Gå til innhold

Test: Sony Ericsson G900

Anbefalte innlegg

En god test, foeste SE telefonen som har fristet meg paa mange aar.

Fant en liten skrivefeil:

G900 kommer med Opera 8.65 forhåndsinnstallert. Sammenlignet med andre forhåndsinnstallerte nettlesere for smarttelefoner så er Opera ofte overlegen, med mulighet fpr flere faner samtidig, zooming, mulighet for å legge leseren horisontalt og fullskjermmodus. Pluss en hel del mer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er litt merkelig med en high-end telefon fra SE i '08 uten Super 3G eller EDGE må jeg si.

Rart og rart...

SE prøver å få mest mulig kr ut av sin nåværende HW platform, derfor kjører de fremdeles dette i G700 og G900.

Den neste HW oppgraderingen (som bl.a inneholder HSPDA)kommer Q2 09, og vil være en vesentlig oppgradering, også i hastighet.

Nokia med sin N78 og SPII er raskere, mer strømgjerrig og betydelig mer stabil enn f.eks G900 og UIQ3.0.

Lenke til kommentar
Nettleser: Standard UIQ
Den heter Opera Mobile.

I pressemeldinger fra UIQ står det at UIQ3.3 skal ha Opera Mobile 9.5, så nettleseren blir nok oppdatert i nyere programvare. HTC Touch Diamond skal også ha Opera Mobile 9.5, men feks Flash Lite var ikke på plass da jeg prøvde telefonen på torsdag.

Planlegger du å zoome mye er det bare å styre unna G900. Her får du optisk zoom, med et resultat av dette til venstre.
Det hadde vel vært litt drøyt?

Hvem som kom med [visittkortleseren] først, aner jeg ikke, men tar jeg ikke mye feil, var det på plass i Nokia N93
P990i var vel først, men den ble jo også historisk forsinket så tror N93 var tilgjengelig før.

G900 er veldig god på nesten alt, men Sony Ericsson har gått i en gammel felle.
Hva er den gamle fellen? Jeg fikk ikke med meg det etter å ha lest testen.
At den mangler GSM850 og EDGE.

G900 kunne blitt min neste telefon. At den mangler EDGE og bruke gammel hardware som feks P1i sin prosessor på 208Mhz gjør den uaktuell. :(

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Er litt merkelig med en high-end telefon fra SE i '08 uten Super 3G eller EDGE må jeg si.

Rart og rart...

SE prøver å få mest mulig kr ut av sin nåværende HW platform, derfor kjører de fremdeles dette i G700 og G900.

Den neste HW oppgraderingen (som bl.a inneholder HSPDA)kommer Q2 09, og vil være en vesentlig oppgradering, også i hastighet.

Nokia med sin N78 og SPII er raskere, mer strømgjerrig og betydelig mer stabil enn f.eks G900 og UIQ3.0.

På flere måter føler jeg C902 er en bedre tlf enn G900 (bare synd den er "dum"). sammenligning

Den har jo gsm850, edge og super-3g, men mangler åpent operativsystem og trykkskjerm for de som liker det (jeg gjør ikke det, men kan skjønne at noen foretrekker det). Litt rart at SE har implementert disse nyvinningene på flere av de lukkede modellene, men ikke på modellene myntet på proffbrukerne som ofte har enda større bruke for edge, super3g og gsm850. Om jeg måttet velge hadde det nok blitt C902 på meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Hva skjer med at den fikk terningkast 5, men ikke den gjeve "Amobil Anbefalt" når samsung G600 fikk anbefaling og terningkast 4..

Vi hadde en diskusjon på dette i redaksjonen. Bakgrunnen for det er at telefonen ikke kan anbefales jevnt over, ved mangel på teknologi og enkelte andre svakheter som vil ramme "alle". Anbefalt-stempelet kommer ikke nødvendigvis pga terningkast, men dersom telefonen virkelig utmerker seg jevnt over. Er svakhetene alvorlige, men kun for en liten gruppe kan telefonen få anbefalt-stempel og en firer.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tilbakemeldinger og en interessant diskusjon!

En god test, foeste SE telefonen som har fristet meg paa mange aar.

Fant en liten skrivefeil:

G900 kommer med Opera 8.65 forhåndsinnstallert. Sammenlignet med andre forhåndsinnstallerte nettlesere for smarttelefoner så er Opera ofte overlegen, med mulighet fpr flere faner samtidig, zooming, mulighet for å legge leseren horisontalt og fullskjermmodus. Pluss en hel del mer.

Leifen skal rettes opp first thing imorgen :)

Nettleser: Standard UIQ
Den heter Opera Mobile.

I pressemeldinger fra UIQ står det at UIQ3.3 skal ha Opera Mobile 9.5, så nettleseren blir nok oppdatert i nyere programvare. HTC Touch Diamond skal også ha Opera Mobile 9.5, men feks Flash Lite var ikke på plass da jeg prøvde telefonen på torsdag.

