Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota vs Mitsubishi

Ceen

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Skal kjøpe bruktbil, og lurer på om noen har noen innspill til meg...

Har alltid ønsket en 7-sits for å ha muligheten til å ta med en kompis eller 2 til ungene. Når jeg så skulle kjøpe for 6mnd siden, tok følelsene overhånd, og jeg havnet på en Peugeot 607, 06 modell. Jeg pendler 11 mil om dagen, så mitt svarte vidunder "blir oppbrukt" i tillegg til at den jo sluker bensin....kanskje ikke det smarteste kjøpet, men du så deilig... :love:

Nå skal jeg altså kjøpe en bil nr 2-til en vesentlig billigere penge, og jeg har kikket på mange merker og typer de siste 2 ukene, 97-00 modeller. Mest på Honda, Rover og Volvo.

Nå har jeg altså kommet borti en Toyota Previa 98 modell, og en Mitsubishi Space Star 00 modell, som er like i pris. Toyotaen har gått vesentilg lenger, og er jo eldre, men nærmere det jeg egentlig ønsker meg.

Spørsmålet blir jo ganske enkelt hva som er det beste kjøpet i forhold til ønske om en 7-sits, og pendling(driftsikkerhet og bensinforbruk), må jeg igjen legge storbil-ønsket mitt på hylla?

Uansett kunne det jo være godt med en bensinsnål bil når man har en fra før som det er litt for lett å tråkke på i...

Noen meninger der ute?

Cecilie, mamma til 4.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Previa er en solid bil, men med en 2.4l bensinmotor og automatgir så blir forbruket også deretter, 1,23 på bykjøring og 0,86 på landeveiskjøring, men den krangler ikke i oppoverbakkene. Mitsubishi Spate Star er en god del mindre en Previa, men med 1,3l eller 1,6l motor så blir forbruket hyggelig (om bilen ikke er

så tungt lastet). Både Toyota og Mitsubishi har lave driftskostnader (lite verkstedutgifter) men Space Star blir etter min mening litt vel liten om du skal ha 4 unger /m oppakning med i den.

Lenke til kommentar
tok følelsene overhånd, og jeg havnet på en Peugeot 607, 06 modell. Jeg pendler 11 mil om dagen, så mitt svarte vidunder "blir oppbrukt" i tillegg til at den jo sluker bensin....kanskje ikke det smarteste kjøpet, men du så deilig... :love:

Først og fremst må jeg si jeg syns det er flott når noen lar følelsene styre bilvalget snarere enn å bare gå for en snusfornuftig sølvgrå japse. 607 er en av de stiligste bilene i sin klasse spør du meg :)

Angående Previa vs. Space Star, er det Space Wagon du mener? Space Star er såvidt jeg har fått med meg en ganske liten bil uten plass til syv seter.. Dersom det er Space Wagon vs. Previa som er problemstillingen må jeg jo si at begge er relativt tørste biler. Hvis det var drivstofføkonomi du var ute etter er vel ingen av disse noen soleklare valg.

Og hvilken prisklasse er det egentlig snakk om?

Hva skal du med to sjusetere? Virker som om drømmebilen din er en minibuss ...

Cecilie pluss hennes fire barn, og muligens noen kompiser av disse krever mer plass enn hva en Peugeot 607 kan tilby.

Lenke til kommentar

Hei igjen, gutter,-og takk for at dere hjelper meg! :thumbup:

Nå er det sånn at det er en Space STAR jeg mener. Det er nemlig kjernen i mitt problem... Jeg har lyst på en 7 seter, men fornuften sier jeg skal kjøpe en pendlerbil.

-Så tenkte jeg at dere som kan sånt kunne hjelpe meg å være litt mer fornuftig enn sist(ikke det at jeg angrer..) ;)

Jeg har jo forsåvidt mitt svarte vidunder når jeg skal ha med alle på tur, men ja,-det var en 607, ikke en 807. Det betyr altså at ingen venner kan være med noen steder.

Jeg ble frastjålet min Ford Mondeo for litt siden, og det er disse forsikringspengene jeg nå skal bruke. Ca 30.000NOK.

Nå er jeg så heldig(når det gjelder bil...) at jeg bor rett over svenskegrensa, så jeg får jo litt mer for pengene. Toyotaen er priset til 29.000 svenske...

Er egentlig veldig usikker på hva jeg skal velge. Synes jeg går meg veldig blind i bruktbiljungelen. En skikkelig vingle-guri er jeg!

Jeg starta med å lete etter stasjonsvogner, for litt mer plass til bagasje enn i 607'n, for det var veldig greit sånn når jeg hadde Mondeoen. Den var grei i mange år, men jeg tror ikke jeg vil ha en ny av dem.

