Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chippe ny bil - skadelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du bruker et kvalitetsverksted så burde det ikke være noe problem, men jeg hadde vært varsom med å gjøre det i garantitiden.

Har sett mye skader som er forsårsaket av uproff chipping, som bl.a hull i stempler.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler det på det sterkeste å anskaffe type PPC, Bluefin eller lignende. I mine øyne finnes det ikke bedre produkter på markedet enn dette. Velger du Bluefin fra Superchips får du et trimprogram som er spesiallaget for å erstatte det motorprogrammet som sitter i akkurat din bil. Samtidig kan du laste ut og inn trimprogrammet etter eget forgodtbefinnende.

På den måten kan du fjerne trimmen når bilen skal på verksted. I Storbritania overtar Superchips fabrikkgarantien på bilene som trimmes, så jeg antar at de har tro på sine produkter :)

Bakgrunnen for at jeg har gjort det på denne måten er for ikke å risikere at forhandler avviser garantisaker som overhodet ikke har noe med trim å gjøre. Det er for meg uaktuelt å hevde at eksempelvis hull i stempler er garantisak, for jeg tar ansvar for at bilen er trimmet. Allikevel stoler jeg ikke tilstrekkelig på forhandler til at jeg tør vise dem at bilen er trimmet, for da blir de fort vanskelige når jeg skal kreve noe av dem.

Jeg har kjørt med Superchips Bluefin i ca ett år og 30.000km. Er fortsatt i garantitiden og jeg vil ikke nøle med å anbefale dette til andre. Bilen går fantastisk, men husk å kjøre med hodet :)

Skal kjøpe meg ny bil snart, turbodiesel, er det skadelig å chippe den med en gang eller bør man vente til motor er "innkjørt"?

Hva slags bil og motor er det snakk om?

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler det på det sterkeste å anskaffe type PPC, Bluefin eller lignende. I mine øyne finnes det ikke bedre produkter på markedet enn dette. Velger du Bluefin fra Superchips får du et trimprogram som er spesiallaget for å erstatte det motorprogrammet som sitter i akkurat din bil. Samtidig kan du laste ut og inn trimprogrammet etter eget forgodtbefinnende.

På den måten kan du fjerne trimmen når bilen skal på verksted. I Storbritania overtar Superchips fabrikkgarantien på bilene som trimmes, så jeg antar at de har tro på sine produkter :)

Bakgrunnen for at jeg har gjort det på denne måten er for ikke å risikere at forhandler avviser garantisaker som overhodet ikke har noe med trim å gjøre. Det er for meg uaktuelt å hevde at eksempelvis hull i stempler er garantisak, for jeg tar ansvar for at bilen er trimmet. Allikevel stoler jeg ikke tilstrekkelig på forhandler til at jeg tør vise dem at bilen er trimmet, for da blir de fort vanskelige når jeg skal kreve noe av dem.

Jeg har kjørt med Superchips Bluefin i ca ett år og 30.000km. Er fortsatt i garantitiden og jeg vil ikke nøle med å anbefale dette til andre. Bilen går fantastisk, men husk å kjøre med hodet :)

Skal kjøpe meg ny bil snart, turbodiesel, er det skadelig å chippe den med en gang eller bør man vente til motor er "innkjørt"?

Disse chipppene er vell av den typen som laster ned originale sofrwaren i bilen over på chippen for så å overføre trimmprogrammet til bilen etterpå, da er det jo mulig å bare fjerne trimmprogrammet og overføre den originale softwaren igjen dersom bilen skal på service eller repperasjon, så er det vell egentlig ingen som kan se om bilen er chippet eller har vært chippet

Men har ett par spørsmål selv anngående chipping av bil

Har sett at det er mange som driver med salg av diverse chip til bil i allverdens løsninger og fassonger, men selv om de ser tilsynelatende like ut så er det ingen som har like spessifikasjoner på hva du får ut av dem, det er alltid forskell i økning på HK og NM

Vet selvsagt om at det er mange useriøse aktører der ute, men er disse spessifikkasjonen reelle eller er det bare lureri?

Har selv mest tro på PPC men lurer da på hvordan dette er på bilen min 2006 Golf 1,9 TDI med DSG kasse

Har bare lest litt rundt på diverse forumer anngående chipping av disse bilene, og det er jo ikke lurt med billig chip på grunn av girkassen som er på denne bilen, DSG kassen bør vell også chippes på disse?

Hvordan er det i såfall å bruke PPC chipping på denne bilen?

Mvh support81

Lenke til kommentar

Til dere som tror du bare kan lese ut igjen programmet med PPC og lignende. Ja, det er forebyggende for at man ikke kan finne det ut, men styreenheten har allikevel logger som viser maksverdier av blant annet ladetrykk, drivstofftilførsel o.l., så hvis de vil finne det ut, finner de det ut. :)

Om du bruker et kvalitetsverksted så burde det ikke være noe problem, men jeg hadde vært varsom med å gjøre det i garantitiden.

Har sett mye skader som er forsårsaket av uproff chipping, som bl.a hull i stempler.

Det er sånne som deg merkeverkstedene tjener penger på. De sier at chipper du bilen hos oss, mister ikke du garantien, men igjen koster chippen ørten ganger mer. Påkjenningen på motoren er "like stor" fordi om. Det er bare en sleip måte å tjene penger på.

Lenke til kommentar

VW Passat 2.0 TDI (140 HK). Det er PPC jeg hadde i tankene da den virker veldig brukervennlig.

Lenke til kommentar

VW Passat 2.0 TDI (140 HK). Det er PPC jeg hadde i tankene da den virker veldig brukervennlig.

Snakket med ett firma her i Kristiansand som driver med PPC og spurte da om de leverte PPC med garanti på drivlinjen

Det gjør dem vistnok ikke her i Norge, men i Sverige leveres Chipptuningen fra PPC med ett eller to års garanti på drivlinjen

Har bestemt meg for å montere PPC på min Golf 1,9 TDI selv om jeg har ett år igjen av nybilgarantien

Har ingen betenkeligheter med seriøse Chipper men er skeptisk til alle disse billig boksene som selges over alt på nettet, QXL finn.no og diverse

PPC har vistnok ogaå ett sammarbeid med Caddy raicing og oppnår derfor en større effektøkning på VW en på mange andre av bilene de leverer til, så jeg tror neppe disse kan være så skadelige som mye annet siden de også blir brukt av VW selv

Lenke til kommentar
Snakket med ett firma her i Kristiansand som driver med PPC og spurte da om de leverte PPC med garanti på drivlinjen

Det gjør dem vistnok ikke her i Norge, men i Sverige leveres Chipptuningen fra PPC med ett eller to års garanti på drivlinjen.

.. men det koster penger. :)

Og det er en haug med kriterier som må oppfylles, og egentlig vil ikke det lønne seg. Du kan få det i Norge også gjennom for eksempel www.tuningwarranty.no.

Her er kriteriene til BSR.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

BSR Maskingaranti

(allmänna villkor)

Maskingarantin täcker eventuell maskinskada i bilar som chiptrimmats /uppgraderats med produkter från BSR Svenska AB (org.nr 556501-7372).

Förutsättningar

* Garanti kan tecknas för maximalt tre 12 månaders perioder(3 år) från det datum bilen chiptrimmats.

* Garantikostnaden är per period: de 12 första månaderna 850:- / för kommande perioder 1000:-.

* Garantin är giltigt 12 månader i taget och kan förnyas av kunden när förlängning önskas. Vid förlängning skall kontakt tagas med BSR eller ÅF senast 14 dagar innan gällande garantitid utfaller.

* Garantikostnaden skall betalas direkt till BSR Svenska AB.

* Bilen kan maximalt vara 4 år från första inregistreringsdatum. (Se ”Garantin upphör” nedan).

* Garantin kan tecknas för bilar med mätarställning minimum 500 mil.

* För bilar som direktimporterats (d.v.s. ej är försålda genom svensk generalagent) kan försäkring tecknas inom 1 år från fordonets första registrerings datum enligt original handling från ursprungsland. Därefter gäller våra villkor i övrigt.

* Garantin gäller enbart för bilar registrerade i Sverige.

* Garantin kan tecknas på Audi, VW, Seat, Skoda, Saab, Volvo, BMW, Ford, Mercedes, Opel.

* Bilens kondition och servicebok samt mätarställning skall kontrolleras av BSR eller återförsäljare för att Garantin skall kunna tecknas. Plombering av komponenter kan utföras i samband med att Garantin tecknas.

* Service måste vara utförd enligt Servicebok från det att bilen registrerats och under hela garantitiden av märkesverkstad eller BSR godkänd verkstad med godkända stämplar.

* Motorolja ska bytas minst var 1500:e mil.

* Garantin gäller vid BSR chiptrimning "uppgradering". Garantin gäller även vid komplettering av luftfilter och avgassystem levererade av BSR.

* Garantin gäller för maskinskada som inte kan ersättas genom bilfabrikantens garanti eller enligt normala villkor för maskingaranti i den ordinarie motorfordonsförsäkring. Ev vägran av ersättning från bilfabrikant eller bilens försäkringsbolag skall vara skriftlig.

* Garantin kan enbart tecknas när chiptrimning/uppgradering sker vid besök hos oss eller våra återförsäljare (ej via postorder).

Undantag Från Garantin

* Garantin gäller ej för bilar som tidigare modifierats/ trimmats/ uppgraderats.

