Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Norsk Muntlig VK2


Anbefalte innlegg

Hey det er sikkert nokken som har komt opp i dette faget :)

Eg fekk teamet "to norske skriftspråk". Nokken som har ein ide om kva problemstilling eg bør velge?

Tenker allerede på ei problemstilling som tar for seg historien til desse skriftspråka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey det er sikkert nokken som har komt opp i dette faget :)

Eg fekk teamet "to norske skriftspråk". Nokken som har ein ide om kva problemstilling eg bør velge?

Tenker allerede på ei problemstilling som tar for seg historien til desse skriftspråka.

 

Hva men Wergelands og welhavens synspunkter. Evt Knutsen og Aasen. Deres meninger mot hverandre ?

Lenke til kommentar

Oida, du fikk DET gulltemaet også da! Ivar Aasen og Knud Knudsen popper opp i mitt hode. Gjør de det i ditt også, kanskje? :D Hmm..problemstilling? Kanskje du kan ha: hva gikk språkstriden på 1800-tallet (1830-årene) ut på, og hvordan endte den? Eventuelt: hva er bakgrunnen for de to skriftspråkene vi har i dag, og hvilke ressurser er det å ha to skriftspråk i dag? Sistnevnte oppgave fikk jeg på en heldagsprøve i norsk, og den var veldig lett å svare seg til topps på! ;)

Lenke til kommentar

hva med at vi får noe med wergeland?

det er jo wergeland år nå. og siden vi ikke fikk det på skriftelig eksamen, så kan man jo håpe på det.

 

Men er det noen som har hatt norsk muntelig eksamen før, som kunne ha lagt inn oppgavene de fikk?

det hadde jeg satt veldig pris på.

Lenke til kommentar
Oida, du fikk DET gulltemaet også da! Ivar Aasen og Knud Knudsen popper opp i mitt hode. Gjør de det i ditt også, kanskje? :D Hmm..problemstilling? Kanskje du kan ha: hva gikk språkstriden på 1800-tallet (1830-årene) ut på, og hvordan endte den? Eventuelt: hva er bakgrunnen for de to skriftspråkene vi har i dag, og hvilke ressurser er det å ha to skriftspråk i dag? Sistnevnte oppgave fikk jeg på en heldagsprøve i norsk, og den var veldig lett å svare seg til topps på! ;)

 

Tusen takk for tipset :) ! Likte svært godt den andre problemstillinga di, men eg tenke eg skal redigere den til "hva er bakgrunnen for nynorsk og bokmål, og kva ressurser er det å ha to skriftspråk i dag".

Grunnlaget for redigeringa er at eg tror sensor kan tolke "dei to skriftspåkene vi har i dag" litt feil. Selv om problemstillinga var kjempebra så kan den være litt for stor med tanke på at eg har bare 15 min å framføre på :p. Dette er sjølvsagt mi meining, og enhver kritikk vil være hjelpsom :)

Lenke til kommentar
hva med at vi får noe med wergeland?

det er jo wergeland år nå. og siden vi ikke fikk det på skriftelig eksamen, så kan man jo håpe på det.

 

Men er det noen som har hatt norsk muntelig eksamen før, som kunne ha lagt inn oppgavene de fikk?

det hadde jeg satt veldig pris på.

Det er godt mulig. Norsk læreren min nevnte at Wergeland ville muligens blitt tatt opp. Dette bør du ta i betrakning om du har gammel eksamens form i norsk.

Endret av Gerard
Lenke til kommentar

Hvis du absolutt skal trekke inn Wergeland, kan du jo bare si at han var forløperen til Knud Knudsens fornorskingslinje. Det spesielle med Wergeland, var at han var fra embetsmannstanden(som skrev og snakket dansk), men likevel ønsket han å fornorske språket, riktignok svært forsiktig. Men som en slags innledning til Knudsens riksmål, som fra 1929 ble hetende bokmål, kan du jo nevne Wergelands syn på fornorskingen, og nevne ham før du begynner på Knudsens "Gradvishedens Vej". Så må du så klart også nevne Ivar Aasens kamp for landsmålet(1929 nynorsk), og at Knudsen beskyldte ham for å gå "Bråhastens Vej".

