Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tjenestepensjon i storebrand - råd om fondsplassering

Alastor

Anbefalte innlegg

Jeg har OTP i Storebrand, som er valgt av min arbeidsgiver. De har i utgangspunktet en ganske grei nettside der man enkelt kan sette opp ting selv, fond osv.

De lar deg enten velge via "Forsiktig", "Balansert" og "offensiv", der Fondene heter Storebrand Link Offensiv, Balansert og Forsiktig.

Siden jeg ikke går av med pensjon før om 43 år, har jeg satt mine i "offensiv" - men det er også et sammesattfond, som ser slik ut:

https://www.storebrand.no/web/rapporter.nsf...L8000000918.pdf

Jeg er jo usikker på om det er lurt ha alt i 1 fond kund, om jeg burde spre det eller flytte alt til et annet. Men jeg har ikke fantastiske mengder fond å velge mellom. De jeg har er:

Delphi Europa

Delphi Norden

Delphi Norge

Delphi Vekst

Storebrand Asia

Storebrand Global

Storebrand Global Miljø

Storebrand Høyrente

Storebrand Japan

Storebrand Link Balansert Allokering

Storebrand Link Balansert Pensjon

Storebrand Link Bankkonto

Storebrand Link Forsiktig Allokering

Storebrand Link Forsiktig Pensjon

Storebrand Link Global Topp 30

Storebrand Link Offensiv Allokering

Storebrand Link OFfensiv Pensjon

Storebrand Nord-Amerika

Storebrand Norge

Storebrand Obligasjon+

Storebrand PensjonSpar

Storebrand Rente+

Storebrand Teknologi

Storebrand Vekst

Storebrand Verdi

Storebrand WGA Health Care

AllianceBernstein Global Growth Trends

AllianceBernstein Global Value Portfolio

Delphi Verden

INVESCO Global Leisure Fund

INVESCO PRC Equity Fund (Kina)

Merill Lynch IFF Global Opportunities

Merill Lynch IFF Japan Opportunites

Merill LYnch World Energy

Morgan Stanley Latin America

Odin Europa SMB

SKAGEN Global

SKAGEN Kon-Tiki

Schroder Emerging Markets Debt

Schroder US Small & Mid Cap Equity

SKAGEN Tellus

T.Rowe Price High Yield Bond Fund

(Ønsker dere rapporter på noen av disse, kan jeg poste det).

Er det noe her som skiller seg ut? Dette er altså OTP, LANGSIKTIG, med ønske om mest mulig avkastning. Siden det er langsiktig, regner jeg med (jeg har ikke særlig erfaring...) at risiko betaler seg i det lange løp - men hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se...

Hvis du har 43 år igjen, så sies det at mest mulig aksjer er det beste valget. I så fall så er "Offensiv" det beste valget for deg.

Når det gjelder spredning til andre fond, så tror jeg ikke at vanlig OTP støtter noe mer enn de 3 fondene du først nevnte. I så fall så har du gjort det beste allerede.

PS: Når du nå har valgt offensiv, så er det beste å stå der resten av tiden, bytting mellom dem anbefalles ikke i langsiktig investeringer, det kan kun ødelegge avkastningen din. Leste et sted at et fond vanligvis gir 5-10 % avkastning per år over sikt. Altså det kan gå alle veier innemellom pga markedet, men til slutt, hvis man sitter mer enn 10-15 år...gode utsikter!

Lenke til kommentar

Det globale aksjemarkedet har en ekstremt svak utvikling (omtrent samme verdi som for 10 år siden), så å kalle et fond som har 80% i et globalt indeksfond "offensiv" blir litt drøyt. Med de 0,9 prosentene i året de skal ha for at det er et Link-fond hadde du antakeligvis gått i underskudd.

Skagen-fondene og Storebrand Verdi vet jeg at historisk sett har gjort det bra, men resten vet jeg ikke noe om. Jeg hadde sjekket de andre nøyere og sett om de kunne ha noe for seg, og hvis ikke hadde jeg plassert f.eks. 30/30 i Skagenfondene og 40 i Storebrand Verdi.

Det blir relativt høy risiko, så om du vil redusere den kan du spe på med Storebrand Rente+. Ikke bruk Storebrand Høyrente (heter nå Futura 1), det er helt elendig på alle slags vis. Rente+ ligger litt over indeksen, men tar tydeligvis høyere risko. Den er likevel temmelig sikkert mye lavere enn for aksjefond. Hadde foretrukket et standard høyrentefond med veldig lav forvaltningsavgift, men det ser ikke ut til å finnes i listen din.

Så ikke at de hadde Skagen Tellus, tenkte på Global og Kon-Tiki. Skagens rente/obligasjonsfond er ikke det helt store.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...