Planlegger du å zoome mye er det bare å styre unna G900. Her får du optisk zoom, med et resultat av dette til venstre.
Det hadde vel vært litt drøyt?

Dette skal også rettes opp. Men ikke lørdags kveld. Takk for tipsene! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Rart og rart...

G900 har bedre standbytid enn N87 (12 timer mot 4,3 timer). G900 har også lengre taletid i 3G nettet og taletid i GSM nettet. Hvor mye hjelper det at en mobil er strømgjerrig når den har kun 1/3 av stanbytiden mot G900?

Hastighet har jeg ingen erfaring med så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg syns at N82 var litt treg. Ang stabilitet så var N82 den mobilen som har vært mest ustabil av alle mobiler jeg har eid siden min første mobil som var en Nokia 3210 (etter det har jeg vel hatt 8-10 forskjellige mobiler av forskjellig merke). Godt muligN78 er blitt forbedret.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
G900 er veldig god på nesten alt, men Sony Ericsson har gått i en gammel felle.

Les mer

G900 i er fortjener helt klart 5-eren den fikk. Men at den er bedre enn P1i, nei det er den rett og slett ikke. P1i har et raskere GUI, bedre skjerm og etter min mening en genial tasteløsning. Men den fikk som kjent kun 4 her på amobil!!?? Og da fulgte det også med GPS. Amobil burde gå i seg selv, noe jeg har bedt dem gang på gang, men etter andre debatter så har jeg forstått det slik at HW-nettverket er feilfrie, og tar ikke til seg kritikk i det hele tatt. Det burde være en tankevekker at HW-nettverket blir omtalt i negativ ordlyd på news, og andre forum, nettopp pga. deres arrogante fremferdsel...

Lenke til kommentar
I artikkelen står det at man kan aktivere store ikoner på alle udermenyer.

jeg finner ikke den instillingen noen plass.

Har noen et tips til hvor finne den?

Velg hovedmeny og trykk på mer. Da får du opp valg mellom vis som rutenett og vis som liste. Velg vis som rutenett. Da får du opp store ikoner på flere av undermenyene.

Lenke til kommentar
Hva skjer med at den fikk terningkast 5, men ikke den gjeve "Amobil Anbefalt" når samsung G600 fikk anbefaling og terningkast 4..

Vi hadde en diskusjon på dette i redaksjonen. Bakgrunnen for det er at telefonen ikke kan anbefales jevnt over, ved mangel på teknologi og enkelte andre svakheter som vil ramme "alle". Anbefalt-stempelet kommer ikke nødvendigvis pga terningkast, men dersom telefonen virkelig utmerker seg jevnt over. Er svakhetene alvorlige, men kun for en liten gruppe kan telefonen få anbefalt-stempel og en firer.

Så det at en mp3 mobil krasjer når den blir matet med mp3 er ikke en alvorlig feil. Og atter en gang trekker jeg inn skrekktelefonen 6280. Dere er inkonsekvente, og gjør forskjell fra merke til merke. Dere er et av Norges desidert mest useriøse medier. Skulle tro amobil var drevet av en gjeng bortskjemte fjortisser....

Lenke til kommentar
Dere er et av Norges desidert mest useriøse medier. Skulle tro amobil var drevet av en gjeng bortskjemte fjortisser....
Og du snakker om å få personangrep rettet mot deg? Snakk om å kjempe i saklighetens navn. :ermm:

Hei du. Å omtale et offentlig nettsted er ikke personangrep. Å omtale en privatperson i negativ forstand, er personangrep. Men det skjønte du vel før du rablet ned tullet ovenfor?

Lenke til kommentar

Ouch, hvordan kunne den mobilen få PLUSS for kameraet?

Ingen av de bildene som var lagt ut i testen var i nærheten av gode bilder.

Ikke engang når jeg sammenligner de med min gamle K750i.

Ja, kjempeflott med 5 megapiksler, men det hjelper ikke når optikken er så treg og dårlig.

Innendørs er det helt umulig å få til bra bilder med slik belysning, men som sagt ....

Lenke til kommentar

Det er nok bare jeg som forestiller meg at du diskutérer med en unødvendig aggresiv tone, ofte på kanten til fiendtlig. Det kunne faktisk falle meg inn å si du tar artikler og diskusjoner personlig.

Har du prøvd boksing eller bedriftsfotball? ;)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Det er nok bare jeg som forestiller meg at du diskutérer med en unødvendig aggresiv tone, ofte på kanten til fiendtlig. Det kunne faktisk falle meg inn å si du tar artikler og diskusjoner personlig.

Heisann. Personangrep er vel ikke det vi ønsker nå igjen, er det?

Lenke til kommentar

Hei, var ikke ment som noen fiendlig tone, jeg bare ble litt frustrert over at telefonen kunne få pluss for et slikt resultat.

Mulig den kan ta gode bilder, men da er det iallfall feil bilder som er lagt ut i testen.

Men foresten angående bedriftsfotball.

Nå sprang jeg faktisk rett etter å ha postet, for å rekke bedriftsfotballen, og det er ikke spøk engang :p

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...