heggstad Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 hei.. jeg elsker å ta bilder, men har et lite problem. alle de bildene som er fine, er uskarpe. så er det noen som veit eller bruker noen gode teknikker for å få skarpe bilder? trenger all den hjelpen jeg kan få! Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hva bruker du for å ta bilder? Lenke til kommentar
qollies Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Trenger litt hjelp til å forstå hva ISO betyr og hva det er bra for og slik. Mange slike ord jeg ikke forstår enda. Har et nikon D40 Lenke til kommentar
heggstad Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Hva bruker du for å ta bilder? jeg er utkikk etter å ta skarpe bilder uten stativ, altså bare med å bruke hendene.. har dere noen tips da? Lenke til kommentar
Carny Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Trenger litt hjelp til å forstå hva ISO betyr og hva det er bra for og slik. Mange slike ord jeg ikke forstår enda. Har et nikon D40 Vet at akam skal ha en del guider. Ta en titt på dem. Der får du garantert noen svar. Eller ta en titt i fotokompendiumt her på forumet. Lenke til kommentar
heggstad Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 takker alle for svar Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hva bruker du for å ta bilder? jeg er utkikk etter å ta skarpe bilder uten stativ, altså bare med å bruke hendene.. har dere noen tips da? Hvilken type kamera har du (navn/modell/objektiver). For å kunne ta bilder uten bevegelsesuskarphet (fra fotografens/kameraets side) må du ha en lukkertid som er rask nok i den belysningen du har. Hvilke innstillinger? Avhengig av har du har av utstyr. Ved lengre lukkertider er stativ eller støtte et must. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det beste er å legge ut et eksempel, ikke i original-størrelsen. Hvis du ikke vet hvordan du gjør det, så gi beskjed. Det ligger nemlig en sticky øverst i Bildekritikken, under Fotografering. Da er det enklere for oss å se hva som er problemet. For lang lukkertid? Feil fokus? Lenke til kommentar
heggstad Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Hva bruker du for å ta bilder? jeg er utkikk etter å ta skarpe bilder uten stativ, altså bare med å bruke hendene.. har dere noen tips da? Hvilken type kamera har du (navn/modell/objektiver). For å kunne ta bilder uten bevegelsesuskarphet (fra fotografens/kameraets side) må du ha en lukkertid som er rask nok i den belysningen du har. Hvilke innstillinger? Avhengig av har du har av utstyr. Ved lengre lukkertider er stativ eller støtte et must. jeg har canon eos 400d med orginal objektet Det beste er å legge ut et eksempel, ikke i original-størrelsen. Hvis du ikke vet hvordan du gjør det, så gi beskjed. Det ligger nemlig en sticky øverst i Bildekritikken, under Fotografering. Da er det enklere for oss å se hva som er problemet. For lang lukkertid? Feil fokus? ja... kan jo legge ut et prakteksempel, som også ligger ute på bildekritikk. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Synes ikke bildet oset uskarphet, akkurat. Se forøvrig akam's guide på temaet, som jeg ikke er i stand til å finne. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Ser at bilder er uskarpt på venstre side. Liten dybdeskarphet grunnet stor blenderåpning forårsaket av dårlig lys? Hva er Exif-data? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hva er Exif-data? Camera Model: Canon EOS 400D DIGITAL Image Date: 2008:06:11 20:13:09 Flash Used: Yes (Manual) Focal Length: 55.0mm Exposure Time: 0.017 s (1/60) Aperture: f/5.6 ISO equiv: 100 White Balance: Auto Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Ser at bilder er uskarpt på venstre side. Liten dybdeskarphet grunnet stor blenderåpning forårsaket av dårlig lys? Hva er Exif-data? Exif er digital informasjon for et bilde tatt med et digitalt kamera. Denne informasjonen ligger innbakt i selve bildefilen, og kan hentes ut av ulike programmer. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Ser at bilder er uskarpt på venstre side. Liten dybdeskarphet grunnet stor blenderåpning forårsaket av dårlig lys? Hva er Exif-data? Exif er digital informasjon for et bilde tatt med et digitalt kamera. Denne informasjonen ligger innbakt i selve bildefilen, og kan hentes ut av ulike programmer. Dette er jeg selvsagt klar over - men sitter på en maskin uten denne type programmer installert. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Trenger litt hjelp til å forstå hva ISO betyr og hva det er bra for og slik. Mange slike ord jeg ikke forstår enda. Har et nikon D40 Bra kamera, ser det er til knallpris hos Coop/Obs for tiden, tror kr 2395.- For å sette deg inn i en del tekniske uttrykk kan du prøve denne siden: http://www.foto.no/leksikon/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Akam har en egen guide for å holde kameraet rolig: Akam guide - Stå stille! Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Der var den guiden ja, jeg var ikke i stand til å finne den når jeg søkte etter den Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Det er bare å trykke på Guider øverst på akam og se litt nedover siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå