Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc starter på nytt når Media player eller spill brukes?

Anbefalte innlegg

Oppgraderte min gamle agp-pc for ca 1 år siden og den ble mye kjappere, men fikk problem i spill og windows media player med at pc brått starter opp på nytt igjen. Har levd med det i lang tid, da det ikke skjer vanvittig ofte, men er nå hyppigere. Det kan også skje bare jeg passerer en blinkende reklame på internett med musepeker (eller om det holder at reklamen dukker opp, jeg er ikke sikker). I det siste er det også blitt et problem med at lyden blir høy og lav om hverandre fra et 6.1 creative høyttalersett (vet ikke om det er pc eller forsterker i høyttaleranlegget som gjør dette).

PC: ASrock s775 Dual-vsta, Intel core 2 Duo E6300, Club 3d g-force 7800gs AGP, 2gb minne Corsair ddr2 533mhz, Plextor dvd, Nec dvd-brenner, Soundblaster Audigy 2ZS lydkort, Samsung 200gb harddisk, Lian Li kabinett pc7scand v2usb, med 3 120cm vifter og 1 80cm.

Maskinen ble oppgradert uten å formatere den gamle harddisken (hadde ikke mulighet for backup, og hadde mye bilder på datamaskinen), så det er mulig det er et driverkaos som skaper problemene?

Forslag til hva som er problemet / hva jeg kan gjøre? Takk for all eventuell hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ble oppgradert? Var det skjermkortet? For hvis du oppgraderte det uten å fjerne gamle drivere, og installere de nye, så er det nok det som er problemet.. Anbefaler at du formaterer PC-en jeg..

Men en annen løsning kan være at du går inn i Enhetsbehandling, og avinstallerer alle drivere til de maskinvarene som er nye.. Deretter installerer du de nye.. Det kan kanskje løse problemet..

Lenke til kommentar

Jeg fikk nytt skjermkort på garanti, og kjøpte da like godt et billig hovedkort og prosessor + minne. Lydkortet hadde jeg fra før. Jeg fulgte en oppskrift jeg ble tipset om, men husker ikke nå hva som ble gjort med drivere. Har aldri vært god på å legge inn og fjerne slikt riktig (noen som vet om en god veiviser?).

Jeg kjøpte i går en sata harddisk og vurderer å legge inn en ny xp på den, og bruke den gamle harddisken som ekstra harddisk (noe jeg bør tenke på da?). Kan det løse problemene? og vil en sata harddisk kunne starte opp med xp cd fra start eller må jeg ha drivere og slikt på diskett?

Har bygd flere pc, men alltid vært ei kløne med software..

Lenke til kommentar

Når det byttes hovedkort bør man i de fleste tilfeller installere Windows på nytt, for å få riktige drivere på plass. I ditt tilfelle ville jeg brent ut/kopiert ut alle filer som skal spares på, og installert Windows fra bunnen. Deretter hentet ned siste tilgjengelige offisielle drivere for hver enkelt komponent (chpiset/hovedkort, skjermkort, lydkort etc).

Dette er oppskriften for et stabilt system.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Deretter hentet ned siste tilgjengelige offisielle drivere for hver enkelt komponent (chpiset/hovedkort, skjermkort, lydkort etc).

Dette er oppskriften for et stabilt system.

Lønner det seg å laste ned alle disse driverne før formatering da, og brenne det på en cd? Tenker på at en må vel være forsiktig med å gå ut på nettet før alt er ferdig installert, inklusive antivirusporgram?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...