Gå til innhold

Yrker i helesektoren med grei lønn?

Subishi

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er snart ferdig på videregående og har store vanskeligheter med å bestemme meg for hva jeg skal bli. Jobber deltid på sykehjem og tror jeg har bestemt meg for å fortsette i helsesektoren. Problemet er bare det at jeg som sykepleier vil få for dårlig betalt til å ha et normalt liv. Med normalt liv så mener jeg at jeg kan ha et avslappet forhold til penger. 400.000 bør være en grei lønn når jeg er ferdigutdannet i 2012.

Hvilken retning bør jeg satse på etter sykepleiererutdanningen for å få en grei lønn? Kan gjerne ta etterutdannelse for å tjene mer, men slik jeg ser det er det lite vits i hvis man kun får 30 000 mer i året av etterutdannelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fine hvis du tar sykepleier utdanningen, er at du nærmest er sikret jobb. Det er helt greit betalt, men tror det vil stige en del de nærmeste årene. Det er så store mangler innenfor helsesektoren, noe som presser opp lønna :) Privat sektor gir selvfølgelig mer penger i kassa, så det er jo et mål å ha i sikte.

Lenke til kommentar
De vil utvide privat sektor og la helse bli et privilegie bare de rike får dra nytte av.

"For folk flest", ja...

Unnskyld meg, men her må jeg reagere. Jeg er ikke FRP sympatisør men syns det er dårlig å fare med regelrett løgn. FRP har sagt at de gjerne kunne tenke seg noen helsetilbud på anbud, dvs at private aktører gir anbud for å ordne dette, men staten bestemmer enda lønna, virksomheten osv. Du kan se det som privat effektivisering med statlig styring.

OT:

Hva med fysioterapeut eller kiropraktor? De tjener vel forholdsvis bra? Bio-Ingeniør kanskje? Vet ikke helt med lønna deres men...

Lenke til kommentar

Hvordan kan staten bestemme lønna for private aktører?

De kan ikke det. Eneste er at ved grisgrendte strøk vil det komme kanskje 1 eller 2 bud der man setter opp prisen skyhøyt for at eierne skal kunne tjene mest mulig, mens i byene vil det bli sunn konkurranse.

Lenke til kommentar
En sykepleier med tillegg vil kunne tjene rundt 360', enda mer i privat sektor. Spesialsykepleiere som jordmor osv får noe mer enn det.

En sykepleier tjener glatt mer enn det der. Pga mangelen på helsepersonell så er mulighetene for overtid veldig gode. Og tilleggene for helge og kveldsarbeid stiger vel også endel i år om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...