Gå til innhold

Sunt med "Nøtti Frutti" fra nøttefabrikken i ukedagene?

Anbefalte innlegg

Hei.

Innimellom pleier jeg å kjøpe en pose med "Nøtti Frutti" og inntar gjennomsnittlig 100 gram hver dag (altså posen varer en uke). Er det sunt/greit å spise dette midt i uka, eller er det best å vente til helgen å spise det?

Jeg pleier å spise det de dagene jeg spiser værtfall og jeg har ikke problemer med vekt eller kollesterol, er 17 år og trener rundt 3 ganger i uka.

Innhold i posen

9282.jpg

Næringsinnhold:

Energi: 1839 (440 kcal)

Protein: 11,7 g

Krabohydrat: 46,9 g

Fett: 22,8 g

Ingredienser:

Rosiner, peanøtter, papaya, cashewnøtter, vegetabilsk olje, sukker, konserveringsmiddel (E220)

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg pleier å spise det de dagene jeg spiser værtfall og jeg har ikke problemer med vekt eller kollesterol, er 17 år og trener rundt 3 ganger i uka.

spis med god samvittighet. men pass på blodsukker, tørket frukt inneholder masse rørsukker som ved overdrevet inntak kan føre til sukkersyke senere i livet. 100gram med dette om dagen går helt fint

Lenke til kommentar

Cashewnøtter og rosiner er sunne. Papaya vet jeg ikke noe om, men det er sansynligvis sunt. Peanøtter er usunt, samme gjelder sukker. Vegetabilsk olje kan bety så mangt. De fleste vegetabilske oljene er sunne, men f.eks. palmeolje er usunt. Jeg velger å tro at det her refereres til oljen i nøttene, og at det ikke er tilsatt ekstra vegetabilsk olje, noe som ville være litt merkelig egentlig.

Totalt sett så kan man vel si at det er langt fra det verste man kan spise som snacks i alle fall. Det er naturligvis kaloririkt, men så lenge det til sammen med matinntaket ellers ikke blir så høyt at man legger på seg, så er ikke det noe problem i seg selv.

Lenke til kommentar

Vel.. jeg vil gjerne høe hvorfor peanøtter er usunt. Peanøter med mye salt er nok usunt, men kan ikke se hvorfor vanlig form er det. Begynte å kjøpe nøtti frutti posen for et år siden og spsite en del mer av det da, men selv ved den perioden gikk jeg ned en del kilo. Men jeg inntar veldig lite sukker til vanlig, bare i helgene og da er det for det meste mørk sjokolade eller M&M f.eks.

Lenke til kommentar

Noen ord om forskjellige nøtter. legg merke til hva det sies om peanøtter. Men jeg tror vi skal holde oss unna polly peanøtter, de er dynka i salt. men der fins hele peanøtter som selges i butikken. Jeg har sett det på ica uten at jeg har gått til videre tiltak. Men oppsummert så er vel mandler den beste allround nøtten. ang. topic og den "nøtti frutti" posen, så husk bare at 70% av drua er druesukker, så spis med måte. druesukker har høyere glykemisk belastning enn sukker og det er egentlig best å ta i forbindelse med trening.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Valnøtter. Valnøtter gjør godt for hjertet da de er stappfulle med umettet fett og omega 3-fettsyrer, som man ellers finner mye av i fisk. Disse nøttene har også høye verdier med B6, som er viktig for stoffskiftet, nervesystemet og røde blodlegemer.

Energi: 708 kalorier per 100 g.

Hasselnøtter. Hasselnøtter er bra mot forkjølelse, da de inneholder masse E-vitamin - som styrker immunforsvaret. De har også en høy bestanddel av enumettet fett.

Energi: 651 kcal per 100 g.

Mandler. Mandler er nøtten som gir deg mest for den inneholder mye av alt, som protein, fiber, B-vitaminer, sink, magnesium, jern, fosfor, masse E-vitamin, samt sunt fett.

Energi: 556 kcal per 100 g.

Pistasjenøtter. Pistasjenøtter er bra for nervene, og er en god kilde til kalium - som er viktig for nervesystemet og musklene. De bidrar også til å regulere hjerterytmen og væskebalanse.

Energi: 649 kcal per 100 g.

Cashewnøtter. Cashewnøtter gjør godt for hjernen! De er en god karbohydratkilde som gir sunn energi til hjernen og muskler. Den inneholder også mye magnesium, som stimulerer nervene.

Energi: 617 per 100 g.

Paranøtter/brasilnøtter. Disse nøttene er rene mineralbomber og er en meget god kilde til det kreftbekjempende stoffet selen. Dessuten inneholder de mye magnesium, fosfor og tiamin - et B-vitamin som blant annet har stor innflytelse på stoffskiftet.

Energi: 704 kcal per 100 g.

Peanøtter. I motsetning til hva mange tror så er peanøtten en god slankenøtt. Peanøtter har lav glykemisk indeks og inneholder sunt fett og kan inngå i en variert slankekost. De inneholder også mye protein, niacin og folat, som blant annet er viktig for å sikre veksten hos et foster.

Energi: 582 kcal per 100 g.

Husk alle nøtter inneholder mange kalorier så hold deg til rundt 50-100 gram per dag. Foto: mat.no

Kokosnøtter. Her bør du ikke gå helt klin kokos! For selv om den har relativt få kalorier og mye fiber, så inneholder den få andre sunne stoffer. Og for mye av det usunne mettede fettet i kokosnøtten kan gi hjerte- og karsykdom.

Energi: 416 kcal per 100 g.

Pekantnøtter. Pekantnøtter inneholder relativt mye kalorier men er en god kilde til sink, som er viktig for stoffskiftet, samt styrker DNA og immunforsvaret.

Energi: 716 kcal per 100 g.

Pinjekjerner. Har du problemer med magen kan pinjekjerner være en god hjelper. Dessuten får de ned kolesterolet og beskytter mot mage- og tarmkreft. De har et høyt innhold av jern og er rike på mineraler og mettende proteiner.

Energi: 416 kcal per 100 g.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...