fototim Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg har Pentax-utgaven av dette objektivet, og trives godt med det. Det er bra til sitt bruk. Best er det i normalområdet, altså sånn omtrent fra 24mm og helt opp til ca 80mm. Der vil jeg faktisk gå så langt som å hevde at det er på høyde med det meste av normalzoomer, også de i litt høyere prisklasser. Eller så har det en del klare begrensinger. En del fortegneing og vignetering er det mest påfallende i vidvinkelområdet. På motsatt side av normalomrdet avtar og ytelesen, men ikke radikalt. Det går spesielt ut over kantskarphet, noe jeg selv legger mindre velt på i teleområdet, men og skarphet opp kontrast generelt. Uten å ha prøvd så mange av dem, så vil jeg tro at optisk ytelse ikke så ulik en gjennomsnitts rimeig telezoom. Så alt i alt har jeg ingen kvaler med å anbefale objektivet. Med to forbehold: Trådstarter bruker 400D, og vil ikke få hjelp av billedstabilisator. Det betyr at bruksområdet bli mer begrensa i dårlig lys. Spesielt i teleområdet. Men et eventuelt stativ ville løse det problemet. Videre er jeg litt skeptisk til autofokusen. Den er bra på Pentax K20D, men ulidelig treg og bråkete på Pentax *ist DS. Pussige greier egentlig. Så jeg ville nok testa dette på det konkrete huset før jeg avslutta en handel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå