Gå til innhold

Jogge eller gå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke poenget ditt. Skjønte du mitt?

Jeg sier at når du jogger begynner fettforbrenningen etter rundt 20 min. f.eks. hvis du forbrenner samme andel av energigforbruket etter 30 min som når du går vil du forbrenne mer av å jogge. Det viste jeg ved å vise at du forbrenner mer ved å jogge i en time enn å gå i to timer.

 

Ditt poeng var bare at man forbrenner glukose først.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Det er sant, men når du først er i gang vil det ta fettet. Hva med det jeg skrev?

 

Jau, men her er vel spørsmålet ang å slanke seg. Jogging gir mye fordeler, den øker cardio, hjerte pumper, svetten renner osv.

 

Men er tanken på å brenne vekk fett så er det å gå mer effektiv. Fett brenning starter med enn gang, jogging må tappe karbo tankene før fettbrenning starter (dette tar som regel 20min varierer med hva du har spist osv). Men det som er viktig her at det er på en variert flate. Som bakke/fjell/trapper.

 

Her vil 1 time å gå i bakke/trapper/fjell vs 1 time løpe rundt en løpebane vil 1time gåing gi mest fett brenning.

 

Er et stresset område dette. Husker veldig godt at klasse timen endte opp å kunn diskutere dette frem og tilbake mellom lærer og oss. Han sa gåing, men vi trodde ikke det. Dumt at jeg ikke vet hvor bøkene ligger så kunne jeg kommet med mer "fakta" enn bare det jeg husker.

 

Dette er en diskusjon som har pågått i mangen år, og som du kan sikkert finne i hvert enaste helseforum i verden.

 

MEN, fakta er at lavintensitet brenner fett, høy brenner karbohydrater.

Ja, men hogging gir generelt mer forbrenning og spesielt hvis du trener litt lengre enn i en time. Faktisk vil jeg hevde at selv om du trener i en time vil du brenne mer fett ved å jogge. Du starter å brenn eetter ca 20 minutter og da siden forbrenningen går mye raskere vil du brenne mer. Det er f.eks. mer effektivt å jogge i 30 minutter enn å gå i en time hvis du brenner bare fett i de 30 minuttene du jogger.

Skal du stå og hogge en time blir du nok sliten ja... :thumbup:

Lenke til kommentar
AvidGamer har rett. Lav intensitet brenner fett, høy intensitet brenner glukose (karbohydrater). Kroppen gjør alt den kan for å spare på glykogenlagrene ettersom det er kroppens turbo. Det lageret kan romme opp til 1500 - 2000 kcal hos godt trente utøvere. Ettersom fettlagrene kan vare i flere uker, ønsker kroppen å bruke disse triglyceridene som energi. Derfor er det fullstendig korrekt å si at trening med lav intensitet er direkte fettforbrenning.

 

For det går nemlig ikke an å tenke slik at "pulsklokken viste at jeg brukte 700 kcal" og tror at man har mistet 700 kcal fett. Det kommer helt an på hvilken intensitet du har trent på.

 

Kilde: Konvensjonell treningslære, grunnleggende fysiologi og sunn fornuft.

Isolert sett er det riktig, men ser man det i et større perspektiv blir det her feil. Det spiller ingen rolle om det er høy eller lav intensitet på kardion. Det er kaloriforbruket som teller. Effekten over et 24-timers perspektiv er så og si den samme. AvidGamer skriver forsåvidt det samme i sitt Myth/Truth innlegg. Kan eventuellt hoste opp en undersøkelse som underbygger det jeg skriver hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Isolert sett er det riktig, men ser man det i et større perspektiv blir det her feil. Det spiller ingen rolle om det er høy eller lav intensitet på kardion. Det er kaloriforbruket som teller. Effekten over et 24-timers perspektiv er så og si den samme. AvidGamer skriver forsåvidt det samme i sitt Myth/Truth innlegg. Kan eventuellt hoste opp en undersøkelse som underbygger det jeg skriver hvis det trengs.

 

"Kan eventuelt hoste opp kilde"? Nå er det du og ikke jeg som påstår noe utenom det vanlige, så du bør nesten ta det for gitt at vi trenger kilder.

