Gå til innhold

42" eller 50" ?

Anbefalte innlegg

Nå som TV-en holder på å ryke ser jeg etter en ny skjerm til rimelig pris.

Min nåværende er Philips 32" PW9308

product-5716672.jpg

Produkt detaljer

Tester

Avstanden jeg sitter til TV-en er 2.25m. Så om 50" kan bli for stort er også et spørsmål jeg trenger svar på.

TV-en jeg ser etter må ha Scart port, og helst HDMI også.

Grunnen til at jeg oppgir min nåværende skjerm er fordi kvaliteten bildesmessig til skjermen jeg skal kjøpe ikke må være dårligere. Når man først kjøper noe så er bedre alltid bedre, for å si det sånt :)

Det skal være plasma i prisklassen under 8000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du finner noen 50" plasmaskjermer til under 8000 kr, og de ville vel uansett ikke vært særlig bra. Standardanbefalingen til deg må nesten være Panasonic TH-42PX80. Passer inn i budsjettet ditt og jeg tror du må lete lenge etter noen som mener du får noe bedre til samme pris. Men om den er bedre enn CRT-en din aner jeg ikke. I mørkt rom er jo en god CRT i en egen klasse når det kommer til sortnivå, selv mot en moderne plasmaskjerm. Men hvis du har noen HD-kilder så blir det jo en fin oppgradering opp til en 768p-skjerm.

50" er akkurat passe med rundt 2 m avstand. Man får da en vinkelstørrelse på ca. 30 grader horisontalt, som gir god filmopplevelse (med 1080p-kilde og TV). Til vanlig TV-titting blir det kanskje litt vel stort, og til den prisen tror jeg ingen 50" ville vært holdbar med så stor vinkelstørrelse uansett.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Panasonic TH-42PX80 for et par dager siden (8000,- fra Netshop - genial pris!!). Genial tv. Vanlig SD (Get analog kabel-tv) ser til og med bra ut!

Rått sortnivå, flotte farger. Har sett Ringenes Herre, spilt GTA4 og PES2008, sett både analog og digital-tv. Alt har overgått mine forventninger. Har ikke sett tegn til hverken ghosting eller innbrenning selv om jeg har spilt en del.

Om du vil ha en 42" kvalitetsplasma til under 10.000 (på nett; pris i butikk ligger rundt 13000), gå for PX80.

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Mulig jeg er teit, men har problemer med å forstå at så mange kjøper 50" med 768p med tanke på hvor mye full-hd content som kommer i de nærmeste årene. (Gjennom internett, blueray og HD kanaler) For regner ikke med at tv er noe folk bytter ut spesielt ofte, har selv brukt samme tven i 17 år. (Edit: er 18, så blir litt feil å si at jeg har brukt den i 1 år, men familien min og senere meg blir mer presist) (Den har bare begynt å brenne to ganger :p <3 Bang og Olufsen CRT)

Ved mindre man har enorme stuer da og sitter langt fra tvene sine, da har det vel pent lite å si :)

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

Må sitte ganske nært en 1080p TV for å få særlig nytte ut av det over en 768p. Vanlige tall som ofte brukes er at man må nærmere enn 3 m for å ha godt av 1080p på en 50", optimalt 2 m. I vanlige stuer er det vel ikke så alt for uvanlig at man sitter 3 m eller mer unna TV-en , og hvis man da kjøper 1080p så ender man vel bare opp med mange dårlige piksler (1080P) i stedet for et passelig antall gode piksler (768p):p.

Så i min mening så har 1080p lite for seg i en stue til vanlig filmbruk. Det er når man bygger seg en hjemmekino med godstol 2 m unna TV-en at 1080p virkelig er viktig. Evt. så er det selvsagt fordelaktig med høy oppløsning hvis man skal bruke TV-en som PC-skjerm, men til videomateriale er det mange andre kvaliteter som er viktigere enn oppløsningen.

Lenke til kommentar

Skulle til å si det samme som "dravisher" sa. 1080p er mer et navn brukt for å selge, i realiteten er det få som har bruk for den høye oppløsningen på annet enn tilkobling til PC.

Jeg fikk skjermen for 3 dager siden, den er alt for stor i forhold til det jeg trodde! :O

Men tror den går akuratt over endelista i leiligheten min. Skal henge den opp på veggen om noen dager. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...