows Update endt opp med en svart skjerm under oppstart, og det har hver gang endt med at jeg må reinstallere operativsystemet for at det skal være håp. Dette har jeg nå sett meg litt lei av, så jeg hadde håpet på at dere her kunne hjelpe meg.

Teknisk beskrivelse av problemet:

- Maskinen fungerer normalt.

- Windows update installerer en oppdatering.

- Windows ber om en omstart.

- Bjørn gjør som Windows forlanger og tar en omstart av maskinen

- Windows starter opp, tilsynelatende. Man ser en oppstartsskjerm (den grønne linja).

- Etter oppstartsskjermen blir skjermen svart. Rett oppløsning blir satt og musen dukker opp, men utover det skjer det ingenting. Jeg ender opp med en svart skjerm og mus, der login-skjermen skulle vært. (skjermbeskytteren virker dog helt fint... %/#Q%#%##"&)

- Bjørn er CLUELESS

- Bjørn reinstallerer maskinen i mangel på bedre idéer. <- Punkt jeg vil unngå denne gangen

Dette har jeg prøvd:

- Omstart -- Det samme skjer omigjen og omigjen

- Safe mode -- Dette skjer også i safe mode

- Last known working configuration -- No good

- System recovery fra Vista-plate -- No good

- Startup repair fra Vista-plate -- No good

Dette mistenker jeg:

- Skjermkortdriveren (Intel GMA X3100), jeg mener å ha sett noe om en oppdatering

- b0rka versjon av winlogon.exe som har fulgt med en lite gjennomtenkt windows-oppdatering

Dette har jeg funnet på google så langt:

- Folk sliter med svart skjerm ETTER login. Det gjør ikke jeg. Jeg får svartskjermen FØR/ISTEDET for login.

- Har funnet EN person som har rapportert problemet FØR login. Han fant aldri noen løsning.

Dette er nå 4. gang det skjer, og jeg nekter å få meg til å formatere faenskapet enda en gang. SKJER IKKE.

Any ideas, folkens?

Jeg har forøvrig tilgang til filsystemet fra et annet os/annen PC, hvis det hjelper.

Takker så meget på forhånd. :)

Mvh,

Bjørn

(vurderer stadig om apple skal få skattepengene mine mot en liten svart macbook)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...