Gå til innhold

Hvilke kurs/timer osv MÅ jeg ta for klasse B?

Scoob911

Anbefalte innlegg

Jeg blir 18 om ca. 7 måneder og tenkte jeg skulle begynne med kjøretimer osv.

Har kjørt ganske mye ettersom jeg tok trafikalt grunnkurs like etter jeg fylte 16.

Det jeg lurer på er, hvilke andre kurs og hvor mange timer er obligatoriske?

Jeg vil jo selfølgelig, som de fleste andre, betale minst mulig. Og det hadde kanskje vært lurt å vite minimuskravene så jeg ikke blir lurt av kjøreskolen til å betale for unødvendige timer osv.

Finnes det en sånn liste på nettet som noen kan linke til?

Spørsmål 2. Jeg har en bok "Veien til Førerkortet" fra 2003.

Burde jeg kjøpe en nyere eller annen bok? Isåfall, hvilken?

Spørsmål 3. Er teoriprøven til klasse B på bare 45 spørsmål? Trodde det var en prøve på over 100 spørsmål som skulle ta mange timer.

Og et siste spørsmål, hvis jeg skal kjøre med henger, må jeg da en egen hengerlapp eller kan jeg bare feste hengeren bak bilen så lenge jeg har førerkort for klasse B?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må i teorien bare ha to kjøretimer, som er etter nivå 2 og 3. Men man har som regel litt mer enn det. I tillegg må man ha glattkjøringskurs, langkjøring og forbikjøring. Regner med at du hadde mørkekjøring da du tok trafikalt grunnkurs.

Vet ikke helt med teoriboka, men den bør holde. Eller har det skjedd noen drastiske endringer de siste årene?

Ja, teoriprøven er 45 spørsmål, hvor man må ha 7 feil eller mindre for å stå. Man har opptil 90 minutter på seg.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke mørkekjøringskurset, var vel akkurat for sent.

Men det kan jeg vel bare ta på den kjøreskolen jeg velger?

Er det sånn at når jeg har begynt på en kjøreskole så fikser de alt? Setter opp kursene, kjøretimene osv? Så jeg trenger bare å møte opp på kursene og ta kjøretimer når det passer meg (og selvfølgelig kjøreskolen).

Lenke til kommentar

Ok, men er det tidlig eller sent å begynne med kjøretimer 6 måneder før?

Har kjørt ganske mye så det er mest erfaring og trafikkregler som mangler tror jeg.

Og er det noen som vet svaret på de andre spørsmålene mine?

Lenke til kommentar

Kjøp den siste boka, for den er oppdatert etter dagens regler. Skjer små forandringer hele tida, å spesielt når det gjelder trafikk-skilt har det skjedd mye. 6 månder er helt greit å starte på, så har du sjansen til å få oppkjøring dagen. Bil-hengern kan ikke ha ei totalvekt som er høyere enn egavekta på bilen, å de kan ikke veie mer enn 3,5 tonn til sammen. Men uansett kan du ha en henger på 750 kg. Skal du ha større henger, så totalvekta blir feks 5 tonn, må du ha BE. Da kan ikke hengern ha ei AKTUELL totalvekt som er større enn egavekta på bilen

Lenke til kommentar

Ok, takk :)

Du vet vel ikke hva den nyeste boka heter?

Tenkte jeg skulle kjøpe den så fort som mulig, så kan jeg lese litt i sommerferien. Så tar jeg kanskje teoriprøven til høsten før vi begynner med viktige prøver på skolen.

Nå har det seg også slik at det er 18 ukers ventetid på å kjøre opp her hvor jeg bor.

Så hvis jeg tar teorien så fort som mulig så kan jeg vel sette meg på en venteliste og få kjørt opp på dagen?

Lenke til kommentar
Så hvis jeg tar teorien så fort som mulig så kan jeg vel sette meg på en venteliste og få kjørt opp på dagen?

