Gå til innhold

Baklys slår seg av, bør det byttes eller kan det være noe annet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Asus bærbar (A6000-serien), som plutselig gikk i svart. Det er såvidt mulig å se bildet, så jeg antok at det er baklyset/inverter som er gåen. Men om jeg bruker FN-tasten for å slå skjerm av/på så får jeg lys i skjermen igjen, så pæren er ikke helt død. Da går det som oftest noen sekunder, ser at bildet flimrer litt og så går lyset igjen. Bruker jeg FN-tasten til å dimme skjermen helt ned på laveste lysstyrke så holder den seg.

Syntes bare det var litt merkelig at baklyset holder seg noenganger, mens andre ikke. Har jo opplevd før at baklys har tatt kvelden, men da er det helt dødt og ikke slik som dette. Kan det være dårlig kontakt eller software som roter? Eller er det bare å sende den inn først som sist og ta det på garantien?

Takker på forhånd for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme skjedde med min egen skjerm til min bærbare Dotten, koplet til en annen skjerm en god stund før jeg gikk lei alle feilene med PC-en og sendte inn til reperasjon for en 2-3 uker siden.

Det jeg opplevde var i starten tidvis flimring under spilling, etter noen dager tok flimringen seg opp i intensitet, etter en stund gikk flimringen stadig mer og mer over til at skjermen var mørk i flere sekunder, etter en stund fant jeg et triks jeg kunne bruke for å stoppe flimringen eller få bort den mørke skjermen, nemlig å skru skjermen av og på gjennom Fn + "skjerm av/på og/eller bytt skjerm" -knappen. Det å skru ned lyset på skjermen med Fn hjalp også, men etter en stund igjen ble den mørk hele tiden uten at noen finurlige løsninger virket, den var ikke helt mørk dog. Den lyste bedre på høyresiden enn venstresiden og i et helt mørkt rom var det mulig å se ting... Derfor koplet jeg til en annen skjerm hver dag for å brukt den, men ble lei og sendte inn til reperasjon som sagt, har ikke hørt noe om den siden og satser på at det blir ordnet.

Dette dreier seg om en Zepto Znote 6214W.

Innlegget her hjalp deg kanskje ikke mye, men jeg ville anbefalt å sende den inn til reperasjon eller sende en e-post til der du kjøpte PC-en din.

Du er hvertfall ikke den eneste som har opplevd det :hm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har nøyaktig det samme problemet (samme symptomer) med min ASUS A6Jm Notebook (kjøpt august 2006).

Det er baklyset som er gåen. Jeg har nylig sendt mail til nordicservice @asus.com og oppga serienummeret på PC'en. Fikk mail tilbake om at PC'en er registrert hos A Novo AS, som er de som har service på ASUS-laptop'er i Scandinavia, og at jeg får returlapp i posten.

Å bytte dette lysrøret burde gå greit og forhåpentligvis raskt. Et slikt lysrør koster vel forøvrig ca 100kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...