Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

iPhone tilbys kun hos Netcom - er det Monopol eller ikke?

Solaar

Anbefalte innlegg

Forbrukerombudet mener at Netcom ikke kan være eneleverandør i Norge på iPhone - er dette juridisk riktig eller er det bare rådgivning fra F.O?

Limer inn et sitat fra en annen tråd:

Tja, hvis årsaken til samarbeidet er å kunne kontrollere prisen så er samarbeidet ulovlig og Apple vil tvinges til å selge iphone til flere leverandører. Å bevise det er derimot svært vanskelig.

Sikker? Synes det høres besynderlig ut at en norsk organ skulle kunne stille krav til et utenlandsk firma. Aldri hørt om noe slikt før.

Bombesikker. Alle selskaper som ønsker å selge produktene sine innenfor norske landegrenser er underlagt norsk lov. Apple må i likhet med alle andre selskaper uansett nasjonalitet rette seg etter norske lover og regler. Det er ikke besynderlig i det hele tatt det er helt normalt. Det beste eksempelet på det er kanskje bilindustrien. De må forholde seg til en rekke sære norske regler for å kunne selge biler her til lands.

I denne saken er det ikke bare suverene norske regler som gjelder men også EU-rett siden Norge helt sikkert vil følge EU når det gjelder en eventuell monopolvurdering.

Nå har vel apple også sagt at flere selskaper skal få selge den men at lanseringen er forbeholdt ett selskap i hvert land.

Jeg lurer på om dette er rett. Vi snakker om et produkt her, ikke en hel varelinje som ingen andre kan tilby. Jeg vet også at dette er et tema som er utbredt innen omtrent alle forskjellige bransjer i varehandelen så det overrasker meg hvor mye fokus det er på dette i mobilbransjen og om hva det er som egentlig er riktig her.

Det kan vel ikke være snakk om monopol her, det er jo bare for andre å tilby produkter som er bedre enn iPhone. For meg er det det motsatte av monopol og det kan ikke være bedre for en bransje som dessverre er gjennomsyret av tekno-freaker som tror alt dreier seg om mest mulig funksjoner og glemmer at den gjennomsnittlige personen er helt uinteressert i slike ting.

Men som sagt, jeg ønsker å få et svar på dette som kan vise meg et sted hvor dette temaet har kommet opp før (f.eks innen andre bransjer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...