Gå til innhold

Får ikke (re)installert vista

Anbefalte innlegg

Har hatt litt trøbbel med VirtuMonde i det siste, og bestemte meg for å formatere og reinstallere vista, siden maskina er ganske ny og jeg ikke har gjort så mye med systemet enda.. Jeg boota vista cd som jeg fikk med fra dell, slettet c:/ og formaterte partisjonen.. Har nå tre partisjoner på disken,

partisjon1: (primær) 50 GB ledig hvor jeg hadde vista, som jeg nå har slettet og formatert, og vil legge vista på nytt.

partisjon2: (primær) 250GB her har jeg masse data som jeg Ikke vil slette..

partisjon3: (logisk) mediadirectpartisjon på 2.5 GB

Saken er at nå får jeg ikke får valgt partisjon 1 til å installere vista. Får meldingen at "finner ikke systemvolum for å installere windows" eller noe i den duren..

Noen forslag?? Trenger hjelp fort. :)

Edit! Ser at denne tråden burde vært under 'Vista'.. Bare for modder å evt. flytte..

Endret av oyvindoyvind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er en sideffekt av at du slettet partisjonen. Det er jo ikke nødvendig, det holder å formatere.

Systemvolum må være Primær og Aktiv. Siden du slettet partisjonen som var aktiv må du kanske selv sette den nye Aktiv.

Lenke til kommentar
Kanskje det er en sideffekt av at du slettet partisjonen. Det er jo ikke nødvendig, det holder å formatere.

Systemvolum må være Primær og Aktiv. Siden du slettet partisjonen som var aktiv må du kanske selv sette den nye Aktiv.

Ok, takk for kjapp respons. Hvordan setter jeg den som aktiv?

Lenke til kommentar
Partition Magic er ett eksempel. Du kan også bruke WPE til å endre på partisjonsoppsettet.

Jeg er vel i WPE allerede, og ser ikke noen mulighet til å sette en partisjon 'aktiv'.. Får finne ut av hvordan jeg lager en boot-sak med partition magic, evt annet gratis partisjoneringsprogram, og boote fra usb..

Lenke til kommentar
Format av partisjonen går mistenkelig fort; kun et par sekunder, 50 GB.. Hm

Det er helt normalt. Nå er det quick format som er default, og da sjekker den ikke disken lenger.

Er kanskje ikke mulig selv å sette aktiv partisjon fra installasjonsprogrammet. Men det finnes mange alternative program, som GParted eller Ranish.

Lenke til kommentar

For et latterlig opplegg! At det ikke er mulig å sette active partition under avansert diskbehandlig er jo bare tull. Det er jo et helvete å lage en sånn boot-greie. Fikk forresten boota Pendrivelinux, men får ikke fdisk til å virke, og heller ikke så mye annet jeg får gjort. Er det noen som har en quick-guide til hvordan jeg kan mekke en bootbar usb-stick med partition magic? PS! Jeg har ikke floppy eller cd-r's...

Litt oppgitt nå ja.. Har forresten sletta den andre primær partisjonen, så nå har jeg bare én. Men den blir visst ikke automatisk 'aktiv' forde.

Lenke til kommentar
Når du har slettet begge partisjonene og laget en ny så kan jeg ikke tro annet enn at den blir satt aktiv som den skal.

Få høre nøyaktig (ordrett) hva den meldingen sier.

"Windows finner ikke et systemvolum som oppfyller kriteriene for installasjon"

Og Microsoft bekrefter ihvertfall sånn halvveis at det du foreslo er riktig..

http://support.microsoft.com/kb/927520/no (spesielt under metode 4)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke finner ut av det på annen måte så kan jeg foreslå at du sletter MBR. Da vil Windows initialisere disken på ny.

Men du mister da MediaDirect partisjonen.

Det er mange måter man kan slette MBR på, en mulighet er UBCD.

Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR".

Lenke til kommentar
Hvis du ikke finner ut av det på annen måte så kan jeg foreslå at du sletter MBR. Da vil Windows initialisere disken på ny.

Men du mister da MediaDirect partisjonen.

Det er mange måter man kan slette MBR på, en mulighet er UBCD.

Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR".

Hei, vært borte i helgen, men nå er jeg back in business. Fikk laget en boot cd (Hirens) og Partition Magic sa "Partition table error #105".. Endte med at jeg brukte Super(?) FDISK og sletta MBR. Ser ut til at jeg får installert Vista igjen nå.. Takk for hjelpen Hårek, og dere andre :)

Edit: Mistenker at det er noe lignende som skjedde med den forrige laptopen.. Hvis jeg sletter MBR er det da mulig å kjøre recovery på disken, eller blir det helt helt borte da?

Edit2: Noen som har noen idé om hvorfor MBR blir skadet?

Endret av oyvindoyvind
Lenke til kommentar

MFT er jo noe helt annet enn MBR. MFT er en stor komplisert struktur for filsystemet midt inne på disken, mens MBR bare er en enkelt sektor helt på begynnelsen.

Å slette MBR påvirker ikke filene eller andre strukturer på disken.

Men når MFT er korrupt er det mye verre, da kan det bety at filene er tapt for godt.

Det er altså ingen sammenheng mellom MBR og MFT. Men hvis noe er gått helt galt enten i software eller hardware, så kan det tenkes at sektorer blir overskrevet helt tilfeldig.

Lenke til kommentar

Det du ikke vil gjøre nå er å begynne å skrive til disken iallefall.

Ser at du har funnet Hirens boot disk, du har ett verktøy der som heter NTFS recovery hvis jeg ikke husker feil(antar at disken var formatert i NTFS, men tilsvarende verktøy for FAT ligger også der). Jeg har hatt stor suksess ved å benytte de to i tilsvarende situasjoner, selv etter formatering finner du igjen data, men har du skrevet til disken så har du problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...