Ta teorien så fort som mulig, og så ordner kjørelæreren med oppkjøringsdato. Den blir nok så nærme bursdagen din som mulig, men det avhenger av at du har tatt teoriprøven, for da blir man prioritert av kjørelæreren når det kommer til langkjøring osv.

Lenke til kommentar

Er det noe sånt at jeg ikke kan ta noen av kursene før jeg har bestått teoriprøven?

Hvilke kurs er det isåfall?

Hadde ikke lyst til å haste på meg teoriprøven altfor tidlig siden jeg er ikke så god på regler og sånt ennå :p

Prøvde noen tester på nettet og fikk rundt 11-15 feil, så må nok lese en del først :p

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å kjøpe boka så fort jeg kommer tilbake fra ferie. Er disse bøkene sånn de har på vanlige bokbutikker eller må jeg kanskje bestille?

Er det sånn at det er noen av kursene jeg ikke kan ta før jeg har bestått teoriprøven?

Hvilke kurs er det isåfall?

Lenke til kommentar
Jeg blir 18 om ca. 7 måneder og tenkte jeg skulle begynne med kjøretimer osv.

Har kjørt ganske mye ettersom jeg tok trafikalt grunnkurs like etter jeg fylte 16.

Det jeg lurer på er, hvilke andre kurs og hvor mange timer er obligatoriske?

Jeg vil jo selfølgelig, som de fleste andre, betale minst mulig. Og det hadde kanskje vært lurt å vite minimuskravene så jeg ikke blir lurt av kjøreskolen til å betale for unødvendige timer osv.

Finnes det en sånn liste på nettet som noen kan linke til?

Spørsmål 2. Jeg har en bok "Veien til Førerkortet" fra 2003.

Burde jeg kjøpe en nyere eller annen bok? Isåfall, hvilken?

Spørsmål 3. Er teoriprøven til klasse B på bare 45 spørsmål? Trodde det var en prøve på over 100 spørsmål som skulle ta mange timer.

Og et siste spørsmål, hvis jeg skal kjøre med henger, må jeg da en egen hengerlapp eller kan jeg bare feste hengeren bak bilen så lenge jeg har førerkort for klasse B?

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

Lenke til kommentar

Etter det jeg skjønte er jeg ferdig med Trinn 1 og mye av 2 (det er jo bare å kjøre privat), så da skal jeg begynne med Trinn 3.

Dette er kanskje et dumt spørsmål men er kjøreskolene åpne om sommern?

Har alle kjøreskolene i landet noe fast tid de ikke er åpne i ferien eller er det opp til hver enkelt kjøreskole?

Passer jo egentlig bra å ta kurs og timer i ferien siden jeg slipper å tenke på den vanlige skolen.

Lenke til kommentar
Åja, så ikke at det var obligatorisk.

Veiledningstimer med kjørerlærer, er det bare en lang måte å si kjøretimer på? :p

EDIT: Jurist, linken din funka ikke.

Nei, veiledningstimer med kjørelærer er ikke det samme som kjøretimer. Veiledningstimer skal gjennomføres mot slutten av hvert trinn/nivå, for å sikre at du tilfredsstiller kravene som er satt på dette nivået, før du får lov til å ta til på neste nivå. Sånn var det i alle fall da jeg tok førerkort klasse A i 2005. Det skal sies at dette ble tatt rimelig lett på, og vi gjennomførte aldri noen av disse timene.

Denne linken funker i alle fall:

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

Lenke til kommentar

Hva blir da det første jeg skal gjøre på en kjøreskole?

Blir jeg bedt om å ta noen kjøretimer for at læreren skal vurdere hvor langt jeg har kommet og så tar jeg en veiledningstime når læreren mener jeg er klar for Trinn 3?

Lenke til kommentar
Hva blir da det første jeg skal gjøre på en kjøreskole?

Blir jeg bedt om å ta noen kjøretimer for at læreren skal vurdere hvor langt jeg har kommet og så tar jeg en veiledningstime når læreren mener jeg er klar for Trinn 3?

Bare les den dumme linken med tilhørende læreplan og opplæringsmodeller, så finner du forhåpentligvis svar :)

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...