Gjest Trådstarter Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Heisann. 16år gammel gutt her. Jeg er litt bekymret ovenfor megselv. Idag kom jeg over temaet testikkelkreft på internett igjen, og ble livredd. Jeg leste Dottens blogg om temaet for noen måneder siden og etter undersøkelse kom jeg fra til at jeg ikke hadde noen klumper, og testikklene er ca. like store. Siden da har jeg kjent på ballene i ny og ne. Men altså, idag leste jeg en annen artikkel som omtalte flere symptomer (lommelegen.no): endring i størrelse, smerte/ubehag, smerte i/rundt brystet, samt hardhet. 1. Av og til, veldig skjeldent, kjennes det ut som om den ene testikkelen er blitt mye større. Sist gang som jeg husker kjente jeg med bare én arm, og bestemmte meg for å undersøke så snart jeg var ferdig med spillet jeg drev med. Da igjen føltes de helt normale. Jeg husker ikke slikt så godt og greier ikke å beskrive alt jeg tenker på, men mener at de føles anderledes i størrelser av og til (forstørring og forminsking), men virker normale når jeg har undersøkt en stund. Jeg lurer på om dette er psyken og innbilding, og om puberterten kan forklare noe (jeg er sen btw). (Var også en periode (10års alderen?), da jeg hadde smerter i testikklene og endring i størrelse i en lengre periode. Da fikk jeg mamma til å kjenne på dem, og hun sa at det sannsynligvis var fordi jeg var i starten av puberteten, og det roet seg, men jeg mener å huske at det jeg vil beskrive nå har vært slik siden den gang, men jeg greier bare ikke å huske slikt over lang tid.) 2. Også av og til, har jeg kjent smerter der nede. Jeg er ikke sikkert på om det gjelder begge eller bare én (isåfall høyre), husker rett og slett ikke. Men sist gang var det høyre. Det er plutselige smerter (samme som å bli sparket?), og starter kraftigst, varier i 1 sekund eller noe, og kan det komme flere, svakere de neste sekundene til det er borte (slik jeg husker forrige). Lurer på om jeg skal beskrive det som et "Vakum" inne i testikkelen, at den kolapser eller noe... 3. Idag da jeg undersøkte på nytt, kjente jeg mye på høyre, om jeg klemmer for lenge blir den øm og jeg får svake smerter/ubehag når jeg da kjenner igjen, samt i høyre bryst. Akkurat som om det er en "forbinnelse". 4. Jeg er ikke sikker på hvor "bløt" en testikkel skal være, men når jeg klemmer på hver med begge henda, greier jeg ikke å fastslå om den høyre er hardere enn den venste. Det er mulig jeg kjenner den litt hardere. Men altså, jeg har hatt det slik i mange år om jeg husker rett, og lurer på om jeg skal ta en tur til legen. Problemet er at jeg ikke har baller... Eller, jeg er veldig redd. Det vil bli veldig flaut å ta det opp med foreldrene. Vi snakker aldri om ting under det temaet, og når jeg kommer til legen, hvordan utføres en undersøkelse? Jeg kommer til å få problemer med å beskrive problemene, da jeg har vanskeligheter for å fastslå det (vanskelig forklaring i denne tråden òg, hva?), og legge det ut. Og hva om skrekken intreffer at man får en ereksjon? I puberteten har man jo ikke kontroll. Jeg vet heller ikke hvem legen vil bli... (btw, jeg aner ikke om jeg har en fastlege, de gangene jeg tidligere har vært til legen har det ikke vært den samme). Jeg har lyst til å få vite en diagnose, så jeg kan slappe av psykisk, og undres om jeg skal undersøke meg etter en dusj ikveld og så muligens si til mamma at jeg vil ha en legetime... :S Men hva sier dere? Noen som kan beskrive hvordan legeundersøkelsen foregår? Og eventuelle flauheter? Normalt? Hva sier legen? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei Jeg var i litt samme situasjon som deg.Jeg gikk til legen og hun fant ut det faktisk var min bitestikkel. En av måtene du kan finne ut om det er testikkelkreft eller ikke er blant annet å kjenne litt ekstra på den. Den klumpen du kjenner:Beveger den seg eller henger den fast i testikkelen? For viss det er kreft så vil den holde seg på samme stedet hele tiden. Hun sa også at et annet tegn på at det ikke var kreft var viss klumpen var oppå testikkelen. Det går sikkert bra. Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har ingen klumper. Iallefall kjenner jeg ikke noen. Er den en liten kul opp tistikkeloverflaten? Hadde vært greit om du beskrev hvordan legebesøket gikk. Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har ingen klumper. Iallefall kjenner jeg ikke noen. Er den en liten kul opp tistikkeloverflaten? Hadde vært greit om du beskrev hvordan legebesøket gikk. Det jeg tnker på her og nå er at du har nok ikke testikkelkreft, det er isåfall en forsvinnende liten sansynlighet for det. Det at du mener at testikkelene varierer i størrelse er nok ikke noe å bry seg om. Om det hadde vært noe så måtte den ene vært kanskje dobbelt så stor som den andre og den måtte vært nesten steinhard. Det kunne også vært en mulighet for at du også måtte ha kjent en svulst der mede, de ligger ofte på framsiden av testikkelen, om det i det hele tatt er noe der da! Legeundersøkelsen vil gå ut på at legen din vil kjenne på dem, for å sjekke situasjonen, legen vil nok også stille deg noen spørsmål om dette. Legen kan også henvise deg til ultsalyd om legen er i tvil, men de gjør det også veldig offte for at du skal bli helt trygg på at det ikke er noe fare på ferde. Denne prosessen er stort sett helt smertefri. Slik som du beskrev over så harjeg personlig svært liten tro på at det skal være noe galt med deg. Men jeg vil anbefalle deg å gå en tur til din fastlege for en undersøkele, slik at du nok kan bli rolig igjen. Det er ikke noe flaut å gjøre det, det er jo akkurat til slike situasjoner vi har leger! Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Men kan du forklare disse smerte-stikkene da? Er det normalt? Eller normalt i pubertetsalderen? Jeg har nettopp tatt et bad og har undersøkt dem grunndig. Jeg har iallefall ikke merket noen klumper så det er det bare å stryke. Begge endene til bitestikklene er ganske faste da, men regner med det er normalt? Men om jeg klemmer litt på dem må jeg si at jeg synes Left er mykere og mer elastisk enn Right, som er mer fast (får bare svake smerter og ømhet (også i høyre bryst) om jeg klemmer for lenge/hardt på den). Jeg merker også "ugjevnheter" på den ene sida til høyre testikkel. Altså mer som en "strek". Mer som to landmasser som treffer hverandre der den ene går under den andre... Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Du har angst... for testikkelkreft! Når du har det så kan jeg garantere deg at du kjenner forskjell på en millimeter i diameter på dem, tror du selvsagt. Men... testikkelkreft er jo ikke noe man tuller med har jeg lest. Så gå til lege slik at du får litt fred på sjela di . Lykke til! Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Selv om sjansene er små, er det greit å ha vært hos legen, for å bekrefte at det ikke er noe galt. Som du sier, trådstarter, man blir straks rolig av å vite at det ikke er noe galt. Lenke til kommentar
Gjest baardsen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har vært i en lignende situasjon da jeg var omtrent på din alder, det var mere smerter omkring testiklene. Oppsøkte lege flere ganger og ble undersøkt (for en erfaren lege er dette normalt en rutine), han bare kjente på og rundt testiklene (klemte ikke hardt) og sjekket prostata (gikk inn bakfra med finger). Ikke spesielt ubehagelig undersøkelse fysisk såvidt jeg kan huske. Jeg var rimelig fotvilt da det føltes ut som et betennelse og var reddd for å bli steril. Senere har jeg skjønt at dette er et veldig følsomt område som kan spille en et puss noen ganger så jeg skjønte etterhvert at det var en type nervesmerter det hele. Uregelmessigheter med testiklene (ulik størrelse osv) er vanlig. Etter som jeg skjønner har du følt på dette i mange år så hadde det vært kreft hadde situasjonen idag vært ganske annerledes. Jeg tror du sliter med mye angst omkring dette, men hvis det kan avhjelpe på situasjonen så gå for all del til en lege og få ting avklart. Sannsynligvis er det din mors fastlege du i utgangspunktet skal bruke, men du har mulighet til å velge en annen. Kanskje har det betydning for deg om legen er kvinne eller mann. Om du skulle få ereksjon så tror jeg nok de vet om at slike situasjoner kan oppstå også. Skriv ned på et papir det du har tenkt å si, ta gjerne det med deg. Du kan si at du ikke vet om dette er psykisk eller fysisk, men at det plager deg og vil gjerne bli undersøkt. For sånn som dette kan du ikke gå, det vil ta fokus fra så mye annet i livet ditt. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg har ingen klumper. Iallefall kjenner jeg ikke noen. Er den en liten kul opp tistikkeloverflaten? Hadde vært greit om du beskrev hvordan legebesøket gikk. Det er ikke noe å vær redd for. Jeg gikk til fastlegen min.Når jeg kom inn så forklarte jeg hvordan testikkelen føltes. Etterpå så kjente hun på den(ja testikkelen) og så fant hun ut at det mest sannsynlig ikke er kreft. Utifra det du forklarer til meg så høres det ut som bitestikkelen din. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Gå til legen, la h*n sjekke juvelene, hvis det er noe unormalt, vil du bli sendt videre til ultralyd undersøkelse. Hvis ikke, er du helt frisk. Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg bumper denne. Først og fremst: Da jeg skjekket grundig i badekaret, følte jeg en bitteliten prikk (tja, liker stor som talgkjertlene?), men konkluderte med at det var en av prikkene på pungen, siden jeg ikke kjente den hver gang. Legebesøket: Jeg var frisk, burde lese mindre om dødsdommer (var bare Dottens blogg jeg kom over altså), og det det var vanlig med forandrelser i puberteten. Nå: Er jeg blitt litt småurlig for den prikken igjen. Jeg kjente den flere ganger av de jeg skjekket testikklene, men den hadde på mystisk vis forsvunnet, så jeg lot den gå. MEN, så skjønte jeg noe, testikkelen hadde ligget i forskjellige stillinger (180graders vri), og ved å snu den over, og kjenne på området jeg hadde lokalisert prikken, var den der. Så det jeg ønsker å vite nå er om jeg burde uroe meg. Kan legen ha oversett den? Er det pubertetens gang (altså se om det bedrer seg, har tross alt ikke fått hår i armhulende enda, er sen som jeg sa)? Og de som har opplevd dette, hvor stor er kulen normalt? Jeg kjenner bare en bitteliten prikk, og ligger veldig nær siden og bitestikkelen. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Hei. Testikelkreft er først og fremst et sjelden fenomen, og er forbundet med krefthistorier i familien. Jeg viser også til Wikipedias prevalence til testikkelkreft, som er en kvart av en prosent! Og at det er kun 250/6millioner Nordmenn som får dette årlig! (kreftforening.no) Dvs. sjangsen din er 1/4160000. Du har heller ingen "symtptomer" som tyder på dette. Slutt å vri testikklene dine 180 grader i badekaret. "Dette" kan føre til problemer. Den bitteliten klumpen du føler er mest sannsynlig en bit av bitestikkelen Det Dotten skrev, er mer "sladremagasin møkk". Akkurat de uttalige advarsel fra Hennes om Brystkreft og livmorkreft. Dvs. de eier ingen virkelighet, enn underholdningen av frykt. Vaio Endret 25. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 [*]Det Dotten skrev, er mer "sladremagasin møkk". Jaså. Merkelig at to personer ble operert for testikkelkreft etter å ha lest bloggen hans. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 [*]Det Dotten skrev, er mer "sladremagasin møkk". Jaså. Merkelig at to personer ble operert for testikkelkreft etter å ha lest bloggen hans. Kilde? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Du kan jo alltids lese kommentarene under bloggen hans (link i signaturen min). Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Du kan jo alltids lese kommentarene under bloggen hans (link i signaturen min). Det du må vite er at det er rent tilfeldig. Jeg kunnet sikker har blogget om Kyssensyken, og har fått det samme utslaget. Jeg har ingenting imot at Dotten gjør oppmerksomt på denne krefttypen. Men! Når resultatet blir/ble underholdningen av skrekk og angst, så mener jeg dette må forkastes. Det virker også mot sin hensikt: Istedet for å gjør folk oppmerksomt, skaper det bare paranoide. Det dotten mangler i sin blogg er informasjoner om "sannsynligheten", symptomene og hvem som er mest utsatt. Disse "tingene" vil man finne i enhver skikkelige helsebrosjyrer, helseskriv osv... Mangler man dette, er det rent "sladreblad møkk" Jeg gjør også oppnmerksomt på at dine kommentarer gjør vondt, verre. Denne stakkarsen (trådstarteren)han allerede vært hos en lege. La oss gi han litt ro i sjelen. edit: formuleringer Endret 26. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg ser du har fått svar på det meste men kan ta min historie også. Jeg leste selv Dottens blogg en gang i 2006 og ble lettere engstelig da jeg oppdaget en kul på venstre testikkel i umiddelbar ettertid. Etter et kjapt besøk innom både lommelegen og wikipedia i søken etter mer informasjon rundt testikkelkreft utførte jeg en grundigere undersøkelse og bestemte meg for å ta det opp med fastlegen. I motsetning til mange(?) andre har jeg ikke noe i mot å gå til fastlegen (bort sett i fra egenandelen da..) hvis jeg er i tvil om noe og vil få det sjekket. Etter en rask undersøkelse ble jeg sendt videre til ultralyd og fikk utført en skikkelig undersøkelse samme dag. Jeg var heldig, kulen var ikke testikkelkreft. I tiden etterpå var jeg naturligvis lettet over at alt sto bra til der nede, men som deg var jeg litt engstelig da hverken fastlegen eller ultralyden klarte å lokalisere kulen 100%. Nå, to år etter, er kulen borte og jeg har hele utstyret intakt. Jeg vil tro, selv om det bare er antakelser fra min side, at dersom hverken lege og/eller en ultralydundersøkelse ikke påviser noen form for testikkelkreft er det ikke noe å uroe seg for. I verste tilfelle vil uansett kulen eller symptomene (dersom man har testikkelkreft) utvikle seg slik at de blir påviselige og da går man bare å får det sjekket en gang til, og hvis ikke har man enkelt og greit ikke testikkelkreft i det hele tatt. Men andre ord trenger du ikke være engstelig for kulen dersom du har fått den undersøkt med mindre du opplever endringer i negativ retning. Slik jeg forsto det av fastlegen vil man ved testikkelkreft etterhvert få symptomer som blir såpass åpenbare at (de fleste av oss) tar en tur til legen til slutt uansett, så det er liten fare for at man går i lang tid med tilstrekkelig utviklet kreft der nede i full uvitenhet. Men selvfølgelig, det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Det du må vite er at det er rent tilfeldig. Selvfølgelig er det tilfeldig når så få får diagnosen på landsbasis. Men hadde det ikke vært for bloggen, hadde jeg aldri vurdert å dra til legen, i alle fall med det første. Jeg ble kun gjort oppmerksom på det, og tok det med stor ro, men det er klart at folk reagerer forskjellig, og veldig ofte blir man urolig uten grunn. Jeg er heller ikke ute etter å gjøre trådstarter urolig, for han har ingen grunn til bekymring. En "bitteliten prikk" er nok, som du sier, en del av bitestikkelen. Endret 25. juli 2008 av Mikachu Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Slik jeg forsto det av fastlegen vil man ved testikkelkreft etterhvert få symptomer som blir såpass åpenbare at (de fleste av oss) tar en tur til legen til slutt uansett, Akkurat, da er det lite vits å rope ulv ulv, hver eneste gang. Fint historie Fargoth! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Selvfølgelig er det tilfeldig når så få får diagnosen på landsbasis. Men hadde det ikke vært for bloggen, hadde jeg aldri vurdert å dra til legen, i alle fall med det første. OT; Mikachu: Denne bloggtype som Dotten driver med, skaper kun frykt. Fordi den mangler skikkelige informasjoner. Det er utallige pasienter som kommer til overlegen min, hver eneste dag, med de sykeste beskymringene. Rett og slett fordi de har lest noe fra "Hennes" eller et annet kvinneblad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå