Rudde Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hey, skal ha en av de hovedkortene de skal kjøres med: 9800 GX2 (XFX) E8400, 4 GB (DDR2 eller DDR3) og ett lekkert Armor+ kabinett x] Hovedkortet skal brukes til gaming, en smule video redigering, Photoshop og animering Og jeg skal ha ett SATA kontrollerkort på det skal ha 14 harddisker eller no. den skal ha DVD brenner på PATA. SÅ hva syns der ejeg brude velge?? Jeg driter i prisene. Takk for svar x] Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hvis du ikke har planer om 2 stk 9800GX2 så gjør du klokt i å droppe begge hvis du vil sove godt om nettene, 780i er ren bingo, du kan ha flaks og alt vil fungere greit, men det kommer aldri til å overklokke som et Intel basert kort. 790i derimot klokker bedre, men kommer sannsynligvis til å herpe harddisken din gang på gang, og det ser ikke ut til at Nvidia klarer å fikse feilen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har to datamaskiner med 790i chipset, og ingen av disse maskinene har noen problemer. Kan uten problemer anbefale de. Det ene kortet jeg har er et referansekort fra nVIDIA, det andre er et ASUS Striker II NSE. Den ene maskinen med ASUS kortet kjører en E8400, klokket fra 2,4GHz til 3,0GHz, har ikke hatt problemer der. Den andre maskinen kjører en Intel QX9650 uklokket. ASUS Striker II NSE er iallefall et fint hovedkort synes jeg. Anbefaler det. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Ikke alle har problemer med 790i men mange har, selv her på forumet har flere "fått smake" hd corruption buggen. Her er en tråd fra xs med spørreundersøkelse btw: http://www.xtremesystems.org/forums/showth...790i+corruption Gjør et lite søk med her på forumet også... EDIT: Klokket en E8400 fra 2.4ghz til 3.0ghz? Liten trykkleif der vel? ;-) Endret 12. juni 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Nator Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 hehe, impressive underclock ;P Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Sitter med en følelse av at både PerUlv og GDI Raptor har rett, og nettopp deri ligger problemet. Det er helt riktig som PerUlv skriver at "drøssevis" av brukere har problemer med sine 680/780/790 baserte hovedkort. I tillegg til XS sitt forum er det bare å ta en tur innom EVGA sitt brukerforum. Ikke mye godt å finne der heller... Samtidig er det noen brukere som ikke har hatt noen problemer overhodet og hvor alt fungerer som det skal. For oss som brukere byr dette på problemer ettersom man ikke vet hvorfor noen får problemer og andre ikke. Man vet altså ikke i hvilken kategori man ender i og ingen har funnet noe svar på hvordan man evt. skal få orden på systemet dersom du ender opp i førstnevnte gruppe. Det er som PerUlv skriver ren Bingo... Dersom du kun skal ha ett 9800GX2 kort vil jeg heller anbefale deg et Intel basert hovedkort. Rob Endret 12. juni 2008 av Rob Halford Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Hvorfor burde jeg ha ett intel basert hovedkort for 9800 GX2? Og hva mener dere med at harddiskene blir herpa?? Blir de helt herpa fysisk? eller kan jeg formatere dem så de funker igjen? Ettersom jeg skal kjøre 10-14 Harddisker ble jeg litt nervøs Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Ikke fysisk, men innholdet bil korrupt, og hvorfor ikke et Intel kort med et 9800GX2 - det fungerer iallefall IKKE dårligere! Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Eneste jeg skal prøve meg på litt oc med er CPU'en ikke noe GPU oc. Og kortet ser jo dritlekkert ut.. Men hvem intel kort da?? