Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chippe ny bil - skadelig?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder ekstraavgift på effekt osv, så er det vel lov med et avvik på effekt fra fabrikk på 10 eller 15% som er lov..

det er ikke lov med avvik, det er en sikkerhetsmargin som legges inn da man i mange tilfeller ikke har nøyaktig nok utstyr til å garantere et korrekt resultat, så utvises det vel også litt skjønn.

snakket med mekaniker som sa at målingene i Kristiansand (iallefall tidligere) ikke klarte å måle under 20Hk økning i hestekreftene nøyaktig.

*tillegg*

ved trimming av bil der du unnlater å informere staten/forsikringsselskapet om økning(eller eventuelt senkning) i hestekrefter, kan av forsikringsselskapet betraktes som avtalebrudd og dermed ugyldiggjøre forsikringen.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stitch: les her du.

Er det noe logikk i at manuelle girkasser tåler mer enn automatkasser?

Jeg bare stusser litt siden for eksempel Mercedes Benz sin 3 liters V6 Diesel leveres med 410 NM på biler med manuell girkasse og med 510 NM på biler med automatkasse.

Altså 100 NM mer dersom bilen har automatgir.

Min fars far har en slik motor med 293 HK og 736 NM og automatgir.

Vet ikke hva jeg skal si, men bilen kjører selv om det er tatt ut bra med effekt.

Girkassen ser i alle fall ut til å holde.

Men vet for eksempel at Multitronic (Audis trinnløse automatkasse) bruker ikke Audi på motorer over 350 NM.

Foreldrene mine har en A6 1,9 TDI som er chippet til 180 HK og 400 NM.

Girkassen ser ut til å holde også her, men det er nok en grunn til at Audi selv ikke bruker girkassen på motorer over 350 NM, riktignok i standardutførelse.

Selv om en girkasse tåler det i utgangspunktet, synker samtidig terskelen. En BMW 530d 218hk tåler lett 620NM (chippa, men det betyr ikke at du kan kjøre med flat pedal opp Strynefjellet med 1,5 tonn på kroken. Sunn fornuft.

Lenke til kommentar

ang det med automatkassa til mercedes så lurte faren min på det samme og fikk beskjed fra selger grunnen var at automat hadde låsbar diff i første gir. om det er korrekt det vet jeg ikke men det var det selgeren sa.

og som det står i filen du henviser til brød så skal det utvises skjønn ved trimming også men generelt så er trimming som øker hk med mindre 12% ikke vesentlig nok til å hevde forandring i vognkort. mellom 12 og 15 står det jo spesifikt at det skal generelt ikke betraktes som nok men det må utvises skjønn.

så vil jo si at alt kommer ann på de som måler da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...