Har som sagt vært innom Volvo 97-99 modeller, både V40 og V70. Disse ligger innenfor prisrammen her i Sverige.

-Og så er jeg superforelska i Honda, som jeg hadde i min ungdom. :D

Lenke til kommentar

Aah.. Så det er sånn å forstå at du bor i Sverige og kjøper bil til svenske priser? Du har tenkt å kjøpe en bil du kan pendle til jobben med utenom 607'en, og da gjerne en med syv seter?

En ting jeg ville gjort hvis jeg var deg var å titte på DinSide.no sin oversikt over hvilke bruktbiler som generelt sett har minst feil: http://www.dinside.no/motor/bil/bruktbil/

Hvis du titter på "bruktbiler korrigert for kjørelengde (10 år)" og samme liste for syvåringer vil du se at Toyota Previa ligger i i det øvre sjiktet hva gjelder driftssikkerhet på MPV'er, mens Mitsubishi Space Star er et stykke lenger ned.

Dette kombinert med at Space Star kun har fem seter ville for mitt vedkommende talt til fordel for Toyota. Pluss at jeg kan se for meg at det vil friste langt mer å ta 607'en til jobb framfor å kjøre 11 mil daglig med Mitsubishien. Sånn sett kan jeg ikke helt se hvorfor du vurderer Space Star, siden den strengt tatt ikke kan tilby noe mer enn hva bilen du har nå gjør.

Lenke til kommentar
Dette kombinert med at Space Star kun har fem seter ville for mitt vedkommende talt til fordel for Toyota. Pluss at jeg kan se for meg at det vil friste langt mer å ta 607'en til jobb framfor å kjøre 11 mil daglig med Mitsubishien. Sånn sett kan jeg ikke helt se hvorfor du vurderer Space Star, siden den strengt tatt ikke kan tilby noe mer enn hva bilen du har nå gjør.

Mitsubishien er lagt på hylla etter at jeg har lest mer om den, og tittet på en...

Noen andre gode forslag? Har jo egentlig ikke bestemt meg for merke-som du sikkert skjønte på forrige innlegg-men det jeg kikker mest på er vel Volo V40/70, Honda, Audi, Rover, Saab og Alfa...

http://www.blocket.se/vi/16726190.htm?ca=7_s&last=1 :love:

http://www.blocket.se/vi/16720517.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/16778971.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/16775489.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/16775027.htm?ca=7_s

Lenke til kommentar
Mitsubishien er lagt på hylla etter at jeg har lest mer om den, og tittet på en...

Noen andre gode forslag? Har jo egentlig ikke bestemt meg for merke-som du sikkert skjønte på forrige innlegg-men det jeg kikker mest på er vel Volo V40/70, Honda, Audi, Rover, Saab og Alfa...

At du ikke har bestemt deg er jo tydelig med tanke på at ingen av bilene du fant var syv-setere ;) Personlig er jeg kjempefan av italienske og franske biler, så hvis jeg hadde kjørt forbi et hus hvor det stod en 607 og en 156 på gårdsplassen ville jeg nok vært fristet til å banke på døra for å slå av en prat. Men samtidig er det jo ingen av disse som faller inn under kategorien billig i drift da.

Accorden er en morsom og pålitelig bil, men relativt stor bensinmotor og automat er ikke noe som tyder på at den kjører billig.

Alfaen hadde gått ganske langt og jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en slik med altfor mange km. på telleren, selv om den er billig i innkjøp kan den bli dyr å eie. Pass på at registerreima er byttet i hvert fall, disse anbefales byttet hver 60 000 km selv om forhandleren hevder at 80 er mer passende.

Saab 9-5 er jo noe av det mest kollisjonssikre du kan få tak i ifølge Folksam. Hvis jeg skal ta en råsjangs på at du bor i f.eks. Eda og pendler til Oslo eller Gardermoen hver eneste dag er dette en glimrende bil til å kjøre forbi sinker på RV2. Dog ville jeg vært litt skeptisk til en bil som har gått 220 000 km som i tillegg har vært gjennom et motorbytte.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Takk igjen, Magnum! Har vært endel innom de norske lenkene du la inn, men ikke de engelske...moro å lese litt der også!

Ang km, er det veldig laidback på det her i Sverige i forhold til Norge....ikke det at jeg skal starte noen diskusjon om det, for seff vet jeg at det er bedre med en bil som ikke har gått langt kontra en som er kjørt mindre! Men samtidig er jeg litt enig med ham som sa i en annen lenke her, at heller en petimeterholdt langkjørt bil, enn en rævkjørt kortkjørt bil!

Men i alle fall...nå har jeg gjort det igjen!

Vet ikke hvordan det er i Norge for tiden, men her er det veeeldig mange panikksalg om dagen... Tydelig at folk mangler penger til ferie eller noe, og må skyndte seg å selge-til en billig penge...

Derfor har mine følelser IGJEN slått til, så i morgen reiser jeg til Stocholm(45mil herifra), og henter meg en Honda Accord Coupe EX V6 -00 med 200hk til 30.000SEK! (Tilsvarende ligger på 70.000 her)

-Nå må jeg jo si at det blir en sommerbil så jeg får kost meg litt, og så selges den til høsten for en god del mer, og jeg kan legge mer penger i pendlerbilen min! Er i grunnen ganske fornøyd med meg selv idag :new_woot:

-Happy lady! :p

Lenke til kommentar
Takk igjen, Magnum! Har vært endel innom de norske lenkene du la inn, men ikke de engelske...moro å lese litt der også!

Ang km, er det veldig laidback på det her i Sverige i forhold til Norge....ikke det at jeg skal starte noen diskusjon om det, for seff vet jeg at det er bedre med en bil som ikke har gått langt kontra en som er kjørt mindre! Men samtidig er jeg litt enig med ham som sa i en annen lenke her, at heller en petimeterholdt langkjørt bil, enn en rævkjørt kortkjørt bil!

Det er muligens en holdning som kommer av at biler generelt sett er en del billigere i Sverige i forhold til her. Hvis jeg kunne kjøpt den samme bruktbilen i Sverige til halv pris i forhold til Norge ville jeg i større grad hatt råd til å fikse eventuelle feil og mangler som måtte komme som følge av lang kilometerstand, i tillegg ville det ikke vært like surt å kassere en bil til 30 000,- framfor en til f.eks. 70.

Men i alle fall...nå har jeg gjort det igjen!

Vet ikke hvordan det er i Norge for tiden, men her er det veeeldig mange panikksalg om dagen... Tydelig at folk mangler penger til ferie eller noe, og må skyndte seg å selge-til en billig penge...

Derfor har mine følelser IGJEN slått til, så i morgen reiser jeg til Stocholm(45mil herifra), og henter meg en Honda Accord Coupe EX V6 -00 med 200hk til 30.000SEK! (Tilsvarende ligger på 70.000 her)

-Nå må jeg jo si at det blir en sommerbil så jeg får kost meg litt, og så selges den til høsten for en god del mer, og jeg kan legge mer penger i pendlerbilen min! Er i grunnen ganske fornøyd med meg selv idag :new_woot:

-Happy lady! :p

Gratulerer med ny bil! Et stykke fra de opprinnelige planene kanskje, men jeg må si jeg er imponert over bilsmaken din. Accord Coupé med V6 er jo en skikkelig eksotisk sak her til lands, tror jeg knapt nok har sett noen brukte på markedet her. Veldig fint valg :) Du får holde oss oppdatert om hvordan bilen er når du får den :)

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny bil! Et stykke fra de opprinnelige planene kanskje, men jeg må si jeg er imponert over bilsmaken din. Accord Coupé med V6 er jo en skikkelig eksotisk sak her til lands, tror jeg knapt nok har sett noen brukte på markedet her. Veldig fint valg :) Du får holde oss oppdatert om hvordan bilen er når du får den :)

Etter en laaang kjøretur til og fra Stocholm, står det lille grå gullet i oppkjørselen! Liten bulk på panseret som er lett å rette, og en liten på førerdøra som er rettet, men dårlig gjort. Får nok ordna begge for 1000-lappen her.

Finnes ikke en liten rustflekk på hele bilen, og besiktninga(idag) på vägverket sa at ene dekket bak hadde for lite mønsterdybde, og at venstre framlykt var stilt feil, ellers ingen anmerkninger.

Så jeg er godt fornøyd så langt. Skal bestille full gjennomgang og service i neste uke, og håper at det ikke dukker opp store overraskelser!

Det store minuset var at han ikke hadde giddet å støvsuge og vaske bilen engang! Det er noe som virkelig irriterer meg! Ikke deilig å sitte i andres møkk i 45mil... :cry:

-Sikkert sånn dame-greie det der, men her i gården blir bilene vasket og ordnet med hele tiden, så det verste jeg ser er nedmøkka biler som ikke er vasket på flere måneder,-i alle fall når man skal selge!

Nå blir det vask og rens i morgen, og så skal den på shining hos noen kompiser som driver bilpleie etterpå. Da blir det nok mange kose-timer utover sommeren,-og salg og FORNUFTSKJØP til høsten!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...