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Det hjelper lite at kortet ser bra ut... Litt lettere med Intel, velg et X48 basert kort - alle er meget bra - uansett merke. EDIT: Lite unntak med MSI - av gammel vane og erfaring styrer jeg alltid unna MSI kort - de kan holde seg til å produsere OEM kort til Packard Bell. Endret 12. juni 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Så på noen X48 men dem hadde fått vedlig dålig kretikk... så jeg ble skeptisk. Har ikek hørt noe negativt om 780i og 790i untatt det lille 64 bit problemet før nå.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Hvis du ikke har planer om 2 stk 9800GX2 så gjør du klokt i å droppe begge hvis du vil sove godt om nettene, 780i er ren bingo, du kan ha flaks og alt vil fungere greit, men det kommer aldri til å overklokke som et Intel basert kort. 790i derimot klokker bedre, men kommer sannsynligvis til å herpe harddisken din gang på gang, og det ser ikke ut til at Nvidia klarer å fikse feilen. De har nettop fikset problemet via BIOS. Du kan lese om det på Anandtech. 680i er heller ikke bingo (heller konsist problematisk på en måte som du kan jobbe deg rundt), spesiellt med A1 revisjon fra EVGA. Det er ikke problemfritt, det er veldig quirky å overklokke quadcores på, men du ka få veldig gode resultater på det - det tar bare mye mer testing for å finne instillingene som fungerer. Kjører selv en Q6600 på 4,275Ghz på en 680i rev A1. Når OP i tillegg ikke skal bruke quad så gjør det at kortet oppfører seg mye bedre. 790i er dog mye mye bedre til å overklokke og har en mye forbedret chipset som også er mye kaldere. Nå som corrupsjonsfeilene er fikset så er det et attraktivt kort. Det sagt, så om du ikke skal ha SLI så er det bare dumt å gå for et Nvidia-basert hovedkort. Kortene deres er mye dyrere, yter og overklokker generellt sett hakket under Intel (utenom 790i som er på nivå med de beste fra Intel), og chipsettene deres er gjevnt over dårligere og mindre stabile. SLI er eneste gode grunn for en nvidia hovedkort, så om du ikke skal ha det så gå i stedet for Intel. -Stigma Endret 12. juni 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Så på noen X48 men dem hadde fått vedlig dålig kretikk... så jeg ble skeptisk. Har ikek hørt noe negativt om 780i og 790i untatt det lille 64 bit problemet før nå.. Hvem gir X48 dårlig kritikk? Det mest kritikkverdie med X48 er vel bare det at det ikke var spesiellt mye bedre enn X38, men i og med at X38 allerede er et ektremt solid chipset og X48 bare pynter videre på det så sier det jo seg selv at det er bra. Jeg kjenner ingen store problemer med X48 (eller X38). Intel har i det hele tatt veldig godt rulleblad på å lage solide chipset som du kan stole på. -Stigma Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har ikke planer om SLI nå men kunne jo hende jeg kjøpte meg ett likt skjermkort i framtiden og satte dem i sli det er liksom 9800 GX2 isedefor 2x 8800 GT SÅnn jeg forstår det nå er 790i det beste alternativet ettersom de har fikset feilen sin og hvordan oppgraderer jeg BIOS BTW? jeg har ikek tenkt å driver med oc kanje jeg prøver meg litt for første gang på CPU'en.. Lenke til kommentar
anotherzen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) jeg har 780i, ingen problemer her, kjører 3 disker i den. overklokket q6600 fra 2.4ghz til 3.2ghz, 0 problem. hørte at noen (evga og asus) 790i kort kunne korrupte HDD er når man overklokker, men dette er fikset. Endret 12. juni 2008 av anotherzen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Har hatt Q6600 i litt over 0.5 år nå og er litt lei den.. skal prøve meg på en dobbelkjærne 45 nm altså jeg tar E8400 Hørt at den er vedlig kald. Men hvis det ikke er noen flere innspill eller råd til andre kort går jeg nok for XFX nForce 790i Ultra SLI Endret 12. juni 2008 av Rudde93 Lenke til kommentar
anotherzen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) fra q6600 til e8400 høres litt ut som bortkastede penger spør du meg Endret 12. juni 2008 av anotherzen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Kjøper jo helt ny PC og jeg får ikke solgt den gamle i deler så da blir det ny CPU BTW har ett spm ser på ASUS GX2 og XFX GX2 Asus: https://prisguiden.no/product.php?productId=92454 XFX: https://prisguiden.no/product.php?productId=92453 Hvorfor heter Asus: "EN9800GX2/G/2DI/1G" og alle andre "GeForce 9800 GX2 1024 MB" Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har to datamaskiner med 790i chipset, og ingen av disse maskinene har noen problemer. Kan uten problemer anbefale de. Det ene kortet jeg har er et referansekort fra nVIDIA, det andre er et ASUS Striker II NSE. Den ene maskinen med ASUS kortet kjører en E8400, klokket fra 2,4GHz til 3,0GHz, har ikke hatt problemer der. Den andre maskinen kjører en Intel QX9650 uklokket. ASUS Striker II NSE er iallefall et fint hovedkort synes jeg. Anbefaler det. Nja, ytelsen på chipsettet og overklokkingsegenskapene er ikke like gode som et intel chipsett, og for en som ikke vurderer sli så er Intel chipsett et klart bedre kjøp : bedre ytelse over hele linja generelt. Hvis du ikke har planer om 2 stk 9800GX2 så gjør du klokt i å droppe begge hvis du vil sove godt om nettene, 780i er ren bingo, du kan ha flaks og alt vil fungere greit, men det kommer aldri til å overklokke som et Intel basert kort. 790i derimot klokker bedre, men kommer sannsynligvis til å herpe harddisken din gang på gang, og det ser ikke ut til at Nvidia klarer å fikse feilen. De har nettop fikset problemet via BIOS. Du kan lese om det på Anandtech. 680i er heller ikke bingo (heller konsist problematisk på en måte som du kan jobbe deg rundt), spesiellt med A1 revisjon fra EVGA. Det er ikke problemfritt, det er veldig quirky å overklokke quadcores på, men du ka få veldig gode resultater på det - det tar bare mye mer testing for å finne instillingene som fungerer. Kjører selv en Q6600 på 4,275Ghz på en 680i rev A1. Når OP i tillegg ikke skal bruke quad så gjør det at kortet oppfører seg mye bedre. 790i er dog mye mye bedre til å overklokke og har en mye forbedret chipset som også er mye kaldere. Nå som corrupsjonsfeilene er fikset så er det et attraktivt kort. Det sagt, så om du ikke skal ha SLI så er det bare dumt å gå for et Nvidia-basert hovedkort. Kortene deres er mye dyrere, yter og overklokker generellt sett hakket under Intel (utenom 790i som er på nivå med de beste fra Intel), og chipsettene deres er gjevnt over dårligere og mindre stabile. SLI er eneste gode grunn for en nvidia hovedkort, så om du ikke skal ha det så gå i stedet for Intel. -Stigma I følge bloggen til Anandtech så er kommer det fortsatt inn tilfeller av data korrupsjon så det er tydelig at problemet enda ikke er helt løst, men trolig definitivt bedre enn til å begynne med. http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=460 Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Hvis du ikke har planer om 2 stk 9800GX2 så gjør du klokt i å droppe begge hvis du vil sove godt om nettene, 780i er ren bingo, du kan ha flaks og alt vil fungere greit, men det kommer aldri til å overklokke som et Intel basert kort. 790i derimot klokker bedre, men kommer sannsynligvis til å herpe harddisken din gang på gang, og det ser ikke ut til at Nvidia klarer å fikse feilen. De har nettop fikset problemet via BIOS. Dette er en sannhet med modifikasjoner ettersom flere brukere fremdeles opplever de samme problemer som tidligere selv med de nye BIOS'ene. Samme rapporteres også over på EVGA og ASUS sine fora. Det er mao. fremdeles bingo... Ellers støttes innlegget ditt fullt. Rob ps. så ikke innlegget til Malvado før etter posteringen. Uansett har trådstarter fått noen innspill og så er det opp til vedkommende å anskaffe hva enn det måtte være... Endret 12. juni 2008 av Rob Halford Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå