Dyrehagen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Ble litt rotete emnetittel, jeg skal prøve å forklare hva jeg mener her: 1) La meg bare se om jeg har skjønt dette (ikke le, kan absolutt ingenting): Med et TV-kort kan man både se og ta opp programmer på PCen, ikke sant? Er det noen spesielle spesifikasjoner jeg burde se etter? 2) Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et TV-kort til den nye PCen min. Må jeg ha et spesielt ett som støtter det digitale bakkenettet? Fungerer dette trådløst, eller må jeg ha kabler inn i PCen? I så fall, hva slags? 3) Blir mest sannsynlig Canal Digital som får æren av å forsyne oss med TV-signaler når den tiden kommer. Vil dette gå bra? Er det noen kort som ikke støtter Canal Digital, og vice versa (jeg vet bla. at RiksTV ikke støtter TV-kort)? Det er Norgespakken og Family-pakken fra Canal Digital som er mest aktuelle, i den grad det har noe å si. 4) Må jeg ha en ekstra dekoder eller et ekstra abbonement for å få inn signaler? 5) Finally: Jeg har et budsjett på maks. 1500 (helst 1000), men kan strekke meg litt lenger. Basert på det jeg har spurt om, hva vil dere anbefale? Takkjer för svår (/nynorsk) Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Åhåhåhå, nå skjønner jeg. Dere er sure fordi jeg parodierte nynorsk i førsteposten! DET ER DERFOR DERE IKKE SVARER!! Fy søren, jeg er smart:D Men seriøst, ingen som vet? Døkkar treng ikkje svarä på ålt, veit døkkar. Faen, nå gjorde jeg det igjen. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Neivel da. Vi begynner enkelt: Finnes det spesielle TV-kort for det digitale bakkenettet? Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Folkens :'( Skal bestille PC i morgen, må ha svar For å ta initiativet selv da, så har jeg sett litt på dette fra Komplett. Det koster ikke skjorta, og det står at det støtter det digitale bakkenettet. Oppfyller dette de andre kravene mine også (les førsteposten)? Ja, jeg stiller dumme spørsmål, dette er første gangen jeg kjøper egne komponenter over nettet, bær over med meg. Bare svar meg, så skal jeg nok holde kjeft;) Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg leter alternativer for det samme, kortet du har linket til støtter Riks-Tv, men (måtte jo vere ett men) slik som det er nå så vil du bare få opp NRK on noen par Radio kanaler. (altså ukrypterte kanaler) For å se de resterende kanalene vil jo man trenge kortet man allerede har fra Riks-TV og en eventuell cammodul (å skaffe denne viser seg å være ganske vanskelig og dyrt). Hauppange har en beta software med en usb kort leser "Hauppauge! Smart CI USB" som skal vist erstatte cammodulene jeg nevnte, så skal det vere mulig å se Riks-TV på pc. Har også lest at noen har klart å bruke en softcam sammen med en enkel kortleser. Dette er noe det samme prinsipp Hauppange prøver på med sin svindyre USB kortleser. Stikkord: cammodul, denne tar seg av cryptering av signalene slik at de kan sees på skjermen. Endret 24. juni 2008 av Xcer Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Ikke noe TV-kort på meg ennå altså... Oh well, penger spart er penger tjent. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Canal Digital leverer ikke digitalt bakkenett, dette er kun riks-tv som gjør. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Canal Digital leverer ikke digitalt bakkenett, dette er kun riks-tv som gjør. Was? Forklar! Kanskje jeg forveksler digital-TV og digitalt bakkenett? Betyr dette at det er muligheter for et TV-kort uten problemer allikevel? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Et digitalt bakkenett for fjernsyn kringkaster digitale signaler fra antenner plassert på fjelltopper, i høye master og andre hensiktsmessige posisjoner. Digital-TV er mange forskjellige teknologier, blant annet digitalt bakkenett. Andre teknologier er digitale kabel-TV-nettverk, satellittsendinger og IPTV. Så skal du ha kabel tv fra CD eller Satelitt (parabol)? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Tror du trenger ekstra dekoder, vet ikke om CG fortsatt har tilbud hvor du får to dekodere til samme pris som en. Ring og hør med de! edit: Hvis det da er prat om parabol Over kabel trenger du ingen dekoder, da trenger du bare en vanlig splitter ved uttaket Endret 25. juni 2008 av Vizla Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Sidan du snakker om Canal Digital så er det anten kabeltv eller satelitt det er snakk om. For å kunne ha tv-kort i pcen som kan ta inn så trenger du eit DVB-S( dvb-s2 for HD) for om der er satelitt du kjører. Om det er kabeltv så trenger du et i DVB-C-kort Rikstv og det digitale bakkenettet bruker DVB-T. I tillegg til sjølve tvkortet trenger du ein cammodul (conax) og eit ekstra dekoderkort. For satelitt så blir dette eit ekstra abo som ein får rabatert frå CD, om ein kjører det som kabelTV så må ein kjøpe ekstra dekoder (1000,-) og betale kortavgifta på 300,- pr år Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvis det er snakk om canal digital så kan dette være en god løsning for å se tv sendingene på pcn, "Digital Everywhere FloppyDTV-S2, Internal, Firewire, DVB-S2 (HD-ready)" har ikke lest så alt for mye om det, men det jeg vet er at du bare trenger en cammodul + kort så er en igang. Tror jeg kommer til å gå for en slik løsning selv nå om noen månder når Riks-TV abonnementet mitt løper ut. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 det kortet du henviser til der er berre for satelitt (dvb-s kort) Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Om det er kabeltv så trenger du et i DVB-C-kort Finnes det kun et DVB-C kort ? https://prisguiden.no/product.php?productId=21846 Endret 26. juni 2008 av Vizla Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 det skulle stått "eit" DVB-C kort, ein i som hadde blitt litt forsinka på jobb så den kom inn etter resten det er iallefall 3 produsenter som har dvb-c blant sine tvkort-portefølger Digital Everywere sine FloppyDTV/FireDTV er ganske vanlig, så har ein jo terratec sine, den tredje som er vanlig er technitrend sine (må bestilles frå tyskland), Lenke til kommentar
slingerland Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 ja jøss,dette ble jeg jeg dødsmye klokere av,når det gjelder tv kort å problemer å løsninger rundt det tema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå