Gå til innhold

Jogge eller gå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt at man forbrenner like mye av å gå 5km som å jogge 5km. Fordet om man forbrenner mer når man jogger, så tar det også kortere tid. Derfor går det opp i opp. Noen som kan bekrefte/avkrefte

Poenget ligger ved at du kanskje forbrenner like mye forbrenner du mer over kort tid. Du vil også forbrenne etter at du er ferdig med å jogge, faktisk forbrenner du mer en du vanligvis ville ha gjort. F.eks. hvis du forbrenner 700 calorier i timen når du jogger og forbrenner 200 når du sitter stille og forbrenner 350 når du går.

 

Jogging i en time: (5 timer)

700+300+240+210+200 = 1650

 

Gå i to timer

350+350+240+210+200=1350

 

Sitte stille

1000

 

Jogging er desidert bedre en å gå og da forbrenner man mer på kortere tid.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Lav intensitet tar energi fra fettet først, men høy tar fra karbohydrater (?) først også over til fettet. Det er derfor leger og trening anbefaler å gå enn å jogge fordi du må jobbe hardere å brenne fett hvis du jogger.

 

Husker jeg fra idretslinja og "leaders in training" kurs da jeg var i usa.

 

Men begge er jo sunne uansett. ;)

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Det må du gjerne bevise.

 

Bevise? Hvordan skal jeg det? Jeg taler bare fra egen "kunnskap". Snakk med legen din, han bør bekrefte.

 

Det er ganske logisk egentlig. Karbo er et "engeri tank" i kroppen, det er grunnen til at alle energi drinker inneholder masse karbo...det er lett/fort å fylle opp enn å legge inn mer fett.

 

Men uansett. "cluet" med å gå er at bør helst ikke være på "flatt" bakke. Litt oppbakke er å anbefalle. Så setter du maskinen (om du har en) på en incline opp, øker du effektiviteten betrakterlig.

 

Sprintting tar også fra fettet. Mangen som går/sprinter på intervaller, noe som er svært effektiv.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Det er sant, men når du først er i gang vil det ta fettet. Hva med det jeg skrev?

 

Jau, men her er vel spørsmålet ang å slanke seg. Jogging gir mye fordeler, den øker cardio, hjerte pumper, svetten renner osv.

 

Men er tanken på å brenne vekk fett så er det å gå mer effektiv. Fett brenning starter med enn gang, jogging må tappe karbo tankene før fettbrenning starter (dette tar som regel 20min varierer med hva du har spist osv). Men det som er viktig her at det er på en variert flate. Som bakke/fjell/trapper.

 

Her vil 1 time å gå i bakke/trapper/fjell vs 1 time løpe rundt en løpebane vil 1time gåing gi mest fett brenning.

 

Er et stresset område dette. Husker veldig godt at klasse timen endte opp å kunn diskutere dette frem og tilbake mellom lærer og oss. Han sa gåing, men vi trodde ikke det. Dumt at jeg ikke vet hvor bøkene ligger så kunne jeg kommet med mer "fakta" enn bare det jeg husker.

 

Dette er en diskusjon som har pågått i mangen år, og som du kan sikkert finne i hvert enaste helseforum i verden.

 

MEN, fakta er at lavintensitet brenner fett, høy brenner karbohydrater.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Det er grunnen til at alle energi drinker inneholder masse karbo...det er lett/fort å fylle opp enn å legge inn mer fett.

Det er vel heller for at det skal smake søtt. Bytta ut sukkeret med fett hadde ikke blitt så godt. Sukkerfrie energidrikker inneholder ikke karbo's

 

Jo sant, som sakt var dette noe jeg kunne sikkelig godt da jeg gikk på skolen. Har glemt ut de navnene på alt...hehe så ikke ta alt jeg sier på ordet ang Karbo/energi osv....hehe :!:

 

Mulig best jeg bare rygger unna siden jeg ikke husker alt og kan skape forvirring.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Her fant jeg noe:

 

Myth: Exercise done at a low intensity, such as walking, is better at fat burning than other high-intensity activities, like running or cardio activities where you push yourself very hard.

 

The Truth: In a strict scientific sense, these claims are true because working at a lower intensity requires less quick energy and a higher percentage of fat is burned. But you'll also burn fewer calories than you would if, for the same amount of time, you work out at a harder intensity (running versus walking). If you're trying to lose weight, even though a higher percentage of fat is being used, a lower total amount of fat is lost.

