Gå til innhold

Hjelp til å velge riktig filter

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe et par filter 2 stk graderte ND filtere og et pola-filter. Og har sett på disse alternativene:

Tiffen ND 1.2

kjøper et 62mm for bruk på Nikon 105mm afs-vr macro og en 67mm for bruk på en Tamron 17-50mm 2.8?

Funker dette?

Pola filteret jeg har sett på er dette:

Hoya Circ pola Pro-1 DMC

Skal brukes på samme tamron objektivet.

Er det bra kvalitet på disse filterne? har de den coatinga som trengs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du ha så kraftig ND-filter til 105mm makro? Jeg kan aldri få korte nok lukkertider på makrofotografering. Kan selvfølgelig hende du bruker det til andre fotografiske formål da, og gjerne spytt ut hva. Men filteret i seg selv ser greit ut det. Samme gjelder polafilteret.

Jeg skal ha noe filtere snart jeg også, og det er jo et hav av valg og lete i gjennom. Vanskelig å vite hva man bør velge. Men så sant du holder deg rundt 100$, burde de være mer enn brukbare. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha så kraftig ND-filter til 105mm makro? Jeg kan aldri få korte nok lukkertider på makrofotografering. Kan selvfølgelig hende du bruker det til andre fotografiske formål da, og gjerne spytt ut hva. Men filteret i seg selv ser greit ut det. Samme gjelder polafilteret.

Jeg skal ha noe filtere snart jeg også, og det er jo et hav av valg og lete i gjennom. Vanskelig å vite hva man bør velge. Men så sant du holder deg rundt 100$, burde de være mer enn brukbare. :)

Det er vel mest for alltid å ha den fotografiske friheten av å kunne velge den blenderen jeg vil ha..selv om det er strålende sol og skarpt lys..og for øyeblikket har jeg ingen tele..og da kommer den til å bli brukt til litt annet og der..Tamronen ikke strekker til..selv om nikons 70-200 2.8 står øverst på ønskelista akkurat nå...

Lenke til kommentar
Prøvde et Nikon ND4x i går - og det var nesten som en mellomting mellom mørke solbriller og sveisebriller :-)

Her har du en link som sammenligner litt - riktignok Nikon filtre, men går ut ifra at graderinga på ND filtrene er ganske lik.

http://www.nikonians.org/html/resources/gu...ters/index.html

Så du anbefaler å kjøpe et filter som er gradert 0.9 i stedenfor 1.2 eller misforsto jeg nå?

Er det noe praktisk forskjell på disse pola filterne ?:

Hoya pro-1 DMC

Hoya Super-hmc

Endret av Kvartermester
Lenke til kommentar
Du har vel linka til et ND-filter og ikke et gradert ND-filter. Dette er to temmelig forskjellige filtere. Hva skal du ha?

Hverken 0.9 eller 1.2 er best eller kan anbefales generelt. De egner seg til forskjellig bruk.

Sorry bare jeg som har surra..skal ha ND filter og ikke gradert..Noen som har oen innspill ang polafilterne?

Lenke til kommentar

http://www.bythom.com/filters.htm

Thom Hagen sier mye klokt om filter på denne sida.

Er usikker på hva 0,9 betyr, men det Tiffen 1.2 er på 4 stop.

Hogan bruker to ND filter, ett på 2 stop og et på 4 stop.

Går ut fra at det jeg har er 4 stop - men får ikke sjekket nå pga pc-trøbbel.

Når det gjelder polar. filter - så er de sikkert ok disse.

Selv har jeg 5 ser jeg, av forskjellige typer og bruker dem såpass sjeldent at jeg ikke kan si hva som er bra og dårlig (med et unntak!)

edit - Leste topic en gang til og ser at du skal ha ND filter til 2 forskjellige fatninger.

Du kan jo prøve med et til å begynne med, dersom det står på penger.

Nå finnes det vel overganger mellom forskjellige filterfatninger, men av ukjent grunn vil jeg ikke reklamere for slikt!

Endret av arela
Lenke til kommentar
http://www.bythom.com/filters.htm

Thom Hagen sier mye klokt om filter på denne sida.

Er usikker på hva 0,9 betyr, men det Tiffen 1.2 er på 4 stop.

Hogan bruker to ND filter, ett på 2 stop og et på 4 stop.

Går ut fra at det jeg har er 4 stop - men får ikke sjekket nå pga pc-trøbbel.

Nå finnes det vel overganger mellom forskjellige filterfatninger, men av ukjent grunn vil jeg ikke reklamere for slikt!

0,9 er 3 stop og er vel av samme ukjente grunn jeg valgte å kjøpe et filter til hver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...