Gå til innhold

Proxy redigering i Vegas Pro 8.0 eller andre programmer

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg mitt første videokamera og er derfor på utskikk etter et redigeringsprogram jeg kan bruke. Kameraet jeg har fått meg er et Canon HF10 og det filmer i formatet AVCHD.

Jeg testet ut litt og fant ut at Vegas Pro 8.0 funket fint til dette formatet. Det tok filene lett som bare det. Men så er det slik at jeg ikke har så kraftig PC så jeg har litt problemer med å redigere filene på høyeste kvalitet. Så derfor tenkte jeg at jeg kunne benytte meg av proxy redigering. Er det noen som vet om det er muligheter for proxy redigering i Vegas Pro 8.0? Hvis det ikke er mulig er jeg også åpen for andre programmer som har mulighetene for dette.

Jeg prøvde ut et program kalt Ulead VideoStudio 11 som har en funksjon som heter Smart Proxy. Det funket veldig bra, programmet klarte å lage proxy filer av de filene jeg hadde, men når jeg skulle lagre prosjektet kom det et problem. Jeg fikk ikke til å lagre filen slik at det ble den kvaliteten jeg hadde filmet klippet i. Er det noen vet hvilke instillinger jeg må bruke og hva jeg må lagre filen som?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke noen alternativer for det i programmet. Men fant en guide til det på internett, men der stod det at det ikke var muligheter for proxy redigering hvis man har AVCHD. Typisk! :ermm:

Men fant også ut at Vegas ikke var helt programmet for meg. Var altfor avansert for meg. Men kanskje om noen år når jeg kan redigering bedre.

Har prøvd ut Ulead VideoStudio 11 mer og der får jeg det til å funke. Men jeg tror det må være noe galt med instillingene fordi jeg får ikke til å lagre filen slik at det blir HD-kvalitet. Kan også være at jeg lagrer filmen i feil format. Hva må jeg lagre filen i for å få HD-kvalitet på filmen?

Lenke til kommentar

Det var nyttig å vite, da jeg er bruker av Sony Vegas Pro 8 selv... og jeg skal kjøpe AVCHD kamera selv snart, og vil komme i samme problemet. Men jeg har også planer om å kjøpe ny PC - så derfor spør jeg deg: Hva er spesifikasjonene til PC-en du har nå? Slik at jeg har noe å sammenlikne med.

Ellers vil jeg bare si at Vegas Pro egentlig er det beste programmet jeg har prøvd. Var gjennom en haug av redigeringsprogrammer for en stund siden da jeg skulle bestemme meg, deriblant VideoStudio 11. Konklusjonen min ble at Vegas var enklere å bruke enn Ulead når man har lært seg grunntingene, samtidig som man har et mye større utviklingspotensiale.

Jeg ble derfor en stor fan av Vegas, og har brukt det siden det. Føler at alt er logisk lagt opp, og redigeringene blir flotte! Sony Creative Software har lagt ut flere flotte tutorials på sine hjemmesider, hvor du kan laste ned alle filmene helt gratis og få en veldig god innføring! :)

Lenke til kommentar

Ja jeg syntes Vegas virket som et veldig bra program jeg også. Men som sagt så ble det litt problemer med å lagre den endelige filmen. Når den var ferdig lagret var det deler av filmen som ikke var der, samtidig som bildet hengte seg opp osv.

Men kan være at det er jeg som valgte feil måte å lagre den på. Jeg vet ikke.

Men nå har jeg vertfall fått tak i versjon 11.5 av VideoStudio så får vi se om det blir noen ordning på problemet mitt. Grunnen til at jeg helst vil gå for VideoStudio er at den har støtte for Proxyredigring, noe som er et stort pluss for meg siden jeg ikke har noen særlig kraftig PC.

Spesifikasjonene på pcen min er:

CPU: Intel Core 2 Duo T5600 @ 1,83 Ghz

RAM: 2 GB

Skjermkort: GeForce G0 7400

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg hadde også problemer med renderingen til Vegas Pro 8 når jeg brukte den som trial. Første delen ble kuttet ut fra det endelige produktet, og den avsluttet bare med et svart bilde. Alt dette løste seg når jeg kjøpte fullversjonen, merkelig nok. Nå funker alt som det skal.

Lenke til kommentar

En slags forenklet proxy-redigering må jo være å rendere ut hele avhcd-klippet i et annet format i SD, redigere denne filen, og før den ferdige filmen renderes høyreklikker man bare på filen i project media vinduet til vegas og "replace" det med det høyoppløste avchd.

Kan ikke skjønne hvorfor ikke det skulle fungere? :) Det er jo praktisk talt proxy-redigering, på lavt/høyt nivå (alt ettersom:P).

En annen ting som er viktig for at redigering skal gå smertefritt og raskt, er at visse prinsipper er oppfylt:

- En har valgt riktige innstillinger i properties vinduet (Alt+Enter)

- Previewvinduet står på preview, og "Scale video to fit preview vindu" er ikke på.

- Under Options->Preferences->Video har man satt innstillinger som passer best for sin maskin.

Lykke til=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...