Lenke til kommentar
Isolert sett er det riktig, men ser man det i et større perspektiv blir det her feil. Det spiller ingen rolle om det er høy eller lav intensitet på kardion. Det er kaloriforbruket som teller. Effekten over et 24-timers perspektiv er så og si den samme. AvidGamer skriver forsåvidt det samme i sitt Myth/Truth innlegg. Kan eventuellt hoste opp en undersøkelse som underbygger det jeg skriver hvis det trengs.

 

"Kan eventuelt hoste opp kilde"? Nå er det du og ikke jeg som påstår noe utenom det vanlige, så du bør nesten ta det for gitt at vi trenger kilder.

Mulig vi mener det samme, men utifra innlegget ditt som jeg quotet virket det ikke slik.

 

Sitat fra innlegget til AvidGamer:

 

What matters most is the total number of calories burned. If you burned 250 calories every day from a short, fast jog, you'd see a bigger difference in weight and fat loss than if you walked everyday for the same amount of time. The number of fat calories you burn isn't that important, because even if you burn a lot of carb calories, these need to be replaced both by the carbs you eat in your diet and also within your body. Your fat stores will be broken down and transformed into carbohydrates when you need fuel. Even if you're burning lots of carb calories and less fat calories through exercise, your fat still inevitably gets used. It boils — not burns — down to this: During the same amount of time you don't use more calories at lower exercise intensities. If you're trying to lose weight and you have only 30 minutes to work out, you would burn fewer calories walking at a moderate pace compared to walking at a fast pace. Working out at higher intensities may cause you to burn a lower percentage of fat, but since you burn more total calories, you still use more fat calories.

Mener du noe annet enn det som står her så trenger du en oppdatering...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nå husker jeg ikke den nøyaktige kjemiske prosessen fra fysiologien, men jeg mener at fett brytes ned til triglycerider og at det er siste ledd før det utnyttes som energi. Det er mulig jeg har oversett glykolysen i fettforbrenningsprosessen, men det tror jeg ikke.

 

Ergo vil ikke fettlagre bli brutt ned til glukose (igjen, det er en liten stund siden sist eksamen) og dermed så vil trening hvor glykolysen står for energiomsetningen ikke ha en direkte innvirkning på fettforbrenningen.

 

Ettersom jeg ikke har bøkene mine her for dobbeltsjekking, så vet jeg at det er en liten sjanse for at jeg har oversett noe, men jeg er rimelig sikker på at jeg har rett. Og i så fall så skulle det usannsynliggjøre hele "kilden" din.

Lenke til kommentar

En vitenskapelig studie til:

 

"We therefore studied the effect of either high-intensity (HI) or LI exercise on 24 h energy expenditure (24 h EE) and substrate metabolism.

 

24 h EE is not differently affected by HI or LI exercise in obese men. Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity."

 

Substrate oxidation differences between high- and low-intensity exercise are compensated over 24 hours in obese men.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65

 

Dette her er bare et lite utdrag av studien (konklusjonen), men les gjerne hele (uthevet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du må gjerne komme med undersøkelser som støtter det du skriver, for hva du tror og hva du antar blir litt for vagt.

 

Nå baserer jeg meg på det som står i pensumbøker på idrettstudiet, men siden de ikke foreligger på nett så blir det vanskelig å linke til sidene. Uansett så er det ganske grunnleggende det jeg snakker om. Jeg har vanskelig for å tro at du har inngående kunnskap i temaet - selv om du kanskje liker å fremstå sånn - når du ikke kan det mest grunneleggende en gang.

 

Jeg er veldig åpen for at det er flere måter å brenne fett på, men rent vitenskapelig så er det ikke til å komme unna at kroppen bruker fettreservene som energikilde i alle tilfeller hvor intensiteten tillater det. At intervalltrening og andre former kan booste forbrenningen er det ingen tvil om, men når jeg svarer på et spørsmål om hvordan energiprosessene fungerer så liker jeg å svare så enkelt så mulig på det.

 

Nå er jo også undersøkelsen du viser til foretatt på kraftig overvektige menn, så da kan man spørre seg om den gjelder alle.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Du skriver at det her er grunnleggende kunnskap, da er det ironisk at du tar feil...

 

Alle studier skal leses med en viss skepsis, men hva får deg til å tro at disse mennene er så kraftig overvektige?

 

Leste du forresten sitatet fra Lyle McDonald?

 

The majority of research shows that as far as real world fat loss goes, it doesn't really matter what you burn. Rather, 24-hour calorie balance is what matters. Because if you burn glucose during exercise, you tend to burn more fat the rest of the day. If you burn fat during exercise, you burn more glucose during the day. The end result is identical. If that weren't the case, then athletes like sprinters who never "burn fat" during exercise wouldn't be shredded. Basically, they burn so many calories that they remain in balance and don't gain any fat. So, while morning cardio probably provides some psychological benefits to bodybuilders who are programmed to do it that way, I can't say that I think it will result in greater "real world" fat loss, which is what matters.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Alle studier skal leses med en viss skepsis, men hva får deg til å tro at disse mennene er så kraftig overvektige?

 

Det er kanskje en fordel å skjønne hva du selv refererer til?

 

Substrate oxidation differences between high- and low-intensity exercise are compensated over 24 hours in obese men.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65

 

http://dictionary.reference.com/browse/obese

 

Du skriver at det her er grunnleggende kunnskap, da er det ironisk at du tar feil...

 

Fortell meg gjerne nøyaktig hva jeg sier som er feil.

Lenke til kommentar
Alle studier skal leses med en viss skepsis, men hva får deg til å tro at disse mennene er så kraftig overvektige?

 

Det er kanskje en fordel å skjønne hva du selv refererer til?

 

Substrate oxidation differences between high- and low-intensity exercise are compensated over 24 hours in obese men.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65

 

http://dictionary.reference.com/browse/obese

 

Du skriver at det her er grunnleggende kunnskap, da er det ironisk at du tar feil...

 

Fortell meg gjerne nøyaktig hva jeg sier som er feil.

Jeg vet veldig godt hva jeg referer til, men mange bruker høy BMI som synonymt med overvekt, noe som ikke trenger å være tilfelle. Du kunne godt vært en slik type.

 

Fortell meg gjerne nøyaktig hva jeg sier som er feil.

 

Er du hjernedød? Eller bare gjør du deg til? Hva er det jeg har skrevet i innleggene mine da. Jeg har også vist til noen

referanser/kilder. Men det du har lært på studiet ditt er kanskje det som er riktig og alt annet er feil...Vis meg noen vitenskapelige studier som støtter dine påstander så skal jeg holde kjeft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har også sagt meg enig i at det finnes flere måter å forbrenne fett på, men faktum er at det jeg hele tiden prøver å få deg til å skjønne er at fett er den primære energikilden ved lavintensitets trening. Jo før du innrømmer det, jo bedre. Jeg har ikke tenkt å synke til ditt nivå når det gjelder personangrep, for det ødelegger bare diskusjonen. Det blir for tåpelig.

 

Min påstand er at aktiviteter som gange bryter ned fettet og bruker det som energi, samt at kapillærnettet i musklene som brukes - i dette tilfellet beina - utvikles og dermed gjør prosessen enda mer effektiv. Jeg har aldri sagt at man ikke kan forbrenne fett ved andre aktivitetsformer, men det virker som om du tror at det er dette jeg mener.

 

Det jeg prøver å få frem at et visst antall kalorier brent under aktivitet ikke nødvendigvis betyr at så mange kalorier fett har forsvunnet fra kroppen.

Lenke til kommentar

Jeg er 110% enig i det du sier der, men det var vel heller aldri det vi diskuterte. Min påstand er at du må se på metabolismen/forbrenningen i løpet av en lengre periode, f.eks. et døgn. Det er jo det trådstarter spurte om (...hva er best av å gå eller løpe når man skal slanke seg ). Da spiller det ingen rolle (så lenge det totale kaloriforbruket er det samme) om det er kardio med høy eller lav intensitet eller for den saks skyld kardio før eller etter frokost/faste. Innlegget til AvidGamer som jeg copy/pastet i innlegget mitt syns jeg oppsummerer det på en god måte. Viss jeg ikke har misforstått deg helt, så er du uenig i min påstand???

Endret av HardCore
Lenke til kommentar

En studie til (utdrag):

 

Effect of exercise intensity on 24-h energy expenditure and nutrient oxidation.

Melanson EL, Sharp TA, Seagle HM, Horton TJ, Donahoo WT, Grunwald GK, Hamilton JT, Hill JO.

 

Center for Human Nutrition, University of Colorado Health Sciences Center, Denver, Colorado 80262, USA. [email protected]

 

The aim of this study was to determine the effects of exercise at different intensities on 24-h energy expenditure (EE) and substrate oxidation.

 

It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation. Additionally, it appears that women may sustain slightly greater 24-h fat oxidation rates during waking and active periods of the day.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...