Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] HTPC er død

Anbefalte innlegg

Hei. Oppgraderte mediacenter PC-en med endel nye komponenter i går. Alt fungerte smertefritt i hele går. Skulle så starte den på formiddagen i dag, og da skjedde det ingen ting når jeg trykket på power knappen.

Skrudde så opp for å se om PWR SW ledningen hadde falt ut eller noe slikt, men alt satt som det skulle. Noterte også at det lyste rødt på hovedkortet så det får jo strøm. Forsøkte så å kortslutte PWR SW pin'ene, heller ingen resultat. Har sjekka PSU ut av problemet ved at den også er kortsluttet og i tillegg prøvd en annen PSU med samme resultat.

Har sjekket at HK ikke er kortsluttet noe åpenbart sted. Alle kabler er hele og pene.

Hardware er som følger:

Corsair 450w PSU

Crucial BallistiX PC8500 2gb

Intel C2D E8400

Radeon HD3450

2x Samsung Spinpoint

Det som var så jævla rart er at den fungerte jo smertefritt i hele går, ble slått av på riktig måte i natt og når den skal startes i dag så er det dødt. Den er koblet til overspenningsvern, men grenet var slått av så vet ikke om den stopper overspenning da.

Noen åpenbare tips eller observasjoner?

Mvh

Henrik

Endret av henrikm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig ett fullstendig ulogisk forslag, men i alt for mange tilfeller av plutselig døde PC-er og PC-er med POST-problemer er det statisk elektrisitet.

Prøv noe så enkelt som å koble fra skjerm, nettverkskabel og strøm. Hold inne powerknappen noen sekunder, koble til igjen og prøv å fyre opp.

Endret av Nargile
Lenke til kommentar

Tok fra hverandre hele maskinen. Satte i hovedkort og cpu igjen. Testa med power. Fortsatt dødt. Tok av CMOS jumperen og satte den på plass igjen. Testa med power, da ble det jammen liv igjen. Var nok muligens en for dårlig kortslutning. Satte så på plass et og et kort med testing mellom for å se at alt fungerte. Nå er det nok en gang tv og musikk i stua :)

En liten anbefaling til andre som bygger selv innimellom, lag en "testbenk" på hobbyrommet med en skjerm, tastatur (ikke trådløst), mus, verktøy og annet som behøves. Mye enklere enn å drive å knote på kontoret eller i stua. Veldig greit å ha en gammel maskin stående også så kan man teste med andre deler (spes. PSU), så ikke selg unna alt utstyret med en gang du oppgraderer.

Et tips til på tampen som jeg har brukt flittig de to siste gangene jeg har bygget, reset CMOS først og fremst hvis du har problemer. Det har løst veldig mye knot for meg.

Håper jeg slipper å poste her igjen på en stund, fortsatt god sommer folkens :)

H.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...