Gå til innhold

Adapter - harddisk fra laptop -> Kobles med USB over til annen laptop?

Anbefalte innlegg

Hei.

Beklager rotete emnetittel.

Saken er den at jeg er i besittelse av to bærbare PC-er, hvor den ene har tatt kvelden. Sliter veldig med å få startet den opp (STOP 0x0000C1F5 bluescreen.)

I første omgang ønsker jeg å redde ut litt data. Jeg innbiller meg jeg har hørt om adaptere til sånne harddisker (de er vel 2.5"?)

Finnes det noe sånt? Jeg ønsker altså å ta ut harddisken fra laptop 1 (den døde), og koble denne til strøm og en USB-kabel til laptop 2. Vil man i så fall kunne aksessere denne disken, og hente ut data? (Forbeholdt at disken i seg selv ikke er død, selvfølgelig.)

Hvor får jeg kjøpt dette?

PS - Er klar over at det også finnes adaptere som muliggjør å putte disken i et stasjonært kabinett, men det er ikke ønskelig, da jeg ikke har en stasjonær maskin tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En billigere løsning vil være å laste ned en Live-CD med Linux, for eks Ubuntu..

Så kan du boote fra CD-en, få tilgang til harddisken og kopiere filene over nettverket.. ;)

Det er selvfølgelig en god mulighet. Problemet er at jeg aldri har vært borti linux før, og er egentlig ikke i humør til å sette meg inn i nye ting nå. Hehe

Lenke til kommentar

Det harddisk-kabinettet er riktig ja.. alt av strøm og kabler følger vel med.. Men angående Linux, så er det egentlig ikke noe å sette seg inn i.. Du laster bare ned CD-en, brenner ut.. booter.. og wolla.. så er du inne i Linux.. Er det samme der som på Windows, gå inn på "Min Datamaskin" og der kan du se harddisken din.. er jo verdt er forsøk, sparer trosalt 300kr.. :D

Lenke til kommentar
Det harddisk-kabinettet er riktig ja.. alt av strøm og kabler følger vel med.. Men angående Linux, så er det egentlig ikke noe å sette seg inn i.. Du laster bare ned CD-en, brenner ut.. booter.. og wolla.. så er du inne i Linux.. Er det samme der som på Windows, gå inn på "Min Datamaskin" og der kan du se harddisken din.. er jo verdt er forsøk, sparer trosalt 300kr.. :D

Skal gi det et forsøk ja..

Finnes det noe direktelink til boot-CD-en jeg skal laste ned?

Lenke til kommentar
Her er en link til Ubuntu

Takker.. Da laster jeg ned den..

Er det noe spesielt jeg må gjøre for å gjøre den "boot-bar" på maskinen som har Vista?

Og, er det noe fare for at dokumenter, bilder og sånt blir overskrevet? (Bør vel ikke være noe stress, men vil bare være 100% sikker.)

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...