 

Whether increased fat burning will result in actual weight loss is dependent upon several variables, including the total calories burned (which include both fat and carbohydrate calories) and the total fat calories burned. If you do work at a low intensity, you need to increase the time spent exercising to burn more calories. What matters most is the total number of calories burned. If you burned 250 calories every day from a short, fast jog, you'd see a bigger difference in weight and fat loss than if you walked everyday for the same amount of time. The number of fat calories you burn isn't that important, because even if you burn a lot of carb calories, these need to be replaced both by the carbs you eat in your diet and also within your body. Your fat stores will be broken down and transformed into carbohydrates when you need fuel. Even if you're burning lots of carb calories and less fat calories through exercise, your fat still inevitably gets used. It boils — not burns — down to this: During the same amount of time you don't use more calories at lower exercise intensities. If you're trying to lose weight and you have only 30 minutes to work out, you would burn fewer calories walking at a moderate pace compared to walking at a fast pace. Working out at higher intensities may cause you to burn a lower percentage of fat, but since you burn more total calories, you still use more fat calories.

 

Low- to moderate-intensity exercise can burn a significant number of calories over a period of time. If you aren't fit enough to push yourself to work at a high intensity, or you have a physical weakness that prevents you from doing so, you can still burn a lot of calories by doing low-intensity workouts for a longer period of time.

 

 

-----

Så vi alle hadde egentlig rett her. Det er mye faktorer inn i bilde.

 

Hehe, stresset tema...ikke rart timen på skolen gikk så voldsomt frem og tilbake.

 

Men men, håper det der hjalp. Fikk infoen HER, står litt mer der og.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Kan sitere noe interessant fra Tech-Nutrition.no;

 

HVORFOR ER 4x4 DEN MEST EFEKTIVE TRENINGSFORMEN FOR REN FETTFORBRENNING?

 

4x4 intervalltrening er den smarteste måten å få opp fettforbrenningen på. Her er det mange som stusser, ut fra at man har hørt at man forbrenner mest fett på lav intensitet og langkjøring. Det er her ting ofte blir tatt ut av sammenhengen. Fordi; ja, man forbrenner mer fett der og da under lav intensiv trening (typisk langkjøring), men du får ingen økt forbrenning ut over det du forbrenner akkurat under selve økten. Med intervalltrening derimot vil arbeidskapasiteten din øke med 0.5% for hver intervalløkt.

Dette økte oksygenopptaket gjør at man i tillegg til det som forbrennes under selve intervalløkten, vil øke forbrenningen av fett i de resterende 23 timene i døgnet. Denne forbrenningseffekten er naturlig nok uendelig mye større sett i den store sammenhengen! I tillegg til denne ekstra fettforbrennende effekten, vil det økte oksygenopptaket føre til at du er i større aktivitet resten av døgnet, noe som også kan legges til regnestykket om total forbrenning.

Lenke til kommentar
Det er sant, men når du først er i gang vil det ta fettet. Hva med det jeg skrev?

 

Jau, men her er vel spørsmålet ang å slanke seg. Jogging gir mye fordeler, den øker cardio, hjerte pumper, svetten renner osv.

 

Men er tanken på å brenne vekk fett så er det å gå mer effektiv. Fett brenning starter med enn gang, jogging må tappe karbo tankene før fettbrenning starter (dette tar som regel 20min varierer med hva du har spist osv). Men det som er viktig her at det er på en variert flate. Som bakke/fjell/trapper.

 

Her vil 1 time å gå i bakke/trapper/fjell vs 1 time løpe rundt en løpebane vil 1time gåing gi mest fett brenning.

 

Er et stresset område dette. Husker veldig godt at klasse timen endte opp å kunn diskutere dette frem og tilbake mellom lærer og oss. Han sa gåing, men vi trodde ikke det. Dumt at jeg ikke vet hvor bøkene ligger så kunne jeg kommet med mer "fakta" enn bare det jeg husker.

 

Dette er en diskusjon som har pågått i mangen år, og som du kan sikkert finne i hvert enaste helseforum i verden.

 

MEN, fakta er at lavintensitet brenner fett, høy brenner karbohydrater.

Ja, men hogging gir generelt mer forbrenning og spesielt hvis du trener litt lengre enn i en time. Faktisk vil jeg hevde at selv om du trener i en time vil du brenne mer fett ved å jogge. Du starter å brenn eetter ca 20 minutter og da siden forbrenningen går mye raskere vil du brenne mer. Det er f.eks. mer effektivt å jogge i 30 minutter enn å gå i en time hvis du brenner bare fett i de 30 minuttene du jogger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

AvidGamer har rett. Lav intensitet brenner fett, høy intensitet brenner glukose (karbohydrater). Kroppen gjør alt den kan for å spare på glykogenlagrene ettersom det er kroppens turbo. Det lageret kan romme opp til 1500 - 2000 kcal hos godt trente utøvere. Ettersom fettlagrene kan vare i flere uker, ønsker kroppen å bruke disse triglyceridene som energi. Derfor er det fullstendig korrekt å si at trening med lav intensitet er direkte fettforbrenning.

 

For det går nemlig ikke an å tenke slik at "pulsklokken viste at jeg brukte 700 kcal" og tror at man har mistet 700 kcal fett. Det kommer helt an på hvilken intensitet du har trent på.

 

Kilde: Konvensjonell treningslære, grunnleggende fysiologi og sunn fornuft.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...