Gå til innhold

Forskjellig temp i windows og i Bios. Q9300

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bygde min første pc i går og lurer på om jeg har gjort noe feil med tanke på kjølepastaen til CPUen. Har en q9300 quad. Hvis jeg bruker core temp viser den at core 0 er på 62 grader og de andre coresa er rundt 50. Samme gjelder for noen andre temp målingsprogrammer. Men om jeg går inn på health status på Bios viser den at system temperature er på 32grader og CPU temperature er på 23 grader.

Er det noe å engste seg for? Har forøvrig en noctua vifte :)

Endret av Davidhg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppgradert hket:) tenkte jeg skulle ta litt mer kjølepasta på for jeg tror jeg tok litt for lite, er jeg nodt til å fjerne det gamle siden jeg monterte det i går?:) grafikkortet henger seg også, har provd med gamle og nye drivere, ka n dette ha sammenheng med cpu?:)

Lenke til kommentar

Husk at du ikke kan sammenlikne coretemp/realtemp med BIOS hw monitor.

BIOS hw monitor leser av cpu's tcase på aller fleste systemer, ikke cpu diodene (som alltid er 10-20°C høyere enn tcase).

Det er forøvrig riktig at når man står i BIOS (og ser f.eks på hw monitor) kjører CPU kanske "hardt" . Dette da det enda ikke er lastet noe driver som gjør halt kommando . Dvs i normaltilfeller vil bios temp være høyere enn windows idle (om man leser samme sensor) .

Edit:

Når det er sagt er det vel så viktig at 45nm cpuen støttes skikkelig av bios (bios versjon) for at modellens temp registre gjenkjennes (er kalibrert) riktig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vet ikke hva som er feil, men CPU tempen er alltid på rundt 60, når jeg spiller har den vært på max 64, og det er på crysis osv. så tror ikke den er så alt for varm:)

Men nå ser jeg litt rundt på forskjellige programmer og har litt forskjellige resultat. På CPU-Z så står det at jeg kjører 2000 mhz, men på core temp har jeg 2300 mhz, veldig rart:S

213248.jpeg

213244.jpeg

Lenke til kommentar

Du kan se at multipileren eller hva det heter er forskjellig. Core temp sier at multipileren er 7,0, mens CPU-Z sie at den er 6,0. 7,0*333,30=2333,1 mens 6,0*333,30=1999,8. Forskjellen ligger i at CPU-C mest sansynelig måler når du ikke kjører så mange programmer eller store prosesser, da stiller Biosen din ned multipileren for å spare strøm og varme.

Kansje litt vanskelig eller rotete forklart..

-Salbu

Lenke til kommentar

Lastet ned RealTemp og her er tempen på 50 grader.. 10 graders forskjell! Så nå er jeg veldig forvirra her! :p

En annen ting er at nå står det overalt at jeg kun har 2000 mhz, er det sånn at den siste multipileren alltid sparker inn når man trenger den? for det virker nemlig som om den ble 2 ghz etter at jeg oppdaterte Hovedkortdriveren.. :S

Og en siste ting, kan jeg trygt overklokke den til rundt 3ghz? virker som man ikke trenger mye kjøling for det. og isåfall noen som har lyst til å forklare hva de forskjellige FSBene må stå på etc? :ermm:

213494.jpeg

Endret av Davidhg
Lenke til kommentar

Ingen som vet hva som kan være feil? Jeg tror jeg tok på¨nok kjølepasta, bør jeg kanskje ta på nytt? Er virkelig stressa for det her, fordi jeg har lest at max tempen er rundt 70 grader og min er jo 60, noe som er litt skremmende. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...