Lapette Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Jeg skulle overnatte hos en kamerat en natt, og setter imens på dataen min til å downloade en fil mens jeg er borte (en .avi fil....) Jeg kommer tilbake til dataen neste dag og ser (til min store forferdelse) at den har restartet, og det står skrevet hvitt på sort: "Searching for Pirmary Master Drive..."] og det kommer noen hjerteskjærende lyder ut av dataen... :o Det er TO ukjente lyder, den ene kommer fra min MASTER harddisk og den andre kommer fra prosessorviften... Prosessorviften høres ut som om den går i dobbel hastighet og harddisken bare bråker no inn i hamperævva... Jeg begynner å lure litt, hvorfor har dette skjedd, så prøver jeg å starte dataen på nytt... men det samme skjer om og om igjen... Jeg har to nyinnkjøpte 80 GB 7200rpms Western Digital harddisker koblet til dataen. Jeg syns dette er meget merkelig. Jeg prøver å bytte om harddiskene, sette current slave til master og omvendt. Dette funker heller ikke... Jeg har (tro det eller ei) en KJØPT OG BETALT norton internetsecurity 2003 på dataen, som jeg alltid setter på HIGH SECURITY når jeg er borte fra dataen så lenge.... Noen tips om hva som har skjedd?? Jeg hadde sikkert skjønt det hvis EN av harddiskene loka, men at begge to skal gjøre det på en gang er jo veldig merkelig!! Ting jeg utelukker at har skjedd med dem: -Lynet har ikke slått ned -Ingen har rotet hverken på software eller i hardware mens jeg var borte -overklokking (overklokke ikke...) -atombombe.... hva kan være problemet? VÆRSÅSNILL OG HJELP! Hilsen Lapette Lenke til kommentar
klure Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Gnom har vært der og ripa opp skivene på begge harddiskene dine... P.S. Det er også han som gjør at du har bare en sokk av hvert par etter en runde i vaskemaskina. Han bruker også å stille bort vekkerklokka di slik at du nesten alltid forsover deg... Lenke til kommentar
klure Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 men sånn seriøst så kan det høres ut som om at de har blitt ødelagt pga varme muligens? Det kan i grunn være så mangt... Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 Men er har en vifte til xp 2000+... Men det kan jo være... Det som også skjer når jeg skrur den på er at det høres ut som om... eh.... det dærre... "rpm-hjulet" henger seg opp noen ganger... bzzzzz.. KLIKK... bzzzZZZ KLIKK.... Litt vanskelig å skrive... men la oss si at begge harddiskene mine er herpa... Er det på noen måte mulig at jeg kan få ut noe av dem i det hele tatt? i så fall... how? Lenke til kommentar
klure Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Kan nok bli vanskelig å hente noe fra dem da, men det finnes vel recovery tools og sånt for WD disker regner jeg med, sjekk sida deres på nett. Så har vi jo IBAS hvis du har syko masse penger Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 La maskinen kjøle seg ned, dra ut kontakten når du gjør dette Skift idekabler og reset bios, kjør med bare harddisken med os på Hva var tempen på cpu? Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 Jeg aner ikke hva tempen var, for når jeg kom hjem hadde den bare startet på nytt... jeg tenkte med en gang på varme jeg også, men da jeg stakk hånden inn i kabinettet for å kjenne (Ja jeg vet jeg er dum...), kjentes alt veldig normalt... Kan det være noen annen logisk forklaring enn overoppheting? Takk for responsen forresten, jeg setter stor pris på det... Lenke til kommentar
vegge Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 bzzzzz.. KLIKK... bzzzZZZ KLIKK.... Noe alla den lyden min avdøde IBM-disk lagde.. Det er jo ikke bare IBM som dør. Har hørt om flere som har mistet sine WD-disker, men det er jo lite sannsynlig at begge to skulle ryke på samme tid.. :-? Hmm. Lenke til kommentar
L-o-m-p-e Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 håper du ikke har lagt hardiskene oppåhverandre, da blir den sinsykt varmt Lenke til kommentar
norrick Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 La meg gjette: Du har klokket PCI bussen en god del over spesifikasjonene... Har selv sett og hørt at andre har fått ødelagt HD'ene sine ved å overklokke PCI-bussen pga. da overklokker de også HD'ene. Hvis du har hatt 2 av disse HD'ene oppå hverandre samtidig som de er klokket så er det ikke rart at de går i stykker når man tenker på hvor stor varme de produserer i uklokket tilstand. De lydene du beskriver tyder på at det er fysisk skade på HD'ene og det blir ikke dekket av garanti siden har klokket maskinen/HD'ene. Last ned diagnoseprogram fra WD's hjemmeside for å teste HD. Kommentar til sig: Western Digital 80GB x 2 (160BG for alle dere Un-Einsteiner)=0GB... Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 ehm... De er i samme "boks" (med boks, mener jeg ikke kabinett, men den lille boksen som man putter harddisker i), men de er så langt fra hverandre som mulig! Disse harddiskene har jeg hatt i snart 1 år... (Så når jeg sa nyinnkjøpte, overdrev jeg litt, men det var bare så dere ikke kunne skylde på "kanskje de er for gammle".). De har funket fint sammen hele året, og jeg har aldri hatt noe problemer med dem.. jeg har latt dem stå på og downloade i (kremt) ukeshvis i strekk uten å slå av dataen uten problemer... Kan det være noe ANNET i dataen som er ødelagt? Hovedkortet eller no... det hadde jo vært kjempefint... (på en måte) ! Takk for svar Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 jeg har ikke overklokket.. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Hvordan er temperatureguleringen rundt diskene? Bruker du kabinettvifter, og da hvor og hvor mange? Har(hadde) du noen aktiv kjøling på diskene, og stod de oppå verandre, eller med mellomrom. Kort sagt, under hvilken temperaturforhold levde hardiskene dine? Og hvor lenge har du hatt de i aktiv bruk? Har selv 1 av den disken, og den er ikke blandt de verste vedrørende varme, faktisk ganske kjølig selv etter mange timers hardt bruk. Edit:Og der ble nærmest alt besvart før jeg fikk postet. Jaja. Prøvd å boote opp med bare en av de(og prøv de begge to alene)? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Last ned diagnoseprog. fra http://support.wdc.com/download/index.asp så vil du kansje finne ut av hva som feiler HD'ene dine. BTW: (ikke overklokket...) med 3 punktumer virker ikke særlig overbevisende... Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Gnom har vært der og ripa opp skivene på begge harddiskene dine... P.S. Det er også han som gjør at du har bare en sokk av hvert par etter en runde i vaskemaskina. Han bruker også å stille bort vekkerklokka di slik at du nesten alltid forsover deg... Kremt, det er sokkesnoken som stjeler sokkene dine.. det vet da alle Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 P@rm@nn: De to harddiskene står så langt fra hverandre som det går an inne i en "hard disk boks" Jeg har Chieftec Dragon bigtower kabinett med En vifte i døren (standard) en xp2000+ prosessorvifte en "uidentifisert" hovedkort vifte... Jeg har ikek direkte avkjøling på harddiskene, men som du sier, varer de gode når det gjelder varme og kulde.. jeg har aldri hatt noe varmeproblem med harddiskene før.. En ting jeg skal prøve nå, er å sette harddisken til lillebroren min inn i maskinen min, og min(e) egen(e) harddisk(er) i hans pc. Jeg kommer med resultat så snart det er gjort... skal på jobb klokka 18, så jeg vet ikke om jeg får tid i dag, men det hadde vært veldig fint hvios dere hadde fulgt med på dette innlegget i morgen ca til samme tid. Tusen takk for all støtte Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 Jeg har nå gjort følgende: 1. Tatt ut harddisken til lillebroren min, koblet fra alle mine harddisker.. 1 resultat: Alt virker som det skal , untatt drivere, men sånn skarre være.. 2. Kobler til min SLAVE harddisk som slave til lillebroren min sin harddisk 2r: Suksess .. Begge harddiskene funker som de skal 3. Jeg tar med min MASTER harddisk opp til broren min sin PC, kobler den til der som eneste master... 3r: Ikke bra .. Harddisken knitrer som alltid.. 4. Jeg setter min master i min egen data med broren min sin master som slave.. 4. suksess ... hmmm... begge harddiskene funker.. konklusjon: Dette skjønner jeg ikke... Det er akkurat som om de to WD hd'ene ikke er venner.. De går ikke sammen! Broren min sin IBM hd, går fett sammen med dem. Western digital hd'ene mine kan ikke stå som eneste master eller med den andre wd hd'en... Er ikke dette SINNSYKT MERKELIG?? Respons plis? -Lapette Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 rettelse på nr 1: Jeg tok ut HD'en til broren min, tok ut alle mine harddisker og koblet til hans i min pc..! Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 hehehe er vel som med søskenkjærlighet, opp og ned Nei men seriøst .. har massevis av WD disker av den typen, eller så ikke helt størrelse men har 2 80 gb selv og en 120 og en kamerat har 4 80 osv mange som har , de funker altid greit i sammen. Hakke blitt flytta på jumpers da eller no sånt ? WD har jo 3 instillinger , ikke 2 som andre disker , den har en som heter Master (Single Drive Only) , en som heter Master (with slave present) og en som heter Slave, sjekk at ingen av diskene har Master (single drive only) kan være dette som lager krøll , siden det andre og er WD disk (og de kanskje er like så da detekter den det.. ) Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 Jeg prøvde dette og det funeket supert! Den ene stod på master og den andre på slave, så det jeg måtte gjøre var å sette masteren til "master with slave"! :D Bleh... så simpelt...!! Jeg som har måttet gå 3 dager uten pc!!! Kan dere tenke dere noe værre?? Men det jeg fortsatt lurer på er... Hvorfor sluttet harddisken plutselig og funke.. og hvorfor har jeg kunnet kjøre HD'ene mine på denne jumperinnstillingen i snart et år nå, men plutselig ikke nå lenger? Takk for tips alle sammen... Dette innlegget vil ikke bli sjekket av meg lenger ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå