Gå til innhold

Hvilket objektiv gir pr. i dag aller mest "bang for the buck"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler. De aller færreste objektiv "tåler" bruk av 2x konverter. Til og med Canons egne (og skarpeste) 300/2.8L IS taper seg synlig ved bruk av 2x konverter. Har ingen grunn til å ta tro at det skulle være noe annet for Olympus sine kombinasjoner, men det kan godt være jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Tja, de som har prøvet kombinasjonen merker intet spesielt tap av oppløsningsevne med den kombinasjonen. :)

 

Men siden det ikke er mulig å sammenligne rasjonelrt og objektivt, så er det vanskelig å vise tall på dette. Dessuten har ingen Olympus-kamera mer enn 10 megapixler. Top pro optikken skal dog klare 20MP.

 

Men Olympus-kombinasjonen klarer i alle fall noe ingen andre klarer. Mer enn akseptabel kvalitet med en 1200/5.6 som koster i underkant av 60000 og veier 5-6 kilogram.

 

Det er dermed fordeler med denne kombinasjonen, tross alt. Ikke minst tilgjengelighet. :)

Lenke til kommentar
Canon ef-s 17-55mm 2.8 is er ganske mye for pengene...

 

No way!

 

Tamron 17-50 f/2.8 gir omtrent identisk optisk kvalitet, det eneste man mister er IS, og Tamron er videre på 17mm også. Tamron'en koster i tillegg omtrent 1/3 av det Canon objektivet koster, og er mindre og lettere! I tillegg får man med lenshood, noe som er ekstrautstyr på Canon objektivet...

Lenke til kommentar
I tillegg får man med lenshood, noe som er ekstrautstyr på Canon objektivet...

 

Ikke på alle, L objektiver har dette med.

 

Når jeg skriver "Ekstrautstyr på Canon objektivet" så mener jeg selvsagt Canon objektivet som det var snakk om her, dvs. EF-S 17-55 f/2.8 IS. Dette er ikke et L-objektiv, og dermed følger det ikke med lenshood. Hadde jeg ment at lenshood var ekstrautstyr på alle Canon objektiver hadde jeg skrevet objektiveR, ikke objektiveT.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Jeg tviler. De aller færreste objektiv "tåler" bruk av 2x konverter. Til og med Canons egne (og skarpeste) 300/2.8L IS taper seg synlig ved bruk av 2x konverter. Har ingen grunn til å ta tro at det skulle være noe annet for Olympus sine kombinasjoner, men det kan godt være jeg tar feil.
Ikke glem at 4/3 har smultring fordelen. Dvs liten billedsirkel. Samtidig så tviler jeg nok litt på at det ikke er degradering i det hele tatt, men den kan være så liten at du må pixelpeepe for å finne den.
Lenke til kommentar
Olympus 300/2.8 + EC20 = 600/5.6 (EFL 1200/5.6).

Ikke akkurat samme kvalitet, men... :)

Ikke samme brennevidde heller...

Nei, Mr. Olsen. Men på grunn av noe som heter cropfaktor får vi et utsnitt som tilsvarer 1200mm med blender f/5.6. Og om du begynner å mase om at man får mer dybdeskarphet på den måten blir jeg irritert..

 

Du kommer ikke unna noe forringing på 300/2.8+EC20, men uten ganske alvorlig pixel peeping tror jeg nok det skulle tilfredstille.

Lenke til kommentar
Du kommer ikke unna noe forringing på 300/2.8+EC20, men uten ganske alvorlig pixel peeping tror jeg nok det skulle tilfredstille.

Det vi har lett for å glemme, er at (som oftest), når man skal ta bilde av ting som er så langt unna at man trenger 600mm (egentlig 1200mm), så er ting så langt unna, at dis er et mye større problem, enn forringelsen til en 2x konverter.

 

Tom

Lenke til kommentar

Sorry "off topic", men gratulerer med en av de mest hensiktsløse trådene ever... :)

 

Men mest bang for the buck: Pinhole. Ganske gratis. ... dersom noen synes pinhole er teit, hva med min gamle Zuiko OM 50mm f/1.4. Skambillig penge (et par hundrelapper brukt). Skarpt som MacGyver sin Swiss Army Knife.

Lenke til kommentar
Olympus 300/2.8 + EC20 = 600/5.6 (EFL 1200/5.6).

Ikke akkurat samme kvalitet, men... :)

Ikke samme brennevidde heller...

Nei, Mr. Olsen. Men på grunn av noe som heter cropfaktor får vi et utsnitt som tilsvarer 1200mm med blender f/5.6. Og om du begynner å mase om at man får mer dybdeskarphet på den måten blir jeg irritert..

 

Du kommer ikke unna noe forringing på 300/2.8+EC20, men uten ganske alvorlig pixel peeping tror jeg nok det skulle tilfredstille.

 

 

En 600mm f/5.6 vil på en 2x cropsensor tilsvare 1200mm f/5.6 ja, men en 1200mm/5.6 vil være en 1920mm f/5.6 på en 1.6x crop.

 

Med betydelig bedre kvalitet, noe man kan skylde på prisen.

 

1200mm'ern blir though 1200mm på FF, men nå når 40D har kommet tror jeg at de som trenger en 1200mm, vil tørre å bruke 40D, for enda mer effektiv brennevidde.

 

Noen vil selvfølgelig velge en 1200mm f/5.6 med FF, istedenfor 800mm med 1.6x, men det er også noen som ikke har reva stinn av peng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...