Gå til innhold

Leica D Vario-Elmarit 14-150mm f3,5-5,6 ”four thirds” objektiv.

Anbefalte innlegg

Jeg er lykkelig eier av Leica Digilux3 DSLR kamera med Leica D Vario-Elmarit 14-50mm f2,8-3,5 (kit objektivet). Men i lengden så blir kanskje dette normalobjektivet litt ”lite”. Leica/Panasonic har nå kommet med tilsvarende objektiv på 14-150mm som jeg da synes kan virke interessant. Er det noen her på forumet som har erfaringer med dette Leica D Vario-Elmarit 14-150mm f3,5-5,6 ”four thirds” objektivet?

(Jeg ser dette objektivet nå selges for $1300 i USA, vet ikke hva det koster her)

Det er klart det finnes flere andre ”four thirds” objektiver å velge i men jeg synes disse Leica D Vario-Elmarit objektivene med aperatur ring og optisk bildestabilisering er bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er dette et ganske nytt objektiv. Med den prisen det er snakk om ville jeg kanskje heller vurdert å investere i et annet objektiv, for eksempel Olympus 50-200/2.8-3.5 - som koster rundt 7000 kroner i disse dager. Den eneste ulempen er at du da ikke får IS, men ellers tør jeg anta det vil være et bedre valg.

Dog, Panleicaoptikk har det aldri vært noe galt med. Men forbehold om at jeg enda ikke har sett noen tester eller erfaringer med dette objektivet.

Lenke til kommentar

Titt litt i olympus slr-forumet på dpreview. Der er det endel som har Lecia 14-150mm til fourthirds. Ser ut som en happy bunch, men så er det endel vaskekte fanboys også. Bildene de legger ut er bra, da!

Som Simon Aldra sier, så er det også en idé å kjøpe 50-200, da får du større rekkevidde, bedre lysstyrke og bedre optiske kvaliteter - men ikke IS/OIS da fordi Leica-kameraet ikke har det innebygget og det har ikke objektivet heller.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaringer med dette objektivet, men vil bare legge til at dette er jo et utrolig interessant objektiv. 28-300mm effektivt, gjør jo dette til et must på reiser etc ... dersom det holder vann optisk da...

dessverre har jeg en tendens til å bli skuffet når jeg bruker noe "praktisk" fremfor noe med kvalitet.... og ender alltid opp med å ha med meg alt av objektiver og slikt...

Lenke til kommentar

Da tror jeg det er bare å begynne og spare penger til Leica D Vario-Elmarit 14-150mm objektivet, det får mye skryt på dpreview forumene ser jeg. Jeg tør heller ikke kjøpe objektiv uten bildestabilisering da jeg ikke har bildestabilisering i kamerahuset.

Takker for innspillene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...