* Garantin gäller ej för normala slitagedelar som t.ex. koppling

* Garantin gäller ej vid fabrikationsfel.

* Garantin gäller ej om utbyte av chip eller andra modifieringar utförs av annan än BSR eller deras återförsäljare inom garantitiden.

* Garantin gäller ej om andra trimningar görs ex. byte kamaxel, turbo etc.

* Garantin gäller ej vid körning som kan anses vara onormal eller vid handhavande som kan anses vara bristfälligt. Ej heller vid körning som kan jämföras med tävlingskörning.

* Garantin gäller ej vid stöld, stöldförsök, olovlig körning

* Bärgningskostnad ersätts ej.

* Kostnader för felsökning ersätts ej.

Garantin Upphör

* Garantin upphör 1 år efter nedan angivet datum (för chipning/uppgradering) eller 4 år från första inregistreringsdag eller vid mätarställning 8000 mil (även om 1 år ej förflutet efter uppgradering).

* Garantin upphör om service ej utförs enligt Servicebok.

Åtgärder Vid Skada

* För skador som är relaterade till bilfabrikantens fel på material eller i konstruktion skall ersättningsanspråk i första hand riktas mot respektive bilfabrikant eller dess återförsäljare.

* Vid åberopande av BSR maskingaranti måste kontakt först tagas med BSR eller deras återförsäljare innan åtgärd får påbörjas. Kostnader för reparation som utförts utan vårt skriftliga medgivande ersättes ej.

* Självrisk vid eventuell skada är 2500:-

* Garantibevis tillsammans med kvittens på Maskingarantin skall uppvisas vid skadeanmälan.

BSR Svenska AB förbehåller sig rätten till ändring i ovanstående text.

Lenke til kommentar
Husk på og nevne dette for forsikringselskapet og statensvegvesen da... Så slipper dere peset når dere har krasja

Easy tiger. Fort det første er sansynligheten for en kollisjon svært liten. Jeg er ikke noe nærere å krasje nå som bilen min er chippet, enn jeg var før den ble chippet. Bilen går ikke fra å være en snegle til en rakett med chip, så selv om fartsressursene blir større tror jeg ikke faren for kollisjon øker drastisk. Det er sjåføren som avgjør.

For det andre må det bevises årsakssammenheng mellom kollisjon og chip. Altså må forsikringsselskapet dokumentere at kollisjonen skyldtes trimmen. I tillegg må det fattes mistanke om at bilen er trimmet, og dermet settes i gang undersøkelser for å avdekke dette. Noe som ikke akkurat er vanlig.

For det tredje kan ikke tollvesenet ilegge effektavgift dersom bilen er vrak. De må nemlig vite hvor mye avgift de skal beregne. Bøter er vel mer sansynlig å få. Også er må det være mistanke om trim med tilhørende utredning. Og etaten må gjøres obs på saken.

For det fjerde skrives det Statens Vegvesen.

Pass spesielt på for dere som har DSG kasse, de tåler bare et gitt moment og ikke mer.

Trimselskapene (alle de seriøse) vet dette og tilpasser momentet i programmet til girkassen du har. Jeg har pt. ca 400nm i min Golf 2,0tdi 2004 modell. Med DSG ville Superchips kun gitt meg ca 350nm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noe logikk i at manuelle girkasser tåler mer enn automatkasser?

Jeg bare stusser litt siden for eksempel Mercedes Benz sin 3 liters V6 Diesel leveres med 410 NM på biler med manuell girkasse og med 510 NM på biler med automatkasse.

Altså 100 NM mer dersom bilen har automatgir.

Min fars far har en slik motor med 293 HK og 736 NM og automatgir.

Vet ikke hva jeg skal si, men bilen kjører selv om det er tatt ut bra med effekt.

Girkassen ser i alle fall ut til å holde.

Men vet for eksempel at Multitronic (Audis trinnløse automatkasse) bruker ikke Audi på motorer over 350 NM.

Foreldrene mine har en A6 1,9 TDI som er chippet til 180 HK og 400 NM.

Girkassen ser ut til å holde også her, men det er nok en grunn til at Audi selv ikke bruker girkassen på motorer over 350 NM, riktignok i standardutførelse.

Lenke til kommentar

Jeg fåreslår at du venter ned chipping, gjør det vane med bilen. Det er da du merker forskjellen etter du har chippet den! Chip på dieselbiler er genialt, og etter som jeg har hørt helt ufarlig. Flere jeg kjenner har lang erfaring med chipping, og spesielt på dieselbiler ( 1.9TDi og 2.5TDi feks) så er det svært stor forskjell før og etter. Og alle kundene blir fornøyd, om det er gjort skikkelig nok altså. Bilen blir bedre, mer drivstoffgjerrig og ikke minst mer hurtig og effektiv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...