Gå til innhold

Nvidia 790 Ultra SLI vs Intel X48?


Anbefalte innlegg

Hei, skal endelig få oppgradert noe av PC-en min. :)

(Cpu, ram, hovedkort, skjerm og skjermkort)

 

Og jeg er litt usikker på chipsett, ram etc.

 

Er forskjellen merkbar ang. ddr2 vs ddr3?

 

Hvordan er Nvidia 790i Ultra Sli chipset vs Intel X48? (Stabilitet, overklokking.)

 

Har de to forskjellige oppsettene mine her:

 

Intel

 

Nvidia

 

Tar også imot tips ang. valg av cpu, skjermkort og skjerm som er sånn ca. i prisklassen til tingene jeg i handlevognene. :)

 

-mvh Marius

Endret av amarios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

790i er et bra kort som er på høyde om ikke et lite hakk over X48 når det kommer til maks FSB. Det har/hadde et problem med at noen kort opplvde korrupsjon av filsystemet under overklokking, men det skal ha blitt rettet (for de aller fleste ihvertfall) via en BIOS update.

 

Det sagt, så er X48 klart det beste valget om du ikke skal bruke SLI. Det er rett og slett ingenting betydelig som 790i gir deg over X48 untatt SLI støtten.

 

Anngående DDR2 vs DDR3 så kan du bare bruke det ene eller det andre basert på hva hovedkortet ditt bruker, så du må i såfall velge hovedkort som kan bruke det du velger. DDR3 KAN være bedre siden du får høyere frekvens på de beste DDR3 brikkene enn på DDR2, men DDR3 er til gjengjeld fremdeles mye dyere enn DDR2 og forskjellen er ikke voldsomt stor i praksis, ihvertfall ikke for de fleste typer programmer. utvalget av DDR3 hovedkort er også mye mindre, og de pleier å være betydelig dyrere også. Jeg ville fremdeles lent mot DDR2 så lenge DDR3 er såpass dyrt som det er.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
vis du ikke har planer om og kjøre sli, er det bedre med x48.

 

og kjøre sli, blir PC-en din raskere enn og kjøre x48 med crossfire.

 

jeg har 780i, er jævlig fornøyd, klokker som bare det!!!

 

 

780 (ikke 790) er et jævlig kult hovedkort, billigere og du kan kjøre SLI

 

Dette foreksempel https://prisguiden.no/product.php?productId=87141

 

Kult med de fargene også, ddr2 er best med mindre du skal mye over 1ghz hastighet.

 

x 48

 

Her er konklusjonene til hardware folka, hele testen finner du her http://www.hardware.no/artikler/msi_x48_platinum/49378/1

 

+ God ytelse

+ BIOS

+ Layout

+ Støyfritt

 

 

- Ingen rå overklokker

 

 

x48 kan være et godt alternativ vis du ikke skal kjøre SLI, men ser at ihvertfall platinum koster like mye som 780i

Lenke til kommentar
Da tropr jeg jeg kommer til å kjøæpe meg 790i selom jeg abre skal ha ett 9800 GX2 kort.

 

Eller tror du det blir dumt?

 

Hvis du bare skal ha en 9800GX2, så synes jeg det blir litt dumt...

Angående skjermkort: Har du vurdert å vente to uker til GTX260/280 kommer?

 

Jo jeg kommer sikkert til å vudere dem hvis de blir bedre enn 9800 GX2 og ikek så mye værre i prisen.

 

Men syns du jeg brude gå for 790i hvis jeg skal ha GTX260/280?

Lenke til kommentar
Da tropr jeg jeg kommer til å kjøæpe meg 790i selom jeg abre skal ha ett 9800 GX2 kort.

 

Eller tror du det blir dumt?

 

Hvis du bare skal ha en 9800GX2, så synes jeg det blir litt dumt...

Angående skjermkort: Har du vurdert å vente to uker til GTX260/280 kommer?

 

Jo jeg kommer sikkert til å vudere dem hvis de blir bedre enn 9800 GX2 og ikek så mye værre i prisen.

 

Men syns du jeg brude gå for 790i hvis jeg skal ha GTX260/280?

 

Synes bare du skal gå for nForce brikesett hvis du skal ha SLI jeg... Dersom du vil ha flere skjermkort senere, kan du jo kjøpe et par ATI skjermkort og kjøre crossfire...

Lenke til kommentar
Da tropr jeg jeg kommer til å kjøæpe meg 790i selom jeg abre skal ha ett 9800 GX2 kort.

 

Eller tror du det blir dumt?

