mjo101 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei! Var og så på en askeladde 565 wasper med 150 hk mercury optimax i dag. det jeg lurer på hva er forskjellen mellom en vanlig 2 takter og optimax? samtidig lurer jeg på hvordan den er vs en 4 takter ? Takker på forhånd..! Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) optimax er av den "nye" generasjonen totaktere med direkte insprøytning. Optimax vs 4T - Optimax bruker mindre bensin - Optimax har mere dreimoment og raskere aksejerasjon - Optimax veier mindre - 4T KAN være stillere, må ikke - 4T KAN ha litt høyere toppfart, må ikke Jeg kjører Evinrude e-tec 200 (2takter), kommer aldri til å ha 4-takter. Men for all del, en 4takter fungerer utmerket. Dagens 4t ble lagd for å erstatte den gamle typen totakter som bårkte fælt, slukte bensin, spydde ut eksos og forurenset masse. 2takterne holdt på å bli bannlyst i store deler av verden. men de nye totakterne går like rent som en 4t pga direkte insprøytning. samtidig produserer den kraft på hver stempelrotasjon. ikke annenhver som på en 4takter. 150hk er forøvrig en bra størrelse for 565, lykke til. Endret 12. juni 2008 av Henrik2k Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Dog om 115OM og EFI`en, men linja er lik. http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO Endret 12. juni 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
mjo101 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 optimax er av den "nye" generasjonen totaktere med direkte insprøytning. Optimax vs 4T - Optimax bruker mindre bensin - Optimax har mere dreimoment og raskere aksejerasjon - Optimax veier mindre - 4T KAN være stillere, må ikke - 4T KAN ha litt høyere toppfart, må ikke Jeg kjører Evinrude e-tec 200 (2takter), kommer aldri til å ha 4-takter. Men for all del, en 4takter fungerer utmerket. Dagens 4t ble lagd for å erstatte den gamle typen totakter som bårkte fælt, slukte bensin, spydde ut eksos og forurenset masse. 2takterne holdt på å bli bannlyst i store deler av verden. men de nye totakterne går like rent som en 4t pga direkte insprøytning. samtidig produserer den kraft på hver stempelrotasjon. ikke annenhver som på en 4takter. Syntes den gikk utrolig stille, har kjørt 4 takter i 1 år nå, syntes den nesten bråkte mer! Syntes båten var utrolig bra.. rask opp i fart samt ikke så altfor gale forbruk ifølge forbruksmåleren.. Tror nesten at jeg smeller til! Takk for hjelpen ! 150hk er forøvrig en bra størrelse for 565, lykke til. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 liker ikke forbruksmåleren min . sier jeg bruker 94L/timen i full gass, håper ikke det stemmer Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hvilken måler er det... Er det smart-craft så må det være sensor feil for det var mye. Min SC-monitor sier tja litt å 30 på ved 5650rpm som er min på WOT Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 skal sjekke hvilken måler det er, mistenker sensorfeil jeg også. motoren er forøvrig en Evinrude E-tec 200 H.O som sitter på en Bella 620 DC. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 liker ikke forbruksmåleren min . sier jeg bruker 94L/timen i full gass, håper ikke det stemmer skal sjekke hvilken måler det er, mistenker sensorfeil jeg også. motoren er forøvrig en Evinrude E-tec 200 H.O som sitter på en Bella 620 DC. Liter i timen ved maksimalt turtall:Evinrude 79. Honda 76,2. Mercury 82,3. Yamaha 73,8 Dette er 225hestere. Har lyst å si, At så kanskje det stemmer på din 200HQ likevel. Meen nei, synes det virker høyt alikevel. En HQ med 25hk mindre og 14.7 L/t høyere forbruk. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 liker ikke forbruksmåleren min . sier jeg bruker 94L/timen i full gass, håper ikke det stemmer skal sjekke hvilken måler det er, mistenker sensorfeil jeg også. motoren er forøvrig en Evinrude E-tec 200 H.O som sitter på en Bella 620 DC. Liter i timen ved maksimalt turtall:Evinrude 79. Honda 76,2. Mercury 82,3. Yamaha 73,8 Dette er 225hestere. Har lyst å si, At så kanskje det stemmer på din 200HQ likevel. Meen nei, synes det virker høyt alikevel. En HQ med 25hk mindre og 14.7 L/t høyere forbruk. H.O versjonen yter ca 25hk mer enn standar 200. skal inn på service i år så får sjekket dette da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå