Gå til innhold

Dualboot Linux - Vista

Anbefalte innlegg

I går brøt PC-en sammen (visa=selfdestruction) og sitter nå etter mye om og men med backuping og kopieringer med freshinstallert Ubuntu 8.04.

Linux er det beste OS'et men mangler kompabilitet med pc-programmer jeg bruker i hverdagen (Fl-studio, photoshop, guitar pro og meste typer spill. Wine greier ikke å kjøre dem og virtualisert Windows går for tregt (desuten kjører ikke Virtualbox spill :p) og synes ikke Tuxguitar og Gimp gir meg de mulighetene jeg trenger.

Så fikk en lys idè og lurte på om den er mulig og hvordan jeg kan gjøre d.

Idè: Jeg formaterer PC-en (etter nye timer med backups og kopieringer) og oppretter tre partisjoner.

En til Linux, en til Vista og en fellespartisjon hvor musikk, spill og video skal ligge.

Har en 160gb harddisk og tenker 10gb til Ubuntu, 20gb til Vista og de resterende til fellespartisjonen.

Hvilket filsystem burde fellespartisjonen være for å fungere mellom begge OS'ene og burde Linux- eller Vista-Partisjonene være større eller mindre?

Og hvordan ordner man dual-boot på en mest mulig smertefri måte?

På forhånd: Takk! :D

PS: Sitter på en Dell Inspiron 1525 laptop :hmm:

Endret av reemiip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hvordan ubuntu deler opp harddisken for deg, men det er vanlig å ha 2-3 partisjoner: "/" (root), "/home" og "swap" (vekselfil) og evt. mer om du skulle ønske det. 10 GB burde imidlertid holde.

Det er viktig at du først installerer vista og deretter ubuntu eller hvilken distro du ønsker. Hvis du velger å installere ubuntu etterpå, vil den automatisk oppdage vista og den legges til i grub boot-filen slik at du kan velge mellom linux eller vista hver gang du starter maskinen.

Når det gjelder fellespartisjonen din ville jeg valgt NTFS. Det fungerer bra i Linux også.

Du kan også sjekke ut denne siden hvor du kan se hvilke programmer som fungerer bra i wine: http://appdb.winehq.org/

Photoshop CS2 skal funke bra, CS3 funker dårlig. Du kan jo søke selv og vurdere.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hvordan ubuntu deler opp harddisken for deg, men det er vanlig å ha 2-3 partisjoner: "/" (root), "/home" og "swap" (vekselfil) og evt. mer om du skulle ønske det. 10 GB burde imidlertid holde.

Det er viktig at du først installerer vista og deretter ubuntu eller hvilken distro du ønsker. Hvis du velger å installere ubuntu etterpå, vil den automatisk oppdage vista og den legges til i grub boot-filen slik at du kan velge mellom linux eller vista hver gang du starter maskinen.

Når det gjelder fellespartisjonen din ville jeg valgt NTFS. Det fungerer bra i Linux også.

Du kan også sjekke ut denne siden hvor du kan se hvilke programmer som fungerer bra i wine: http://appdb.winehq.org/

Photoshop CS2 skal funke bra, CS3 funker dårlig. Du kan jo søke selv og vurdere.

Takk ;) skal prøve når jeg kommer meg hjem til Vista-plata :p

Lenke til kommentar
Fl-studio, photoshop, guitar pro og meste typer spill. Wine greier ikke å kjøre dem.
Photoshop CS2 og Guitar PRO skal fungere som i Windows i siste versjon av Wine. Fruityloops fungerer sannsynligvis ikke like bra i Wine, men det finnes vel en del frie alternativer, f.eks. Ardour og/eller Audacity.

En god del spill fungerer også rimelig greit i Wine/CrossoverGames nå.

Men, skal du sette opp dual-boot, ville jeg brukt mer enn 10GB til Ubuntu om du har tenkt å ha / og /home på samme partisjon. Kanskje 20-30GB.

Edit: ext3 kan være et greit alternativ for felles partisjon. Kan brukes i Windows ved å installere driver fra fs-driver.org.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på her da jeg lurer på noe av det samme. Jeg trenger hjelp og det hadde vært veldig snilt om en av dere linux kara kan hjelpe en n00b som meg.

Jeg har Mandriva One 2008 (fra nå av linux) og Vista 64 Ultimate (fra nå av kun vista).

Jeg har også et RAID0. Det er boot og her ligger Vista. Jeg ønsker å installere Linux, men ikke å ødelegge RAID'et.

Videre vet jeg nå at Grub ikke støtter RAID0 som boot partisjon, men at jeg kan legge installasjonen på en annen disk. Jeg har flere fysiske disker, G: og H: (begge har nok av plass). Så har jeg skjønt at jeg kan bytte Grub bootloader med en annen jeg ikke husker navnet på.

Hvordan går jeg frem for å installere linux? Jeg trenger virkelig en litt "step-by-step" guide om noen har lyst til å hjelpe meg. Jeg må ha dualboot rett og slett fordi jeg ikke føler meg helt komfertabel med kun linux ennå.

Takk for alle svar :)

ps: HW i sign er fortsatt gjeldende om det skulle være nødvendig å vite.

Lenke til kommentar
Fl-studio, photoshop, guitar pro og meste typer spill. Wine greier ikke å kjøre dem.
Photoshop CS2 og Guitar PRO skal fungere som i Windows i siste versjon av Wine. Fruityloops fungerer sannsynligvis ikke like bra i Wine, men det finnes vel en del frie alternativer, f.eks. Ardour og/eller Audacity.

En god del spill fungerer også rimelig greit i Wine/CrossoverGames nå.

Men, skal du sette opp dual-boot, ville jeg brukt mer enn 10GB til Ubuntu om du har tenkt å ha / og /home på samme partisjon. Kanskje 20-30GB.

Edit: ext3 kan være et greit alternativ for felles partisjon. Kan brukes i Windows ved å installere driver fra fs-driver.org.

Er tenkt og ha /home og "mine dokumenter" mappen på fellesdisken for ryddighetens skyld :p

Lenke til kommentar
Er tenkt og ha /home og "mine dokumenter" mappen på fellesdisken for ryddighetens skyld :p
Da må du nesten kjøre et linux filsystem på fellesdisken. ext3 fungerer fint og du får tilgang til det fra Windows via driver fra http://www.fs-driver.org

Edit: @Andylove: Hva med å starte en egen tråd om problemet? Det blir aldri for mange tråder ;) Den andre bootloaderen du tenker på er nok lilo. Hvordan har du satt opp raid-arrayet? Bruker du all plassen på begge diskene til raid-arrayet? Har du en disk i maskinen som ikke inngår i raid arrayet? Uansett... starter du en egen tråd om problemet, får du lettere hjelp. Post output fra sudo fdisk -l i den tråden.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...