Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal klage på standpunktskarakter. Hva kan jeg forbedre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt litt innsats, men har ikke nok.Det var ikke før jeg fikk vite at jeg kom opp i eksamen jeg skjerpet meg. Da jobbet jeg steinhardt i en uke. Det gjorde også at det gikk veldig bra på eksamen, og jeg forventer minst 4, mest sannsynlig 5. Det er også grunnen til at jeg fikk så bra på siste prøven.

Men nå teller ikke eksamen noe for standpunktskarakter, så jeg lot være å nevne det.

Endret av _Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes klagen ser veldig bra ut. Du nevner et viktig poeng, og det er at det nå skal legges mer vekt på prestasjonene i andre termin. Når jeg leser det du skriver, så ser jeg jo at du helt klart har greid å forbedre deg. Selv er jeg tilhenger av at progresjon skal honereres, så jeg synes du absolutt skal gå for denne klagen. Husk: du har ingenting å tape på å sende inn klage, annet enn at du kan bli litt sur på læreren hvis han ikke gir medhold i klagen. Selv har jeg sendt inn klage både etter GK og VK1. Fikk avslag på én og medhold på én. :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Hmm, da så. Nei, jeg vet ikke helt, jeg. Altså har du begynt å slappe mer av med lekser og forberedelser, eller følger du ikke like godt med i timene lenger, er det dessverre slik at man fort "faller fra" i realfagene. Det gjelder å holde tunga rett i munnen, fordi i matte gjennomgås mye som man trenger for å komme seg videre.

Ja, dere som nevnte innsats: innsatsen bør være med å telle i høyeste grad om man er på vippen. Har du hatt noen innføringer eller noe sånn, eller har dere gjennmgått lekser? Dersom du mener du har vært flink til å gjøre leksene til hver time, bør jo absolutt de opplysningene være med i klagen din. Dersom du nå har gått ned fordi du har jobbet mindre, skjønner jeg jo at han setter deg ned, men dersom det er som du sier, at du ble trukket ned til 2 på grunn av blyantføring på tentamen, er det en dårlig grunn til å sette deg på 2 i standpunkt. Lærere bør vise litt godvilje når de setter standpunkt, altså!

Lenke til kommentar

Vel, jeg må påstå at læreren min er ganske streng. For eksempel, så var det noen elever som slet med kalkulatoren sin på deres tentamen (de er vandt til å bruke et program på PCen, men det kunne de ikke nå), men Asbjørn, som han heter, nektet å hjelpe dem med å fikse kalkulatoren. Dette førte til at det var umulig å løse flere av oppgavene for elevene dette gjaldt.

Vi har som sagt hatt noen lekseprøver, hvor jeg har lagt meg på treeren. Nå skal jeg ikke lyge, så jeg sier at jeg ikke har gitt særlig innsats i dette året, og ikke gjort alle leksene, men noe har jeg gjort. Selv om jeg vet at jeg har skjerpet meg, og at hvis jeg hadde tentamen om igjen nå, så hadde nok jeg fått et markant bedre resultat, så jobbet jeg ikke bra gjennom det meste av dette semesteret. Derfor skal jeg muligens også ta opp igjen faget som privatist til høsten.

Jeg tror forresten at grunnen til at jeg ikke fikk den treeren, er fordi det er en innlevering jeg ikke har gjort. Dette var en innlevering vi hadde helt i begynnelsen av semesteret. Kan også nevne at vi er flere i klassen som er misfornøyd med karakteren, og samtlige har ikke levert inn den innleveringen. Eksempel er to stykker som fikk 4- på tentamen, og 4 eller 5 på alle andre prøver, så får dem 3 i standpunkt. Andre elever med eksakt samme resultater, men som har levert inn den ene innleveringsoppgaven, fikk 4.

For meg, så virker dette som en straff, og ikke et resultat av usikker karakter, for å så vippe ned. Grunnen er fordi at det er folk som har hatt en sikker karakter, om ikke "fare" for å vippe oppover, så lander de en hel karakter under det dem fortjener.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hei, jeg håper dere kan hjelpe meg litt.

Opp gjennom årene har jeg fått 4 og 5 i nynorsk, men i år (VK2) har den nye læreren min gitt meg karakterer slik som 2/3, 3- og lignende. Dette til tross for at jeg har satt mye mer arbeid i norskfaget i år da karakterene fra iår blir satt opp på vitnemålet. Etter mye hard jobbing fikk jeg nå 3/4 på heldagsprøven. Vel å merke hadde han ingenting å rette på side.2, mens det var noen få feil han hadde satt strek under på side.1. Dessuten hadde jeg glemt å ta med en kilde. Likevel gir han meg denne karakteren. Jeg prøvde å snakke med rådgiveren min slik at hun kunne be noen andre norsklærere om å rette stilen min, men hun mener det at dette er en sak jeg burde ta direkte opp med læreren min. Karakterene er nå satt og jeg får 3 i standpunkt. Har jeg i det hele tatt noen mulighet til å få en rettferdig vurdering nå?

Ble litt langt gitt.....:p Men håper det ikke var altfor rotete ;)

Jeg synes faktisk norsk er et "skummelt" fag. Hvorfor? Jo, fordi karakteren har mye med hvilken lærer du har å gjøre. Det er dessverre ofte slik at forholdet du har til norsklæreren, KAN spille en rolle. Ikke alltid, men det kan spille en rolle. Dessuten kan dine evt. meninger også vippe deg ned, har jeg hørt fra andres erfaringer. Teit, men sant!

Synd å høre at det utviklet seg slik for deg, og at du nå ender opp med dårligere enn du fikk før og dårligere enn du mente du var god for. Det du også må være meget klar over, er at type oppgave (sjanger) du velger på en norskheldags, har mye å si for hvordan det går. På ungdomsskolen skrev jeg f.eks. bare noveller og endte aldri opp med bedre enn 4+ omtrent, mens på videregående begynte jeg å skrive artikler, og dermed sikret jeg flere 6 på rad. Skrev du samme type oppgaver til den nye læreren som du før hadde gjort? Eller skiftet du sjanger og prøvde deg på for eksempel kåseri og essay?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har alltid skrevet artikler, og det gjorde jeg i år også. Det er sant det du sier, norsk er et av de fagene hvor det er mulig å gi en urettferdig vurdering. Det virker som om jeg rett og slett ikke kan få gjort noe nå, så får vel bare leve med treern. :(

Lenke til kommentar

Hva skjedde med den gamle læreren din, da? Jeg synes faktisk du burde oppsøke en annen norsklærer og spørre om å få noen av stilene dine vurdert. For det BØR jo egentlig ikke være så stort sprang, altså 2/3 og 4/5! Du har ingenting å tape på å ta det initiativet. Håper virkelig det ordner seg for deg! Vis ham at du er god for det du selv mener du er god for. Og dersom ikke ønsket går i oppfyllelse, kan du jo trøste deg med at du sikkert ikke trengte den gode nynorskkarakteren, med mindre du skal studere noe som er svært vanskelig å komme inn på.

Lenke til kommentar
Hei, jeg håper dere kan hjelpe meg litt.

Opp gjennom årene har jeg fått 4 og 5 i nynorsk, men i år (VK2) har den nye læreren min gitt meg karakterer slik som 2/3, 3- og lignende. Dette til tross for at jeg har satt mye mer arbeid i norskfaget i år da karakterene fra iår blir satt opp på vitnemålet. Etter mye hard jobbing fikk jeg nå 3/4 på heldagsprøven. Vel å merke hadde han ingenting å rette på side.2, mens det var noen få feil han hadde satt strek under på side.1. Dessuten hadde jeg glemt å ta med en kilde. Likevel gir han meg denne karakteren. Jeg prøvde å snakke med rådgiveren min slik at hun kunne be noen andre norsklærere om å rette stilen min, men hun mener det at dette er en sak jeg burde ta direkte opp med læreren min. Karakterene er nå satt og jeg får 3 i standpunkt. Har jeg i det hele tatt noen mulighet til å få en rettferdig vurdering nå?

Ble litt langt gitt.....:p Men håper det ikke var altfor rotete ;)

Har du prøvd å spørre en annen norsklærer direkte, uten å "gå gjennom" en rådgiver? Kanskje en lærer kan si om karakteren er helr på jordet.

Jeg for min del, har hatt tre forskjellige norsklærere. De to første ga meg nesten bare femmere, mens på den første prøven i år med den nye læreren fikk jeg 3/4, men jeg har klart å få 5 nå. Det er ikke riktig at det skal være sånn, men det er litt avhengig av smaken til læreren, så det hadde vært lurt nå - som det er så seint på året - å få en annen lærer til å se på det. Det er vel lettere enn å sende inn en "offisiell" klage.

Lenke til kommentar

Mitt råd er at du bytter ut "føler" med andre ord. Er Asbjørn en medelev, så ville jeg fjernet der hvor du skriver om det. Ikke skriv at det ser ut som karrakteren er urettferdig, men heller uriktig. Hvis du skal nå frem med dette, bør du finne frem karrakterene du har fått det siste halvåret. Når du finner gjenomsittet, blir det 2, eller 3?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...