Gå til innhold

Lydproblemer i Archlinux, 0 lyd. :: løst

Anbefalte innlegg

Hei

Etter noen år på Ubuntu tenkte jeg at det var på tide å komme seg litt videre. Syns de to-tre siste ubuntuversjonene inneholdt mye unødvendige ekstra "ting" som jeg aldri kom til å nytte meg av. Derfor fant jeg frem Arch nå som ferien har startet, for å få lekt meg litt. Er meget glad for alt Arch kan, men et problem har oppstått som det er litt viktig å få fikset. Jeg har 0 lyd, og aner ikke hvordan jeg kommer videre.

Jeg har prøvd to ting:

1. Kjøre Alsaconf og la den sette opp selv. Får melding om at alt er ok, men null lyd, pluss feilmeldinger(listet under) når jeg prøver å spille av lydfiler

2. Bruke Alsa setup fra archwiki. De samme feilmeldingene kommer her

Jeg har kommet frem til at mitt lydkort er 'intel8x0' og det er lagt til i /etc/rc.conf sin moduldel og alsa er lagt til i deamons delen

Noen måte jeg kan løse dette på? Eneste jeg har tenkt på at jeg kan legge inn Gnome og kanskje finne noe i menyen der(At jeg ikke er smart nok til å finne løsning i terminal alene). Men har lyst til å holde instalasjonen så lite som mulig, og fluxbox er jo så genialt at det virker som en drøm!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[peroy@zeltex ~]$ mpg123 /media/sda5/mp3/Taake/Over\ Bjørgvin\ Gråter\ Himmerik/01\ Bjoergvin\ Graater\ Himmerik\ pt\ I.mp3 
ALSA lib confmisc.c:768:(parse_card) cannot find card '0'
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_card_driver returned error: No such file or directory
ALSA lib confmisc.c:392:(snd_func_concat) error evaluating strings
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_concat returned error: No such file or directory
ALSA lib confmisc.c:1251:(snd_func_refer) error evaluating name
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: No such file or directory
ALSA lib conf.c:3985:(snd_config_expand) Evaluate error: No such file or directory
ALSA lib pcm.c:2144:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM default
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_card_driver returned error: No such file or directory
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_concat returned error: No such file or directory
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: No such file or directory
ALSA lib conf.c:3985:(snd_config_expand) Evaluate error: No such file or directory
High Performance MPEG 1.0/2.0/2.5 Audio Player for Layers 1, 2 and 3
version 1.4.3; written and copyright by Michael Hipp and others
free software (LGPL/GPL) without any warranty but with best wishes

Directory: /media/sda5/mp3/Taake/Over Bjørgvin Gråter Himmerik/
Playing MPEG stream 1 of 1: 01 Bjoergvin Graater Himmerik pt I.mp3 ...
[sdl.c:71] error: Couldn't open SDL audio: No available audio device

[audio.c:561] error: failed to open audio device
[mpg123.c:473] error: failed to reset audio device: No such file or directory

Jeg er så smart at jeg drar til Finland i morgen tidlig, men kanskje rekker jeg å sjekke innom. Skulle ha kommet et svar eller to som jeg mulig kan teste ut blir jeg veldig glad! Vil unødig gi opp nå som jeg har kommet så langt!

edit: Mr.Elendigs løsning fikset mitt problem.

gpasswd -a <user> audio

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...