Gå til innhold

Oppgradering i borettslag - Fiber vs. Kabel

Anbefalte innlegg

Kabelnettet i blokka jeg bor i er så gammelt og i dårlig stand, at det nå skal byttes ut.

Det første som slo meg var at dette måtte være en ypperlig anledning til å få dratt en fiberkabel (Så dårlig stand på dagens utstyr, at kabelen inn til blokka må byttes ut og).

I mine øyne vil dette være den beste løsningen med tanke på hastighet og fremtidige oppgraderinger.

Men så har vi Canal Digital som veldig gjerne vil oppgradere nettet med ny coax.

Etter å ha lest litt vil de kunne tilby fine hastigheter etter oppgradering til EuroDocsis 3.0, og TV/Telefon fra de er det vel ikke noe å utsette på.

Men hvis man tenker noen år frem i tid, hvordan vil situasjonen være da? Vil coax fortsatt være et godt alternativ, eller vil det være fiber som er det store?

Siden det er snakk om kabel inn til blokka, samt hele nettet innvendig vil det jo være greit å gå for en løsning som vil holde i mange år fremover.

Noen som har noen synspunkter rundt dette? Burde jeg skaffe informasjon angående fiber og prøve å overbevise, eller er det like greit å la CD kjøre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har i borettslaget vårt nettopp fått lagt ny coax av Canal Digital.

Vi har ikke fått modem/mottaker enda, så jeg vet ikke hvordan kvaliteten er.

Jeg gikk hardnakket inn for fiber, men Canal Digital klarte å overbevise styret om at produktet dems var himmelsk overlegent alt annet, og sauene bet på. Til min enorme irritasjon.

Jeg hadde ikke vært i tvil. Fiber er tingen, ihvertfall om man skal se på fremtidig kapasitet i nettet.

Hvilke hastigheter snakket dem om etter oppgraderingen til EuroDocsis 3.0 forresten?

Og stod det noe estimert tidspunkt?

MVH

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Kabelnettet i blokka jeg bor i er så gammelt og i dårlig stand, at det nå skal byttes ut.

Det første som slo meg var at dette måtte være en ypperlig anledning til å få dratt en fiberkabel (Så dårlig stand på dagens utstyr, at kabelen inn til blokka må byttes ut og).

I mine øyne vil dette være den beste løsningen med tanke på hastighet og fremtidige oppgraderinger.

Men så har vi Canal Digital som veldig gjerne vil oppgradere nettet med ny coax.

Etter å ha lest litt vil de kunne tilby fine hastigheter etter oppgradering til EuroDocsis 3.0, og TV/Telefon fra de er det vel ikke noe å utsette på.

Men hvis man tenker noen år frem i tid, hvordan vil situasjonen være da? Vil coax fortsatt være et godt alternativ, eller vil det være fiber som er det store?

Siden det er snakk om kabel inn til blokka, samt hele nettet innvendig vil det jo være greit å gå for en løsning som vil holde i mange år fremover.

Noen som har noen synspunkter rundt dette? Burde jeg skaffe informasjon angående fiber og prøve å overbevise, eller er det like greit å la CD kjøre på?

Det var akkurat diskujon i nabo borettslaget om dette og der gikk de for fiber.

Fiber er også mer fremtidsrettet enn Docsis da det kan oppgraderes tilnærmet ubegrenset i tillegg til at forsinkelser på signaler er mindre,noe som kan telle spesielt for VoIP(Voice over IP),IPTV og videostreaming.Du kommer nok langt med coax men ikke i nærheten av fiber så når muligheten er tilstede for fiber så burde igrunn tvilen være liten.

I mitt borettslag var det ikke snakk om å oppgradere til coax engang,men vi måtte bli et flertall på over 60% som ville ha fiber og vi fikk naturligvis rabatt på fiberen siden det var mange som bestilte på en gang.

Lenke til kommentar

Ja det ante meg at fiber er litt mer fremtidsrettet, har lite greie på coax da det aldri har vært av interesse, så det er greit å få litt input på det.

Får ta kontakt med noen leverandører og høre hva de har å si.

De som styrer her var mer eller mindre fast bestemt på CD, men de vet vel heller ikke at fiber et alternativ, så det gjelder å møte forberedt til neste møte.

