Gå til innhold

The Pink Floyd Sound

Bendit

Anbefalte innlegg

HALLO!

Jeg er en bassist som har vært med i et par år og kan ikke legge skjul på at jeg syntes pink floyd er det beste som finnes. Lenge har jeg stått i bakgrunnen og spilt linjene deres men nå vil jeg prøve noe nytt. (ikke det at det kjedelig) Tenker jeg kaster inn noen tusen og skaffer med en gitar, en amp og en eller to pedaler. Dette så jeg kan stå i stua med hjemmekinoen og spille til alle dvd´ne og platene jeg har. Noen sm har noe forslag til hva jeg kan skaffe? Jeg driter ikke penger og siden dette er noe jeg skal gjøre i stua så vil jeg offre minst mulig, men det er mye som skal til før du kan jukse deg rundt Pink Floyd lyden så ønsker likevel litt kvalitet. Liker best David Gilmour sin lyd på de store standar hittene som shine on you crazy diamond og comfrotably numb.

Takker hvis noen er så snille å svare.

BTW: sett på nettet litt men der er det bare forslghvor man trenger 17-20 pedaler og effect rack. Jeg vil helst ungå det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det kan bli litt vanskelig å få samme lyd som du får ved 20 pedaler med 2 :p

På roland sin Micro Cube har du hvertfall en del effekter, men vet ikke om det er disse du trenger...

20 Pedaler?? :roll:

Liste over David Gilmour sine pedaler:

* Electro-Harmonix/Sovtek Big Muff

* Electro-Harmonix Electric Mistress

* Electro-Harmonix Small Stone phaser

* MXR Dyna-Comp (pre-Dunlop 'Script' logo)

* MXR Phase 90 (Used for the famous "four note" Syd riff on Shine On Pts. I-V)

* MXR Phase 100 (Used live during the 1977 in the flesh tour but removed early during tour)

* MXR Noise Gate/Line Driver

* MXR Digital Delay System II

* Colorsound Power Boost

* Demeter Compulator

* Chandler Tube Driver

* BK Butler Tube Driver

* Boss CS-2 Compression Sustainer

* Boss GE-7 EQ Pedal

* Boss MZ-2 Digital Metalizer

* Boss HM-2 Heavy Metal Distortion

* Boss CE-3 Chorus

* Boss SD-1 Overdrive

* Boss DD-2 Digital Delay

* Boss CE-2 Chorus

* TC Electronics Booster+ (Line Driver/Distortion)

* TC Electronic Sustain and Parametric Equalizer

* TC Electronic Dual Parametric Equalizer

* TC Electronics TC-2290 Dynamic Digital Delay

* Pro Co RAT Distortion

* Heil Talk box

* Dallas Arbiter Fuzz Face (BC-108 transistors)

* Ibanez CP9 Compression Sustainer

* Ibanez Tube Screamer

* Ibanez TS10 Tubescreamer

* Uni-Vox Univibe

* Vox Wah-Wah pedal

* Dunlop Cry Baby Wah-wah pedal

* Binson Echorec II

* Binson Echorec PE

* Digitech Whammy

* Ernie Ball Volume Pedal

* Pete Cornish all tube Pedal Boards and Custom effects

* Pete Cornish Soft Sustain

* Pete Cornish P-1

* Pete Cornish P-2

* Pete Cornish G-2

* Pete Cornish SS-3

* Pete Cornish ST-2

* Pete Cornish Line Driver

* Pete Cornish Linear Boost

* Pete Cornish Tape Echo Simulator (T.E.S)

* Pete Cornish Custom Tube 6 Band EQ

* EBow

* Lexicon PCM70 Digital Effects Processor

* Yamaha SPX-90 II Digital Effects Processors

* Zoom multi effect

* DigiTech ISP-33B Super Harmony pitch shifter

* Dynacord CLS-222 Leslie simulator

* Roland SDE 3000 digital delay

Cirka 50 er vel mer korrekt. Vet ikke helt om det finnes noe "billigoppskrift" på David Gilmour. Han har vel brukt så å si alle gitarer (Selv om den mest vanlige er hans tungt modda Fender Stratocaster).

Lenke til kommentar

Start med en Strat, gjerne med lønnehals. For å gjøre det litt lettere å finne sounden, så bytter du til EMG pickuper, EMG har et eget sett med SA pickuper pluss EXG og SPC aktive tonekontroller. (Samme som jeg bruker på min Mary Kaye.) EMG-DG20

Så må du ha skikkelige forsterker, da er det rør som gjelder. Gilmour bruker gamle Hiwatt forsterkere, men mye Fender Bassmann i studio. En '59 Bassman reissue koster 14000 kroner, så det kan bli litt over budsjettet. Men det finnes sikkert rimeligere alternativer som duger. Legg til en Big Muff og en delaypedal så er du nesten i mål. Alle de andre pedalene er morsomme, men til spesielt bruk.

Du trenger ikke EMG'er for å får Gilmours lyd, men det er mye lettere å skru den inn med disse. Bruk litt EXG på rytmegitaren og masse SPC på soloene.

Men husk: 75% av lyden til alle store gitarister sitter i fingrene. Hjelper ikke å ha ustyret til David Gilmour hvis du har anslaget til Kerry King.

Jeg fant ellers en side med mye info om Gilmours utstyr: www.gilmourish.com

Lykke til!

Edit: Ser jeg sa "Samme som jeg bruker på min Mary Kaye". Da tenkte jeg på de aktive kontrollene. Jeg har et litt annet pickup-oppsett med en SA og to 89. (Som forsåvidt inneholder en SA-type pickup.)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Men hva med en line6 pod? på youtube er det jo noen som får sikkelig lyd med den. Er bra nok for stuebruket mitt tenker jeg, så gå får den tenker jeg. Da kan jeg bruke hodetelefoner også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...