Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med å forstå et avsnitt.


Anbefalte innlegg

Har litt problemer med å forstå dette avsnittet. Det hele handler om nettaviser og aviser.

 

"Et forsøk på å besvare dilemmaet som oppstår

når nye medier utgår av gamle, og de nye og de

gamle gjensidig påvirker hverandre, ble formulert

av Dagbladet mot slutten av det forrige årtusen med

en strategi om å endre oppmerksomheten ”fra hendelse

til sammenheng”. Problemet med alltid å være

foran denne gangen, var at opplaget fikk en liten

knekk som følge av lavere nyhetstemperatur i papirutgaven.

Og Harald Stanghelle justerte retorikken til

”hendelse og sammenheng”. Avisenes sterke stilling

på nett i Norge og Sverige er unik i forhold til de

fleste andre steder i verden. Dynamikken som oppsto

ved lanseringen av den særnorske Nettavisen,

forklarer noe av utviklingen her på berget."

 

Noen som skjønner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt knotete skrevet ja. For å bryte ned teksten, slik skjønner jeg den:

 

Nye medier utgår, dvs oppstår fra gamle. Eksempel: Man hadde dagbladets papirutgave, man får dagbladets nettutgave. Disse påvirker hverandre.

Dagbladets strategi "fra hendelse til sammenheng" tolker jeg slik:

Nettavisen oppdateres hele tiden. Papirutgaven kun en gang i døgnet. Nyhetstemperaturen i avisen blir atslå "lavere", nyhetene er ikke så "hotte" lengre når de kommer på trykk i en avis, for da har de allerede lagt ute på nett i flere timer. Dette gjorde at nettavisene stjal lesere fra apirutgaven (som de jo tjener penger på).

Poenget er vel da at "hendelsen", den raske nyheten som det er viktig å være først med, kommer i nettavisen. Mens kjøper du og leser papirutgaven får du mer av sammenhengen rundt, fakta og bakgrunnsinfo.

 

Videre ser det ut som en kar har justert på dagbladets strategi og skrevet en retorikk som han kaller "hendelse og sammenheng". Den vet jeg fint lite om:-)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...