Fikk jo nettopp et skriv fra CD der de prøver å overbevise om at fiber er bare tull og at løsningene deres er mye bedre :roll:

Lenke til kommentar

Det er en kamerat av meg som var i samme situasjon.Han satt i styret og CD var nære ved ved å sikre seg området.Han fikk til slutt overtalt beboerne til fiber da et tilbud plutselig dukket opp.

Tror mange var ganske likegyldige og ikke visste så mye om forskjellene på coax og fiber.

Så vidt jeg husker innkalte han til et møte med beboere og fiberleggere så de skulle få kunne stlle spørsmål og høre om forskjellene.Tror det var det som gjorde det store utslaget.

Han var ekstremt ivrig etter å få fiber selv så han anstrengte seg hardt for å overtale de andre.Så med han i styret så ble det sagt mye negativt om coax :devil:

Fiber gjør at små endringer må til for å oppgradere i fremtiden,og du vet at med kapasiteten fiber har så er aldri linjene i nærheten av å bli overbelastet selv om du vil oppgradere om mange år.

Personlig er jeg også veldig fornøyd med pakken som innholder IPTV,IP telefoni og Internet.

CD sier at du må velge de i stedet for fiber og at fiber ikke er løsningen fordi de vil ha kunder,og det vil de sikkert fortsette med.

Fiberselskap vil selvsagt også selge.Men hovedforskjellen er at fiber alltid vil være overlegent og mer fremtidsrettet uansett hvordan du vender og vrir på det.

Så mitt råd er å ta fiber nå!Så kan du slippe å sitte med skjegget i postkassa senere.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Bare ikke gi deg på fiber.

Canal Digital er ekstreme til å kjøre propaganda mot fiber, og skal ha alle til å tro at coax er så mye bedre. Og dette tror folk som ikke vet bedre på.

Fikk meg en god latter av den siste blekka dems, makan til selvskryt er det lenge siden jeg har sett.

http://canaldigital.no/upload/kabeltv_kund...t/Juni_2008.pdf

Det eneste de slår fiber på er det analoge nettet sitt. Dette liker de gamle folka, som har en 24 tommer i stua, og en 14 tommer på kjøkkenet. Flere tv'er uten flere dekodere, så lettvint da!

Vi andre som vil ha skikkelig bilde, og et fremtridsrettet nett, velger fiber (ja, det er skikkelig bilde på digital kabel også selvfølgelig, er klar over det).

At mitt borettslag valgte kabel, er rimelig surt.

Men jeg flytter forhåpentligvis om ikke så altfor lenge, så jeg gidder ikke irritere meg mer over det.

MVH

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
EuroDocsis 3.0 Kan levere opp til 300/300 Mb/s

Bullshit!!

EuroDOCSIS 3.0 kan levere 442/122mbps (ved 8 kanaler).

EuroDOC. er en 1:2, 1:4 og 1:6 løsning som vil si at det er langt fra en syncron løsning, men nermere en kraftig adsl.

CD sin node vil stå på 500mbps og de tenker på og droppe fildeling (p2p) og ikke tilate det.

Når noden dems kan bare levere 500mbps aom skal fordeles på 500 personer vil det EGENTLIG ikke tilsvare mer en 1mbps pr. bruker.

Så altså gå for fiber, Kabel fra CD blir sykt fort overbelastet.

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
Jeg syntes det er litt små søtt av CD og si at de er så mye bedre en fiber.. Hihihi :)

Men de som er "viten" vet at fiber er framtidens teknologi...

De som er viten vet at fremtiden er radio-basert nett...

Fiber er stort i noen år fremover, men det som kommer til og toppe "fremtiden" er nokk radio-basert nett.

"Jeg syntes det er litt små søtt av CD og si at de er så mye bedre en fiber.."

De har da aldri påstått dette. kom med kilde du ;)

Btw det er mest vanlig at med slike "coax" løsninger at det går en fiber kabel nært huset, der de kobler på en koxial kabel fra fiberen in til huset.

Altså Koaxial-kabelen er bare et mellomled, så den har få begrensninger, men noden Canal Digital bruker har KRAFTIGE begrensninger, da den bare kan levere 500mbps samtidig. (det de sier er og at man ikke får bruke den linja man kjøper) på en forvrengt måte da :p

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar

GuggenJR, den ISP Leverandøren jeg jobber for hadde tenkt å begynne å selge Kabel ADSL, Dette var hva vi ble opplyst av de som legger det.

Heldigvis har vi folk i styret som har vett og vet at fiber er bedre!

Har du virkelig snakket med noen ifra CanalDigital?

Ring supporten dems og spør dem om fiber vs kabel.

De går også rundt og promoterer kabel, og legger ut at kabel er fremtiden, men fiber er bare tull.

Lenke til kommentar
De som er viten vet at fremtiden er satelitt-basert nett...

Fiber er stort i noen år fremover, men det som kommer til og toppe "fremtiden" er nokk satelittbasert nett.

Satelitter bruker radiobølger og de har utrolig stor forsinkelse pga av lange avstander.

Dessuten er radiobølger mye tregere en fiber som bruker lys.

Lenke til kommentar

Fiber er stort i noen år fremover, men det som kommer til og toppe "fremtiden" er nokk satelittbasert nett.

Okay....da håper jeg det blir en enorm forbedring fra dagens satelittbaserte linjer...

Vi har en slik linje på jobben som backup for radiolinken vi bruker....og verre SKIT har jeg ikke sett. Ping tider type 200 ms til VG.....nesten så en hadde vurdert brevduer.

Angående 500Mbit på 500 kunder....det leste jeg også. Dette med at de kommer til å forby P2P har jeg ikke hørt dem har sagt, men hvis alt dette stemmer, blir det begredelig her hjemme med den nye Canal Digital linja mi.... :mad:

Da er det rett tilbake til NGT for min del.

MVH

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
GuggenJR, den ISP Leverandøren jeg jobber for hadde tenkt å begynne å selge Kabel ADSL, Dette var hva vi ble opplyst av de som legger det.

Heldigvis har vi folk i styret som har vett og vet at fiber er bedre!

Har du virkelig snakket med noen ifra CanalDigital?

Ring supporten dems og spør dem om fiber vs kabel.

De går også rundt og promoterer kabel, og legger ut at kabel er fremtiden, men fiber er bare tull.

"Har du virkelig snakket med noen ifra CanalDigital?"

Jeg har kontaktet dem på Email-kundeservice angående dems oppgradering til 100mbps og hørt litt runt dette,

"Kabel vs fiber"

Kabel er dorligere en fiber da det er mindre markedsført og etterspurt, så det er få løsninger runt kaberl-markedet. Kabel linjer er heller ikke "dedikerte" så de vil bli fortere overbelastet.

Angånde det med at ISP styret ditt påstår at de kan levere 300/300Mbps, er det nokk ikke EuroDOCSIS x.0 det er snakk om, da jeg har lest MYE runt dette feltet. EuroDOCSIS 3.0 kan MAKS levere 122.88Mbps (30,72Mbps pr. kanal gjennom et maksimum bruk av 4 kanaler)

Om man leverer opp til 8 kanaler så vil maksen på upstream fremdeles være på 4 kanaler, men downstream vil ikke ha en slik begrensning.

Så det ISP-styret ditt må ha misforstått eller du har missforstott :p det er og en mulighet at de kjenner til en annen løsning (aldri hørt om en annen kabel basert løsning enn ED)

Lenke til kommentar

Satelitter bruker radiobølger og de har utrolig stor forsinkelse pga av lange avstander.

Dessuten er radiobølger mye tregere en fiber som bruker lys.

Internett via radiobølger er en mye nyere teknologi, og jeg regner med det kommer en eller annen løsning for dette. Radiobølge nett nå fortiden ligger på 60ms til andre plasser.

Btw elektromagnetiske bølger (radiobølger) beveger seg i lysets hastighet, og kan derfor oppnå presis det samme som fiber, men uten og måtte bygge ut store områder, men heller bare plasere en liten parabol på veggen. Men dette er en så ny teknologi at de ikke har funnet en løsning for og maksimere hastighetene og responstidene.

Det som senker og ødelgger for radiobølger nå fortiden er at bølgene fra solen, og alle de andre bølgene som går runt om kring, men ved bruk av elektromagnetiske bølger, så er alt som trengs en stor sender feks i oslo, og denne kan sende runt høyhastighets nett gjennom nesten hele norge, uten tap, kansje bare SMÅ økninger i responstid.

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...