 

Hvis du bare skal ha en 9800GX2, så synes jeg det blir litt dumt...

Angående skjermkort: Har du vurdert å vente to uker til GTX260/280 kommer?

 

Jo jeg kommer sikkert til å vudere dem hvis de blir bedre enn 9800 GX2 og ikek så mye værre i prisen.

 

Men syns du jeg brude gå for 790i hvis jeg skal ha GTX260/280?

 

Synes bare du skal gå for nForce brikesett hvis du skal ha SLI jeg... Dersom du vil ha flere skjermkort senere, kan du jo kjøpe et par ATI skjermkort og kjøre crossfire...

 

Sry ser ikke på ATI sopm ett alternativ engang :p sry :p Vært borti før

Lenke til kommentar

Vel, det finnes gode 790i kort også, men ville nesten vurdert å gå for et kort som ikke låser deg til DDR3. DDR3 vs. DDR2 i ytelse er pr. i dag overhode ikke verdt de 2500-3000 ekstra det koster pga. dyrere DDR3 hovedkort og minne. Sjekk f.eks. denne testen http://www.legionhardware.com/document.php?id=748&p=4

 

Her ser du at P45 brikkesettet med DDR2 1066MHz minne er like bra som DDR3 1333MHz. Hvis man sammenligner prisen på P53E Premium og P5Q Deluxe ser man at sistnevnte er ca 1200,- rimeligere, og bir omtrent samme ytelse. I tillegg kommer prisforskjellen på 2GB Lowlatency DDR2 minne og 2GB lowlatency DDR3 minne. Den utgjør ca. 1300-1500,-. Du har altså en prisforskjell på 2500,- Så kan du heller droppe GX2 kortet, kjøpe 2 HD3870 X2 og smelle dem i crossfire, og i tillegg sitte igjen med 1500,- spart. Hvis det ikke er noe alt. går jo såklart GX2 som ei klokke på P5Q Deluxe, men skal du senere sette dem opp i SLI må det vel sies at du heller må gå for den dyrere nforce 790i løsningen. Et godt kort her er f.eks. XFX nForce-790i Ultra SLI, DDR3, Socket-775, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16. Dette har fått utrolig god omtale hos hardocp.com

Lenke til kommentar

Nvidia 790 Ultra SLI er bygd på nforce brikkesett jeg ser ikke noe grunn til å velge dette kortet framfor intel x48 brikke settet. fordi at du har ikke noen planer om å kjøre sli og vis at man vil overklokke litt så er x48 utrolig stabilt. da er den eneste forskjellen som gjelder er ddr2 og ddr3 og som sagt du må minst opp i 3-4000kr for 4gig ram forholdt til ddr2 som koster sånn ca 850 til 1200kr for 4gig ram, så når jeg kjøper meg pc i august området så blir det etter stor sannsynelighet et x48 brikkesett jeg kommer til å velge.

Lenke til kommentar

Helt enig. Igjen så er X38 eller X48 (det er mye det samme ytelsesmessig) et bedre valg over et hvilket som helst Nvidia chipet på flere måter så lenge du ikke skal ha SLI.

 

Den ene testen av X48 som ble linket over er ganske misvisende. Det er mulig MSI sin modell som bruker X48 har noen problemer. Hvis du søker på nettet etter reviews av flere X48/X38 kort så vil du raskt se at de overklokker meget bra, og ikke minst så er de bunnsolide så du får ikke merkelige ustabilitetsproblemer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Helt enig. Igjen så er X38 eller X48 (det er mye det samme ytelsesmessig) et bedre valg over et hvilket som helst Nvidia chipet på flere måter så lenge du ikke skal ha SLI.

 

Den ene testen av X48 som ble linket over er ganske misvisende. Det er mulig MSI sin modell som bruker X48 har noen problemer. Hvis du søker på nettet etter reviews av flere X48/X38 kort så vil du raskt se at de overklokker meget bra, og ikke minst så er de bunnsolide så du får ikke merkelige ustabilitetsproblemer.

 

-Stigma

Helt enig, har selv knotet nok med nforce 680i. Fikk til å klokke quaden til 3.8 på luft, men gud så mye lesing(på xs),knoting og banning det var for å finne ut av alle de merkverdige fsbhullene. Akkurat i det jeg hadde fått systemet nogenlunde stabilt så døde hket på meg. Nei takke meg til intel, selv det gamle p5b kortet mitt klokker bedre og enklere på quadcore. Minnekontrolleren i 680i kortet ville heller ikke kjøre med mer enn 1 stk av mine mushkin 2GB ddr2 brikker.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...