 

Når det gjelder den omformulerte problemstillingen du skrev som svar på min post, spør jo den etter akkurat det samme da. Når du skriver om språkstriden, snakker du jo om BAKGRUNNEN for skriftspråkene, for det var jo på 1800-tallet og utover 1900-tallet det meste med disse to skriftspråkene skjedde. Og jo, det er fint mulig å presse alt dette, samt vurderingen av nynorsk og bokmål i dag, inn i en presentasjon på 15 minutter. Tenk da: jeg skrev en 4 siders tekst om dette, og det tar neppe 15 minutter å lese opp den. ;)

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt skal trekke inn Wergeland, kan du jo bare si at han var forløperen til Knud Knudsens fornorskingslinje. Det spesielle med Wergeland, var at han var fra embetsmannstanden(som skrev og snakket dansk), men likevel ønsket han å fornorske språket, riktignok svært forsiktig. Men som en slags innledning til Knudsens riksmål, som fra 1929 ble hetende bokmål, kan du jo nevne Wergelands syn på fornorskingen, og nevne ham før du begynner på Knudsens "Gradvishedens Vej". Så må du så klart også nevne Ivar Aasens kamp for landsmålet(1929 nynorsk), og at Knudsen beskyldte ham for å gå "Bråhastens Vej".

 

Når det gjelder den omformulerte problemstillingen du skrev som svar på min post, spør jo den etter akkurat det samme da. Når du skriver om språkstriden, snakker du jo om BAKGRUNNEN for skriftspråkene, for det var jo på 1800-tallet og utover 1900-tallet det meste med disse to skriftspråkene skjedde. Og jo, det er fint mulig å presse alt dette, samt vurderingen av nynorsk og bokmål i dag, inn i en presentasjon på 15 minutter. Tenk da: jeg skrev en 4 siders tekst om dette, og det tar neppe 15 minutter å lese opp den. ;)

Hehe ja du har eit point der :p. Har du forresten nokken forslag til svaret på kva ressuser det er å ha to dei to skriftspråkene vi har i dag?

Eineste eg kommer på er eit større ordforråd, større openbaringer for variasjoner i språket vårt, Bokmålen hadde blitt mer fordansket om vi ikke hadde hatt nynorsk som ei slags motvekt.

Også det at iveratar vår kultur,tradisjoner.

Lenke til kommentar

Du kan kanskje si noe om ulemper med 2 skriftspråk også? Er jo mye interessant å ta tak i!

For eksempel kan du veie ulemper og fordeler opp mot hverandre? :)

 

Forresten, jeg kan komme opp i norsk på mandag. Får man alltid et tema å forberede seg på? Så man slipper å lese hele boka?

Endret av braxboy
Lenke til kommentar

Dei som får vite tema har ny eksamens form. Da blir det mer som ein prosjekt framføring og du går dypt inn i problemstillinga di. Samtidig må du passe på at du allikavel kan få spm fra sjølve temaet, som f.eks "to skriftspråk".

 

Den andre metoden er gammel eksamens form. Eg tror det er nokså få skoler som har ei slik form når det kommer til norsk.Siden det er så stort og vidt emne (litteratur og heile pakka). Ved gamle forma får du ikke vite temaet, så her gjelder det å lese for harde livet :p. Fordelen ved denne ordninga er at du kan få ein god karakter siden dei ikke stille så harde krav når det kommer til emnet. Ulempen er sjølvsagt om du ikke har peiling og får et emne du kan svært lite om.

Lenke til kommentar

Vi har den gamle formen på skolen vår. Heldigvis kom jeg ikke opp i norsk muntlig. De som kom opp på skolen min, måtte lese enorme mengder, både Bruer VK1+VK2 og kanskje også grunnkurs-norskboken. I tillegg kunne man bli spurt om alle bøker vi har hatt i timen og alle tekster, kort presentasjon av særemnet samt all språkhistorien. Ja, så det høres bedre ut med ny modell i norsk og generelt i samfunnsfag også.

Lenke til kommentar

Virker som de fleste får vite tema på forhånd? vi får vite det 30 min før eksamen :S litt urettferdig?

 

sykt hvordan skolen vår er. vi har også måtte være på skolen hver dag siden skriftelig fordi akershus fylkeskommune overvåker oss? er helt dust oplegg. fesseskole som ikke kan følge med i tiden :realmad:

Endret av Potetgullmann1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...