Knuty Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hei. Beklager rotete emnetittel. Saken er den at jeg er i besittelse av to bærbare PC-er, hvor den ene har tatt kvelden. Sliter veldig med å få startet den opp (STOP 0x0000C1F5 bluescreen.) I første omgang ønsker jeg å redde ut litt data. Jeg innbiller meg jeg har hørt om adaptere til sånne harddisker (de er vel 2.5"?) Finnes det noe sånt? Jeg ønsker altså å ta ut harddisken fra laptop 1 (den døde), og koble denne til strøm og en USB-kabel til laptop 2. Vil man i så fall kunne aksessere denne disken, og hente ut data? (Forbeholdt at disken i seg selv ikke er død, selvfølgelig.) Hvor får jeg kjøpt dette? PS - Er klar over at det også finnes adaptere som muliggjør å putte disken i et stasjonært kabinett, men det er ikke ønskelig, da jeg ikke har en stasjonær maskin tilgjengelig. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 du kan kjøpe et harddisk kainett.. disse finner du i prisguide. vist du ikke har sett der kan du se etter adapter også. Lenke til kommentar
Xcited Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 En billigere løsning vil være å laste ned en Live-CD med Linux, for eks Ubuntu.. Så kan du boote fra CD-en, få tilgang til harddisken og kopiere filene over nettverket.. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 En billigere løsning vil være å laste ned en Live-CD med Linux, for eks Ubuntu.. Så kan du boote fra CD-en, få tilgang til harddisken og kopiere filene over nettverket.. Det er selvfølgelig en god mulighet. Problemet er at jeg aldri har vært borti linux før, og er egentlig ikke i humør til å sette meg inn i nye ting nå. Hehe Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Er det noe ala dette jeg trenger? Går det bra uten ekstern strømforsyning? Endret 13. juni 2008 av Knuty Lenke til kommentar
Xcited Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Det harddisk-kabinettet er riktig ja.. alt av strøm og kabler følger vel med.. Men angående Linux, så er det egentlig ikke noe å sette seg inn i.. Du laster bare ned CD-en, brenner ut.. booter.. og wolla.. så er du inne i Linux.. Er det samme der som på Windows, gå inn på "Min Datamaskin" og der kan du se harddisken din.. er jo verdt er forsøk, sparer trosalt 300kr.. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Det harddisk-kabinettet er riktig ja.. alt av strøm og kabler følger vel med.. Men angående Linux, så er det egentlig ikke noe å sette seg inn i.. Du laster bare ned CD-en, brenner ut.. booter.. og wolla.. så er du inne i Linux.. Er det samme der som på Windows, gå inn på "Min Datamaskin" og der kan du se harddisken din.. er jo verdt er forsøk, sparer trosalt 300kr.. Skal gi det et forsøk ja.. Finnes det noe direktelink til boot-CD-en jeg skal laste ned? Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Her er en link til Ubuntu Takker.. Da laster jeg ned den.. Er det noe spesielt jeg må gjøre for å gjøre den "boot-bar" på maskinen som har Vista? Og, er det noe fare for at dokumenter, bilder og sånt blir overskrevet? (Bør vel ikke være noe stress, men vil bare være 100% sikker.) Endret 14. juni 2008 av Knuty Lenke til kommentar
killabie Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 live cd til linux gjør ingen forandringer på maskinen din,, bare brenn ut og kjør i vei, funker fint det!! lykke til, får håpe det funker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå