Gå til innhold

Canon Eos 400D vs Nikon D40

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå skal jeg snart på ferie til USA. Skal kjøre gjennom en del stater i vest og skal se bla Grand Canyon. har lenge tenkt på å kjøpe meg en kamera og har kommet til at tiden kanskje er inne for at jeg skal få noen fine feriebilder. Jeg står mellom de to kameraene Canon Eos 400D og Nikon D40. På elprice.no har de et veldig godt tilbud(?) på D40 med to linser: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....45&cid=5419. Men nå har jeg lest så mange steder at kvaliteten på D40 er hakket dårligere enn Eos 400D og at D40 ikke har autofokus. Hva anbefaler dere å bruke pengene på? Er ingen proff fotograf, men har planer om å utvide med flere linser etterhvert. Nevner dette fordi det blir sagt at linser til D40 er dyrere fordi autofokus-motoren ligger i linsa og ikke huset. Er det motor i linsene som følger med i Elprice's pakke?

Var ganske sikker på D40 men leste en test som gjorde meg usikker: http://www.akam.no/artikler/test_av_nikon_d40/33885

Lurer forresten hvaISO står for og hva det er godt for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet!

Hvordan har du kommet fram til disse to alternativene? Det aller viktigste ved kjøp av speilrefleks er å finne et kamerahus som passer akkurat _dine_ hender. Liten vits med fancy kamera dersom det bare blir liggende hjemme og ikke blir brukt. Finnes masse bra kameraer fra Sony, Pentax/Samsung, Olympus som får mye bra omtale her på forumet (søk..).

Men når det er sagt, virker det som et knalltilbud med 3995,- for D40 med to linser. Disse linsene vil antagelig bli slaktet av såkalte proffer, men for oss glade amatører holder de antageligvis i lange baner (i alle fall til å begynne med...).

Kan ikke uttale med om kvaliteten på D40 kontra 400D, men tror ikke det er noe du skal bekymre deg for. Speilreflekskamera er generelt en ganske skjør gjenstand og bør behandles deretter ;)

Hverken D40 eller 400D har autofokusmotor i kamerahuset. Forskjellen er at Canon har hatt det sånn ganske lenge, mens Nikon har skiftet nå nylig. Konsekvensen blir at du med D40 ikke får autofokus dersom du skal bruke eldre optikk eller fastoptikk, men ved bruk av nyere zoom-optikk er det ingen forskjell; du får autofokus. Jeg ville ikke lagt noe særlig vekt på dette (unntatt hvis du har tilgang på/har planer om å kjøpe gammel optikk/fastoptikk). Ja, det er motor i linsene som følger med fra Elprice (alle AF-S objektiver har motor i objektivet). Når den tid kommer at du ønsker deg et fastobjektiv skal jeg vedde for at Nikon har kommet med slike også med innebygd autofokusmotor.

Angående testen; det er en grunn til at dette kameraet er såpass billig. Dersom man bruker mer penger får man noe bedre (sånn det er med alt...).

Er ikke sikker på hva ISO står for, men det betegner hvor mye signalet fra bildebrikken forsterkes. Når man tar et bilde er det et samspill mellom lukkertid, blender og ISO som sammen skal danne et riktig eksponert bilde. Hvis man ønsker å redusere blenderen for å få større dybdeskarphet (altså øke f-tallet..) kan man kompensere med å øke ISO for å hindre at lukkertiden må økes.

Håper noe av dette gjorde ting litt klarere! Jeg er foreløpig kun en glad amatør selv ;)

Edit: Ser at de selger D40 for 2390,- på OBS link, så du bør kanskje vurdere det også

Endret av audunbra
Lenke til kommentar

Hei,

Ingen av kameraene er spesielt avanserte, men de gjør jobben begge to. Når det gjelder manglende AF-motor i D40, så betyr det at du må kjøpe AF-S-optikk eller HSM-optikk etc for at autofokus skal fungere. Det betyr at det er vanskeligere å finne brukt optikk til D40 enn til Canon 400D. Om du ikke har spesielt store ambisjoner, så vil du sikkert klare deg fint med dobbeltkitet og da er AF-motor uansett irrelevant. :)

Lenke til kommentar
Edit: Ser at de selger D40 for 2390,- på OBS link, så du bør kanskje vurdere det også

Man bør bo i nærheten av en ganske avsidesliggende Obs! (om det finnes) for at de skal kunne skaffe dette denne uken. I Trondheim var i alle fall listen med navn større enn ukens andre lagerlevering.

De skulle kanskje prøve å få til et nytt slikt tilbud i juli, fikk jeg beskjed om.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar. Ut ifra det jeg har lest her nå så blir det nok D40, hvis det ikke kommer noen med veldig sterke og gode argumenter :p Grunnen til at jeg har sett på disse er at de er billige(alt er relativt med tanke på 400D :p) Men dersom jeg skulle greie å oppdrive et fra obs, hvilken linse vil dere anbefale å kjøpe i tillegg. Ønsker meg en linse jeg kan zoome litt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...