Gå til innhold

Hva retutnerer denne sql queryen?

Anbefalte innlegg

Hva retutnerer denne til rs "rs=stmt.executeQuery(SELECT sum(kroner) FROM liste)"?

Poenget er å legge sammen alle 'krone' beløpene som befinner seg i 'liste'.

Hvordan får jeg ut denne verdien fra rs?

Eller er det en annen måte å gjøre dette på, som ikke inkluderer mellomlagring i programmet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er å legge sammen alle 'krone' beløpene som befinner seg i 'liste'.

Hvordan får jeg ut denne verdien fra rs?  

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er helt med på statement'et ditt, men du heter verdier ut fra et ResultSet med f.eks. rs.getString("kolonnenavn");

ResultSet'et har også metoder for int, Date osv.

Eller er det en annen måte å gjøre dette på, som ikke inkluderer mellomlagring i programmet?

Vet ikke helt hva du kaller for "mellomlagring", men executeQuery returnerer et ResultSet, så det er du nødt for å bruke.

Ellers har du jo execute som returnerer en boolean og executeUpdate som returnerer en int, men ingen av disse gjør vel det du ønsker...?

Lenke til kommentar

En tabell som heter 'liste' ser slik ut:

by | kroner

----------------------------

Tromso | 1000

Bergen | 1500

Oslo | 900

Stavanger | 2000

Jeg skal summere alle feltene krone.

Hvis jeg skriver "rs=stmt.executeQuery(SELECT kroner FROM liste)"

får jeg returnert en liste med alle kronebeløpene, der jeg kan hente ut en og en verdi ved hjelp av rs.next(), for å flytte meg en og en kolonne nedover i listen, og 'variabelnavn' = rs.getInt("kroner"). På denne måten kunne det mellomlagres i det java programmet jeg skriver. Jeg bare øker verdien av 'variabelnavn' til det ikke er flere 'kroner' verdier igjen.

Det er også mulig å summere alle 'kroner' verdiene ved bruk av "SELECT sum(kroner) FROM liste", i sql og få returnert hele summen. Det jeg lurer på er hvordan dette kan implementeres i java?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...