Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Språkdebatten -nynorsk. (haster)

Anbefalte innlegg

hei!

jeg skal har muntlig eksamen i morgen og jeg sliter litt med å finne stoff om språkdebatten (nynorsk/bokmål), vi er to stk. i lag og jeg skal dekke nynorsk delen av språkdebatten.

hva trenger jeg ha med? litt om Ivar Asen tenker jeg jeg må ha, men er det noen andre? hvorfor ville de ha nynorsk isedenfor bokmål? hva var argumentene til nynorskforkjemperne?

det er dette jeg lurer på.. setter stor prist på alle svar.

takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig stor del av språkhistorien, men i dag når jeg gikk forbi TV'en som var på NRK2 var det et innslag om en Donald Duck historie som het Eggmysteriet og det var det noen vesener som heter firkantfolket. Donald, Ole, Dole og Doffen forsto ikke hva de sa før etter lang tid siden de snakket et rart språk. I den norske utgaven snakket de nynorsk og dette likte nynorsk folket veldig dårlig siden historien viste at nynorsk var uforståelig.

Er en veldig liten bit av språkdebatten så vet ikke om du bør ta det med, men siden jeg så det på TV for under 1 time skrev jeg det bare ned her :) .

Lenke til kommentar
Ikke så veldig stor del av språkhistorien, men i dag når jeg gikk forbi TV'en som var på NRK2 var det et innslag om en Donald Duck historie som het Eggmysteriet og det var det noen vesener som heter firkantfolket. Donald, Ole, Dole og Doffen forsto ikke hva de sa før etter lang tid siden de snakket et rart språk. I den norske utgaven snakket de nynorsk og dette likte nynorsk folket veldig dårlig siden historien viste at nynorsk var uforståelig.

Er en veldig liten bit av språkdebatten så vet ikke om du bør ta det med, men siden jeg så det på TV for under 1 time skrev jeg det bare ned her :) .

hehe..artig, men jeg tror jeg trenger litt mer fra da nynorsken oppstod. da norge ikke hadde et språk. det var vel dansk, Bokmål og landsmål(nynorsk) det stod mellom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...