Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Urolig for testikkelkreft. Redd for legebesøk.

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

At Dottens blogginnlegg ikke forteller noe om statistisk sannsynlighet, eller at det utvilsomt skaper litt engstelse hos noen synes jeg er helt greit. Hvis innlegget fører til at en eneste person (som ellers ikke ville sjekket seg nedentil) gjør nettopp dette og tar en tur til fastlegen for å får seg sjekket, har det utført sin misjon. Jeg og flere til har fått utført en sjekk og konstatert at alt står bra til, men brukeren Einar'n fikk faktisk påvist testikkelkreft takket være Dottens innlegg. Hvis ikke det er god nok grunn alene til at blogginnlegget har vert et konstruktivt bidrag så vet ikke jeg.

Denne bloggtype som Dotten driver med, skaper kun frykt. Fordi den mangler skikkelige informasjoner.

Det er utallige pasienter som kommer til overlegen min, hver eneste dag, med de sykeste beskymringene. Rett og slett fordi de har lest noe fra "Hennes" eller et annet kvinneblad. :closedeyes:

Selvsagt kan man engste seg for mye også, visse personer grenser jo nesten til hypokonderi. Men mitt innrykk er at alt for få gutter og menn kjenner til testikkelkreft, hvorav andelen som faktisk tar seg bryet med å kjenne etter er enda lavere. Derfor vil jeg påstå at all form for påvirkning som kan føre til at flere blir oppmerksom på testikkelkreft i utgangspunktet er positivt. Skal man møte folks passivitet må man sette følelsene i sving, i dette tilfellet er den lette engstelsen et utmerket virkemiddel for å få folk til å ta seg bryet med å faktisk få seg sjekket. Såfremt legekontorene ikke blir overlesset med testikkelkreftfryktende tenåringer mener jeg at å sjekke en gang for mye ved tvil kontra en gang for lite burde være regelen foran unntaket i dette tilfellet. Det er tross alt ingen tvil om at dersom flere hadde blitt oppmerksom på testikkelkreft ville flere tilfeller blitt oppdaget og korrigert i tide. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du skriver at bloggen mangler sannsynlighet, symptomer og hvem som er mest utsatt. Det er kanskje ikke en ordentlig rapport med tall og sannsynlighet, men alt er nevnt.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
men tingen er at om 1000 mennesker mot formodning skulle titte innom her, er det meget sannsynlig at noen av de vil få, eller allerede har, testikkelkreft.
Hva du skal lete etter? Først og fremst etter klump eller om deler av testikkelen er hardere. Annet symptom kan være at den ene testikkelen med et kan bli mye større. Smerte kan også være et symptom, selv om det er et sjeldent et.
Men er du en gutt mellom 16 og 32, eller en jente som er sammen med en gutt i denne aldersgruppen, så anbefaler jeg deg å lese videre.

Jada, det er dumt at det er mange hypokondere der ute, og kanskje kunne blogger og "helseartikler" i kvinneblader vært skrevet annerledes, men så lenge det hjelper noen, får det heller være at leger får mange hypokondere innom.

Lenke til kommentar
..snip...

Informasjoner som:

kun 250 i året får påvist testikkelkreft i Norge

Symptomer som: "Smerter", Hormon ubalanse, blood i utløsningen osv...

Hvem er utsatt?: De som hadde lyske/testikkel brokk, kryptochisme, familie historie med kreft (MEN I og II) osv...

Dette er informasjonene han mangler... Ikke de dere jeg fant en klump her og der.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Tusen takk dere!

Akkurat nå føler jeg meg lettet. Tror jeg følger fargoths forslag. Kan ta turen innom legen igjen om jeg merker forandring i negativ forstand, men satser på at den forsvinner mens jeg vokser ferdig.

Men Vaio, jeg vridde den ikke, det var bare enkelte av de gangene jeg kjente (ofte hver gang jeg legger meg), at den lå i den stillingen, det er først har har snudd den når jeg ikke har kjent den.

Lenke til kommentar
..snip...

Informasjoner som:

kun 250 i året får påvist testikkelkreft i Norge

Symptomer som: "Smerter", Hormon ubalanse, blood i utløsningen osv...

Hvem er utsatt?: De som hadde lyske/testikkel brokk, kryptochisme, familie historie med kreft (MEN I og II) osv...

Dette er informasjonene han mangler... Ikke de dere jeg fant en klump her og der.

Den informasjonen hadde ikke endret det faktum at jeg valgte å oppsøke lege når jeg selv var i tvil. Nå sjekket jeg dog eksterne kilder for å lese litt mer om symptomer og slikt, men jeg tror at et mer objektivt rettet blogginnlegg fra Dottens side ikke ville hatt like god effekt fordi det da ville mistet litt av "skremselspropagandaen" det bærer preg av, og som jo er litt av virkemiddelet som får folk til å faktisk gidde å oppsøke lege for å få seg sjekket. Essensen i innlegget er jo en oppfordring til alle om å sjekke testiklene for testikkelkreft, et faktabasert innlegg med samme budskap ville utvilsomt fått langt mindre lesere og skapt langt lavere engasjement, noe som ville resultert i en totalt sett lavere positiv effekt. Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...