Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skole med luguber økonomi

MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fra og med idag ferdig med vid. gående skole, med mindre jeg stryker i et av eksamensfagene. Skolen min har nettopp gjennomgått en sammenslåing, noe som har gått svært dårlig.

Det har gjennom de årene jeg har gått her vært tatt i bruk kort for utskrift. Først ble det sagt at kortene inneholdt et visst antall kopier som vi kunne skrive ut. Prisen var 150,- og kortet gjaldt som gyldig skolebevis. Skolen vi er slått sammen med betalte 30,- for samme kortet, og har i likhet med de vi etterhvert har fått fri utskriftsgrense. Begrunnelsen for at vårt kort var så dyrt var at skolen _min_(til tross for å være sammenslått med en annen) hadde kjøpt ny kopimaskin. Denne trengte finansiering, og derfor måtte vi bla opp. Hele maskinen skal vistnok ha blitt finansiert av betaling fra et år, noe som får meg til å lure på hvorfor de fortsatte å kreve penger for i år..

Har skolen lov til dette?

Dette rået fikk vi også en religionsbok av skolen. Denne kan ikke brukes til neste år pga ny reform. Et par uker etter vi fikk den mottok vi en giro der skolen skulle ha 170,- for den. Boken koster ny 373,-. Motvillig bladde vi opp denne summen ogå. Grunnen til at skolen trengte pengene var nemlig at det var et klassesett for lite. Vi er 6 klasser på vår del av skolen. Igjen et eksempel på at skolen ikke var "1". Det var ihvertfall rimelig på oss at ingen skulle være uten bøker, så vi bladde som sagt opp.

Dersom min tankegang er riktig vil dette si at seks elever finansierte en bok for den sjette klassen som manglet bøker. 6*170=1020. Boken koster 373,-

Lukter det ikke litt muffins?

Men det stopper ikke der. Nylig mottok alle en mail fra skolen der de påsto at bøkene måtte leveres tilbake. Vi hadde nemlig bare betalt for "leie" av boken. Regningen sier tydelig "betaling for Krl-bok", ikke "betaling for leie av krl-bok". Elevene som blir 3vgs neste år var ikke sikre på å motta de nye bøkene i tide nemlig, og derfor måtte skolen ha bøkene.

Skolen får nok ikke bøkene tilbake med det første, men det som er mest overraskende på meg er hvordan de har tatt seg så grovt overbetalt for bøkene. Høres dette riktig ut for dere? Har en skole lov til slik? Det er jo tydelig at nærmere 700 kroner har blitt brukt på annet en dette skolesettet....

Har tatt kontakt med rektor samt en annen på skolen for å få en forklaring. Sendte mailen for en uke siden der jeg spesifikt ba om en forklaring, og ikke minst en bekreftelse på at mailen var mottatt og lest. Har enda ikke fått svar. Burde jeg gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. dere *fikk* altså en bok, for deretter å bli avkrevd penger for den? Det er jo ikke slik det fungerer - skal skolen kreve betalt for bøker de gir elevene, må dette gjøres noenlunde klart på forhånd. Visste dere før dere mottok boken at dere skulle betale for den? Hvis ikke, har dere fått boken, og skal naturligvis ikke betale noe. Det dere har betalt, kan antagelig kreves tilbake.

Etter hva du skriver, er skolens begrunnelse for regningen at en klasse ikke hadde fått bøker. For det første gir ikke dette uten videre noen grunn til å kreve penger av dere. For det annet kan en lure på om denne forklaringen holder vann, regnestykket ditt tatt i betraktning.

Og nå må dere uansett gi fra dere bøkene fordi det kun er betalt leie for dem? Slik jeg forstår det, er dette begrunnet i at skolen har funnet ut at neste års elever ikke er sikret slike bøker. Dette er imidlertid åpenbart at dette er totalt irrelevant. Skolen kan ikke omgjøre en kjøpsavtale til en leieavtale for så å kreve bøkene tilbake!

Nei, dette høres suspekt ut. Og skolens ledelse fremstår ærlig talt som håpløst inkompetent. Ikke gi deg - og hold oss oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...