Gå til innhold

Nabovennlig høytalerplassering i blokk

Anbefalte innlegg

Hei!

Naboen i blokka og jeg deler ikke musikksmak. Nå er jeg i ferd med å male leiligheten, og i den anledning har jeg tenkt å ommøblere stua slik at volumet kan pushes litt uten at naboen hører det altfor godt. Bildet viser planløsninga. Stua er omtrent 4x6 meter. Anlegget består av en NAD forsterker og to Dali Concept 6 høytalere.

Før har høytalerne stått i 3 og 4. Jeg tenkte at det kanskje var lurere å sette dem i 1 og 2 for å ikke sende lyden rett i naboveggen. Men hvis de står i 1 og 2 står de ved sofaen til naboen (på andre siden av murveggen). Det skulle man heller ikke tro var gunstig? Samtidig hører man jo mindre hvis man står BAK en høyttaler på en konsert enn hvis man står foran den. Noen glupe meninger her?

post-15337-1213312909_thumb.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Det som naboen hører mest tydelig er vel bassen, da det meste av de andre frekvensene blir absorbert av veggen. Hvis da bassportene er på baksiden av høyttalerne kan du ikke finne en værre plassering enn plassering 1 og 2.

Men jeg setter pris på om noen retter meg, hvis det er galt.

Lenke til kommentar
Det som naboen hører mest tydelig er vel bassen, da det meste av de andre frekvensene blir absorbert av veggen. Hvis da bassportene er på baksiden av høyttalerne kan du ikke finne en værre plassering enn plassering 1 og 2.

Men jeg setter pris på om noen retter meg, hvis det er galt.

Stemmer det vet du. I kinoen min så står subben min inntil en vegg som dassen ligger på andre siden av. Skal ikke rare volumet til før det meste rister å skrangler der inne for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Bassen gir vel mest lyd fremme da.. så 1 og 2 burde vært best, bare pass på at du har noe underlag, slik at høytalerene overfører vibrasjoner/bass i gulvet. :)

Mest lyd fremover gir den selvsagt, men hvis du har bassrørene bak så vil det veldig fort riste i veggen de står inntil. Er ofte dette som irriterer naboene.

Uansett, anbefaler trådstarter å enkelt å greit testet begge deler å høre med naboen hva som låter best (lavest) hos han. :)

Lenke til kommentar

edit:

Takk for raske svar!

Alle elementene står samme vei i Dali Concept 6. Det er to bass/mellomtone-elementer, ingen veldig dyp bass i dette anlegget. Intet eget basselement altså. Og høytalerne er helt lukka på baksiden.

Mente dere to, fLeRek og JimRamse, at 1 og 2 er verst plassering uansett, eller bare hvis bassportene er på baksiden av høytalerne?

Endret av quack
Lenke til kommentar

Jeg mener det er verst hvis du har bassportene bak. Uansett, er ikke sikkert alle veggene i blokken er like bra dempet engang. Jeg hadde koblet de opp på en måte først, spilt opp musikken å hørt med naboen. Etterpå hadde jeg koblet de opp på den andre veggen å sjekket med naboen igjen. Da finner du med sikkerhet ut hva som er best hos deg. Naboen vil nok også bare være posetiv til at du faktisk prøver å finne ut hva som funker best for han angående støy. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg vil tro at forskjellen på de to oppsettene ikke er særlig stor når alt kommer til alt. Men som JimRamse sier, vi vet ikke hvordan veggen til naboen din er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Prøv å sett høyttalerene på noen heller/fliser, det forminsker lydbølgene/vibrasjonene som går ned i gulvet/taket til de som bor under.
som nevnt tidligere. spikes spikes og atter spikes. Gjør underverker for lyden og forholdet til naboen. Sett spikes på høyttalerne.

En kombinasjon av deres forslag er å foretrekke. Spikes på heller! ;)

Lenke til kommentar

bobble plast eller gummiføtter under sub for å dempe vibrasjoner

rumpe rister i sofa (så slipper man å ha subben så høyt på)

skru på S bøyler på veggen til naboen, Fest så gips plater på dem, og få NY "flytende vegg" som isolerer/demper støyen.

http://www.soundseal.com/ har en del løsninger

vangbo.no er norsk forhandler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...