dahwan Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Målingene jeg fikk fra SpeedFan (Hvis noen vil anbefale et bedre monitor program er jeg helt med) Hva er temp 0-3 ? For de ser helt "/(&@$@£ ut. Vil de bli påvirket av CPU overklokk? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 0 til og med 3 er sensorene for hver CPU kjerne, og du har 4 av dem. Ja natuligvis så vil de øke udner overklokking. Husk forresten at slike sensormålinger er ikke spesiellt i forhold til absoluttverdien. Du kan se rimelig nøyatkig hvor mye de øker eller minsker med altså, men det kan fint være at den ekte verdien ligger mange grader over eller under den verdien som vises. Coretemp er hakket bedre, men der også er det samme problemet. Mange tror at disse målingene er nøaktige, men det er de veldig lagt i fra, så det er bare tullete å prøve å sammenligne med andre eller å ta verdien for god fisk uten et godt klype salt. hva er forresten så galt med en idle temp på litt over 30celcius? Hvis det faktisk er noelunde riktig så vil jeg si det er fullstendig normalt om du har en normal eller standard luftkjøler. -Stigma Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Siden du har MSI kort må du først bruke MSI's overvåkningsprogram for å få de rette temperaturene. Steng så dette og sammenlikne med speedfan for å finne ut hvilke sensorer som er hva. Dessuten MSI har alltid brukt "egen" implementering av winbound sensor chip så speedfan vil ikke garantere å gi rett kalibrerte verdier. Dessuten gir ikke speedfan normalt pr.core temperatur (men ser du har det her) , Av de første 4 kan 1 være for cpu (tcase) de andre tre er 1 eller 2 = skjermkort (gpu/eller gpu+ambient) og 1 er chipsett temperatur , 1 kan også være corecell/MB/eller PWM . Endret 13. juni 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg finner ikke MSI's overvåkningsprogram på nettet. Men jeg har funnet ut hva temp3 er. Jeg har åpnet et findu og skrudd alle vifter på fult. Nå ligger alle tempraturer på <30 grader, bortsett fra temp3 som ligger på 60 grader. Jeg overklokket CPU til 3ghz i sted. Så snart jeg åpnet SpeedFan ved startup så jeg temp 3 ved 70 grader. Innen 2 minutter steg den raskt fra 95 og oppover. Før jeg fikk flikket av strømforskyninga var tempen på 99 grader. Jeg har funnet ut at det er den lille brikken på hovedkortet ved siden av CPU. Jeg tok på den og har nå en stor hvit blemme på pekefingeren. Den der under den oransje kjøleren. Jeg har fjernet den oransje kjøleren som tok all plassen i kabinettet, slik at jeg skulle få plass til CPU kjøleren. Hva gjør denne brikken? Er det noen måte jeg kan "stresse den ned" på? Slik at den ikke blir så varm. Lenke til kommentar
Toad Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 [ORDRE] SETT PÅ PLASS IGJEN KJØLEREN! [/ORDRE] om du da ikke vil ha et stk brent hovedkort da.. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Har ikke plass til den. Hva gjør jeg? <=( Lenke til kommentar
Toad Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Slår av pcen og håper du ikke har skadet chipsettet Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 -_-' Jeg monterer nå to vifter til å sikte direkte på den chip tingen som blir så varm. (Den er btw stabil på 60 grader) Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Den er nå stabil på 52 grader... Men som sagt - er det noen mulighet for å stresse ned denne chippen? Er den virkelig nødvendig? Lenke til kommentar
Sitech Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Den kjøleren du tok av kjøler Northbridge!, tok du av hele kopper greia som kjøler både north/south bridge samt mosfet? Dette er ikke å anbefale, men du kan eventuellt fjærne disse og erstatte dem med chipset kjølere aktive/passive. Se www.microplex.no under kjøling/chipset. Det er ingen måte å minske stress på chipset foruten å underklokke hele systemet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) MSI's utility heter "Dual Core Center" Krever install av Dot Net Frame Work 2.0 først. Du skal ha fått det på motherboard CD , eller du kan laste ned her: http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...mp;prod_no=1373 Den kjølingen du nevner er til selve nforce750 (C72P) chipsettet og man kan ikke bare plukke vekk påmontert chipset kjøling. Kan være du allerede har skadet det. Du får heller kjøpe en CPU-kjøler som "passer" . Endret 13. juni 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Tilbake til tegnebrettet Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Ok, klarte mirakuløst å sette på både cpu og mb kjølerne. CPU ligger på 31 grader og "system" ligger på 43. Begge med grønn tekst i Core Center. Men likevell går en alarm stadig i bakgrunnen (det er Core Center som spiller den av) åssen slår jeg den av? Og noe annet rart. Jeg har skrudd opp FSB til 333 og Vcore til 1.45 men klokkehastigheten ligger fortsatt på 2.4 GHZ >=/ Veit noen hvorfor jeg ikke får opp hastigheta? Lenke til kommentar
lperik Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Har du skrudd av speedstep a? Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Nei =P Men det var vist bare windows som sa 2.4 ghz. (høyreklikk "My computer" -> egenskaper - Der stod det 2.4ghz) Core center sier nå 3429mhz stabilt. 381x9 ! har hatt cpu på full load og den holdt seg <60 grader. System holder seg stødig på 50 grader hele tida. Success! (Disse tempraturene er trygge, ja?) Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Er disse tempraturene trygge? Åssen slår jeg av den forferdelige alarmen i Core Center? Endret 13. juni 2008 av dahwan Lenke til kommentar
Trixz Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Er du helt på tryne, du kan ikke kjøre uten circupipe den er for og kjøle ned chipsette osv... kast ut cpukjløern og kjøp deg ny for svarte. Ossen Cpu kjøler er det som ikke får plass pga circupipe er i veien? Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg sa akkurat at jeg HAR FESTET PÅ KJØLEREN IGJEN. Mitt spørsmål var Er disse tempraturene trygge?Åssen slår jeg av den forferdelige alarmen i Core Center? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå