Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp til Anoreksi/Bulimi-offer

Gjest Guest_Hjelp_meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Hjelp_meg_*

Har en veninne som har vært anorektiker og hatt bulimi på samme tid. Hun er nesten ferdig med det, men hun snakker om at hun føler at kroppen hennes eser ut og hun vil bare kaste opp. Hun spiser veldig lite, og er ganske svak... Hun er også ofte lei seg. Hun er rødtopp og har blå øyne, hvis det hAr noe å si.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mine venninner gjorde med meg var å ta meg med til legen min og fikk hun til å sende meg videre til psykolog. Da kom jeg i kontakt med 3 psykoliger der 2 av dem var spesialister på spseforstyrrelser. snakket oss gjennom det og fant ut at jeg ikke gadd mer, var kanskje ikke så smart men...

Ikke tenk på at hun spiser lite, fokuser heller på at hun kanskje spise litt mer enn dagen før...

At hun føler at hun eser ut er helt normalt, gjorde jeg også, men gjør det noe ettersom at hun er underernært og tenger alt hun kan få. Viktig å bruke tid på dette og ikke "hoppe" fra å ikke spise til å plutselig spise normalt..

Det som gjerne er smart er å se litt på stoffskiftet hennes når hun har kommet opp i en normal størrelse igjen.. det er fordi den har bremset opp ettersom at hun ikke har spist fornuftig på lang tid og hvis det ikke kommer i gang igjen vil hun gjerne fortsette å legge på seg å ende med å bli overvaktig i stedet.

Å sjekke stoffskiftet er bare en enkel blodprøve der en sjekker tyroksin nivået i blodet.

DEt du kan gjøre for å hjelpe henne er å være der og støtte henne, ikke presse henne. VIktig at hun har noen hos seg som viser at det er hun som person som er viktig og ikke kroppsstørrelse eller fasong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...