Simen1 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Er det ingen i Norge som har studert elementær naturvitenskap? Du mener vel statistikk og konsekvensanalyse? Elementær naturvitenskap er i mitt hode fysikk, kjemi og matte der man kan sette opp ligninger og finne matematiske svar på ting. Så vil sikkert noen si at dette vil føre til store CO2 utslipp. Vel buhu. Skogen er karbonnøytral. Ny skog vil absorbere omtrent like mye som gammel skog slipper ut. Sansyneligvis mer. Fører ikke dessuten forråtnelse av gammel skog til dannelsen av andre, mer potente, klimagasser? Problemet er CO2-innholdet i atmosfæren. Øker man utslippene til atmosfæren så får man en umiddelbar økning av problemet. På sikt vil det forhåpentligvis absorberes av vegetasjon, men absorpsjonen er en langsom prosess og den er proporsjonal med mengde vegetasjon og type. Brenner man ned skoger så reduserer man definitivt absorberende vegetasjon. Det tar kanskje 20 år før skogen er i stand til å absorbere like mye karbon fra atmosfæren som før brannen. Det vil si at økningen i CO2-innhold i atmosfæren på grunn av brannen ikke vil absorberes av den samme skogen før det har gått over 20 år. Forslaget ditt gir altså et CO2-problem i minst 20 år. Skog som brytes ned på naturlig måte fordamper ikke automatisk. Karbonet vil forbli bundet til bakken i form av jordsmonn og annet karbonholdig materiale. Hugger man ingenting i en skog så vil jordsmonnet bygge seg opp lag etter lag og på den måten lagre stadig mer karbon i bakken i stedet for ditt forslag om å sende det opp i atmosfæren. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Kontrollerte branner ikke en fare for dyrelivet? Forklar! Det har jeg vel ikke skrevet, tror jeg. Men uansett er det temmelig irrelevant. Eller mener du i fullt alvor at vi skal sette brannpersonale og sivilforsvar til å evakuere hver eneste skogmus i 50km radius? Jeg er svært interesser i hvordan du vil lage disse branngatene i praksis Tja, for det første så fungerer det fint i resten av verden. Jeg tror vi i Norge har nok penger, hvertfall. Man trenger jo ikke svi av store områder om gangen. Dessuten kan det gjøres på tider på året hvor det er sikrere. Det er tross alt nok regn og dårlig vær. Eller så kunne vi jo bruke flyvåpnet vårt til noe fornuftig for en gangs skyld. Nei, det er helt utrolig hvordan skogen har klart seg uten mennesket tidligere! Skulle jo tro den hadde blitt utryddet for lenge siden... Som allerede påpekt må jo branngater være veldig kostbart. Hvordan skal man avgjøre hvor man skal plassere en branngate? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå