PerUlv2 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboar...ame=GA-EP45-DQ6 En del SATA porter også ;-) 10 ser det ut til ;-) EDIT: Det har 10 - akkurat sjekket. Endret 12. juni 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 SÅ på Asus P5Q Premium 10 SATA porter ser jo fint ut Men hvordan yter dette i spill forhånd til 790i med 9800 GX2? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Nforce kort har ikke noe bedre ytelse enn Intel kort, det er bare en myte - et 9800GX vil yte minst like bra på et P45 kort med de samme komponenter ellers. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 du har ikke vurdert x48 chipset da? asus rampage formula for eksempel? har dette kortet sjøl og nesten bare hørt skryt om x48 chipsetet ^^ Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jepp, X38/X48 er også bra - kort sagt kan du ikke gå feil med et nyere Intel chipset. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Ikke alle har problemer med 790i men mange har, selv her på forumet har flere "fått smake" hd corruption buggen. EDIT: Klokket en E8400 fra 2.4ghz til 3.0ghz? Liten trykkleif der vel? ;-) Det problemet er fikset opp i siste BIOS. E6600 skulle det være ja... Går surr i håpløse prosessornavn Nja, ytelsen på chipsettet og overklokkingsegenskapene er ikke like gode som et intel chipsett, og for en som ikke vurderer sli så er Intel chipsett et klart bedre kjøp : bedre ytelse over hele linja generelt. Jeg er ikke enig. 790i er ytelsesmessig konkuransedyktig med konkurerende Intel chipset. Det er dessuten ikke alle som er interessert i og blod-klokke prosessorene. Jepp, X38/X48 er også bra - kort sagt kan du ikke gå feil med et nyere Intel chipset. Vel, vel... Nå bruker nok ikke du noe spessielt med PCI Express kort utenom grafikkort, men nye Intel chipset har til tider hatt store problemer med PCI Express kort, bla. RAID kontrollere og interconnect kort, spessielt det siste. Intel har og har hatt problemer med å følge PCI Express spessifikasjonene. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Vel, alle er vist ikke helt enig om at den buggen er fikset. Når det gjelder den såkalte pcie x16 buggen på Intel X38 kort så har jeg prøvd etter beste evne å fremprovosere den på flere Gigabyte X38/X48 kort og et Abit iX38 uten hell, har prøvd med alt fra Broadcom og Intel pcie nettverkskort, via flere sata/sas raidkontrollere uten hell - har tilogmed testet en x8 IBM SAS RAID kontroller plukket ut av en av serverene - null problem. Jeg vil uansett påstå det er et større sjansespill å gå for et Nforce kort. Men du vet vel best, siden du visste at jeg ikke bruker noe annet enn grafikkort i pcie x16 plassene mine. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Men du vet vel best, siden du visste at jeg ikke bruker noe annet enn grafikkort i pcie x16 plassene mine. Legg merke til ordet "nok". Det impliserer at jeg gjør en anntakelse. Når det gjelder den såkalte pcie x16 buggen på Intel X38 kort så har jeg prøvd etter beste evne å fremprovosere den på flere Gigabyte X38/X48 kort og et Abit iX38 uten hell, har prøvd med alt fra Broadcom og Intel pcie nettverkskort, via flere sata/sas raidkontrollere uten hell - har tilogmed testet en x8 IBM SAS RAID kontroller plukket ut av en av serverene - null problem. Vi har hatt problemer, spesielt med Infiniband kort. Har også hatt problem med ASUS hovedkort med X38 at de bare har dødd, skjedde senest på mandag. Lenke til kommentar
Sitech Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Har selv 680i og ett 780i, 680 har ingen problemer med oc (foruten at den versjonen jeg har som er den første AR versjon, ikke lar seg klokke noe særlig med Quad cpu, dette ble rettet opp i versjon A1 og A2) ellers klokker det supert med alle 2core cpus. Kjøpte nettop ett nytt 780i, dette klokker Quad uten problemer, faktisk enkleste klokking jeg har utført. (øker bare fsb med ram linked, vcore følger i auto hvis man ønsker dette) Kjører 780i med Q6700 på 3,333 ghz dønn stabilt med 2x 8800gt sli. Har ingen problemer med å anbefale Nforce kort da mine har vært supre! (har vel og merke ikke drevet noe hardcore oc) Begge kortene mine er EVGA. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Dere får se selv: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=74820 Hva liker ikke hværandre og jeg driter i om jeg har 3 pci ex. 16 plutselig skal jeg oppgradere å kjøpe meg ett 9800 gx2 til. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Nja, ytelsen på chipsettet og overklokkingsegenskapene er ikke like gode som et intel chipsett, og for en som ikke vurderer sli så er Intel chipsett et klart bedre kjøp : bedre ytelse over hele linja generelt. Jeg er ikke enig. 790i er ytelsesmessig konkuransedyktig med konkurerende Intel chipset. Det er dessuten ikke alle som er interessert i og blod-klokke prosessorene. Må nesten minne deg på at de testene som har blitt tatt viser klart at ytelsen på Usb 2.0 og Sata er bedre på Intel chipsettet og legger man i tillegg til alle problemene som 780-790 hovedkortene har så er Intel et klart bedre kjøp. Man kan også overklokke marginalt bedre med et Intel chipsett og det oppleves også som et langt mer stabilt system enn Nvidia sin setup. Sata disk ytelse. Raid Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Om SLi ikke er viktig for deg så er det egentlig ingen grunn til å skaffe seg et nForce kort, de er rett og slett dårligere enn Intel sine brikkesett.. 1#: De utvikler en god del mer varme 2#: Generelt knotete og buggy og endel dårlige BIOS'er 3#: nVIDIA sine drivere skaper generelt mer krøll enn Intel sine 4#: nVIDIA har ikke greie på minnekontrollere, de er dårligere enn de du finner på Intel sine kort Eneste "fordelen" jeg har sett med nForce er det faktum at det har SLi-støtte for de som ikke klarer å leve uten det, men Intel P35, X38 og X48 er generelt bedre over hele fjøla. Har selv nå slitet med et ASUS P5N32-E SLi (nForce680i), ASUS Striker Extreme (nForce680i) og ASUS Striker II Formula (nForce780i) Det som går igjennom på alle er at det er store problemer med diverse minnebrikker, jeg kan fort få en hel mengde feil memtest på diverse innstillinger som jeg strengt tatt aldri burde vært noe problem i utgangspunktet. Jeg opplever at i de fleste tilfeller er minne utsabilt om jeg faktisk ikke aktiverer "SLi-Ready" på minne, noe som jeg ikke fatter meg på. Hvordan kan det at jeg selv manuelt setter inn at de skal kjøre på 1066MHz - CL5 - 2.1V gi feil i Vista Memory Diagnostic Tool og Memtest86+ og når jeg aktiverer SLi greiene på minne som setter de til å kjøre på akkurat det samme ikke får noen feil i det helet tatt? Masse rart med disse nForce kortene, og jeg må si at de alle har vært en store skuffelse siden nForce4 dagene. Det ser ut som nVIDIA sliter noe voldsomt med minnekontrollere, noe som merkes på samtlige nForce brikkesett til Intel plattformen hvor de faktisk må mekke kontrolleren selv, noe de slapp på AMD plattformen hvor den er integrert i CPU. Forhåpentligvis vil det at Nehalem introduserer integrert minnekontroller i CPU til Intel plattformen senere i år hjelpe nVIDIA så de faktisk kan få mekket noe bra igjen, for alt til Intel plattformen har strengt tatt vært dårligere enn alt av brikkesett som Intel selv har kommet med. Er jo ikke bare hovedkortene og brikkesettet i seg selv som er trøbblete, men nVIDIA sine drivere er ikke mye å skryte av heller. Har fikklet mye frem og tilbake med diverse RAID drivere osv, og egentlig ingen av dem fungerer "optimalt". Jeg og en kompis kjørte så godt som identiske systemer og Server 2008, bare han hadde / har ASUS Rampage Formula (Intel X48) og jeg har / hadde ASUS P5N32-E SLi (nForce680i). Jeg installerte en fresh install av Server 2008 på begge maskinene, han hadde null problemer.. Mens jeg opplevde faktisk opptil flere bluescreens når vi satt å spilte Age of Conan 17. Mai. Eneste forskjellen på systemene våre var egentlig bare hovedkortet og driverne til hovedkortet, han hadde overhode ingen problemer, mens jeg opplevde vell 2-3 bluescreens før natta var omme. Jeg fikk ikke min Q6600 til 3.0GHz stabilt i det hele tatt, det krever hvert fall endel fikkling, han gikk bare inn i BIOS sa at han ønsket å overklokke sin til 3.0GHz og BIOSen stilte seg inn helt automatisk og alt fungerte dønn stabilt, mens jeg må fiklet med alt mulig manuelt og det fungerte ikke stabilt engang.. Nei, er du ikke fullstendig avhengig av SLi så vil jeg aldri anbefale deg noe nForce brikke sett, Intel X38 / X48 er jo bedre over hele fjøla. Ville hvert fall ikke skaffet nForce790i, hvorfor skal du punge ut med så mye for DDR3? Det vil jeg da hvert fall ikke anbefale, DDR2 er mye billigere. DDR3 er rett og slett ikke verdt prisen enda Ville heller ikke gått for XFX, lest mye rart om det kortet. XFX er et merke jeg holder meg langt unna i utgangspunktet, har aldri hatt så mye problemer med komponenter som jeg har hatt med komponenter fra MSI og XFX Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Hva med Asus P5Q Premium P45?? Er dette bra til: Gaming på høyt nivå, Og holde masse filer på uten å herpe dem.. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hva med Asus P5Q Premium P45?? Er dette bra til: Gaming på høyt nivå, Og holde masse filer på uten å herpe dem.. Intel brikkesett er en sure fire (Les trygg) måte å få god spillytelse og stabilitet på. Her finnes det INGEN merksnodigheter som du kan finne på nForce brikkesett sånn som FSB hull, datakorrupsjon, merkelige krasj her og der og diverse andre problemer som har vært rapportert opp igjennom tiden med nForce. Alle disse mangler på Intel brikkesett, P45 vil jeg anta funker ganske bra, men brikkesettet er ikke tilgjengelig enda så for min del er det spekulasjoner enda grunnet lite brukererfaringer som er ute å går. Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Har akkurat installert mitt ny-innkjøpte Gigabyte X48T-DQ6 hovedkort. Dette var andre saker enn mitt Asus Striker II 790i Ultra SLi hovedkort. Her var ingen problemer å finne. Klokker uten problemer, kjølig brikkesett og ingen feil med drivere osv. Da sender jeg ASIIE kortet i retur til forhandler. Radeon kortet funket MYE bedre under spilling på Gigabyte kortet. Høyere FPS. Da gleder jeg meg til mitt andre HD3870x2 kort er på plass (4 dager). ALDRI mer NForce på meg. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Har akkurat installert mitt ny-innkjøpte Gigabyte X48T-DQ6 hovedkort. Dette var andre saker enn mitt Asus Striker II 790i Ultra SLi hovedkort. Her var ingen problemer å finne. Klokker uten problemer, kjølig brikkesett og ingen feil med drivere osv. Da sender jeg ASIIE kortet i retur til forhandler. Radeon kortet funket MYE bedre under spilling på Gigabyte kortet. Høyere FPS. Da gleder jeg meg til mitt andre HD3870x2 kort er på plass (4 dager). ALDRI mer NForce på meg. Enda en har sett lyset virker det som... Hehehehe Joda må si meg kraftig fornøyd med mitt IX38 også, har tatt ned volten på CPUen her og det er dønn stabilt. Sammenlignet med hva jeg har rørt tidligere er dette toppen av hovedkort om jeg kan si det slik. Men jeg går å har lyst på ett 780i fra ASUS av Striker typen. Da igjen tror jeg ikke det at det blir noe annet enn ett hovedkort som jeg bare kommer til å bruke en kort stund kun for å leke med for å sende det tilbake. Helt sikkert med en billig Celeron også. Endret 13. juni 2008 av 007CD Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Noen som vet hva slaks DDR Asus P5Q Premium støtter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå