Gå til innhold

Når det man spiser gjør deg syk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TV2-hjelper deg hadde en test av slike prøver for et år eller halvannet siden. (Jeg var da meget interesert fordi jeg slet med det som nå har vist seg å være "irritable bowel syndrom"). Uansett den testen var nedslående greier, og konklusjonen deres var at det var sløsing av tid og penger å utføre slike tester. En kvinne lot seg teste med 7 ulike systemer (alle rekomandert av lege). Testene viste totalt og fullstendig motstridende resultater. Ingen av resultatene var i nærheten av å ligne på hverandre en gang.

Den siste spesialisten jeg var hos, som faktisk forstod umiddelbart hva problemet mitt var og hva jeg måtte gjøre med det, etter 1 1/2 år med legebesøk, spesialister, gastroskopi, CT, etc. etc. Kjørte for sikkerhets skyld en intolleranseprøve på meg. En blodprøve som sjekket 5 basisintoleranser (gluten, melkesyre, etc.) Han sa at en slik prøve var det eneste som i det hele tatt hadde noe for seg, og selv den var ikke særlig pålitelig.

Med andre ord. Ikke stol på en slik prøve. Oppsøk en mage/tarm spesialist med peiling i faget. Om du vil kan du sende meg PM så skal jeg anbefale en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg vært i syden i 11 dager, og har faktisk skjeiet ut et par ganger uten problem. Men så tok jeg idoform også da.. hehe :p

Jeg tar ikke dette så hyperseriøst, men jeg syns jeg skal gi det en sjangse. Nå skal jeg gå 6 uker og følge dietten 110% ¨så skjer jeg hva som skjer :) om det blir bedre, ligger det vel noe i det? skal på en ny skylling i mårra, men etter det skal jeg slutte med det. Det er greit å gjøre det, men jeg vil ikke fikle for mye med ting ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du førte matvarene tilbake i kosten, og ikke ble dårlig, høres det jo ut som om du ikke var allergisk i det hele tatt.

Man kan godt bli mye bedre av å kutte ut enkelte matvarer, selv om man ikke er allergisk mot dem. La oss si at man kutter ut all hvete og spiser salat isteden. Da får man sannsynligvis mye bedre fordøyelse. Det betyr ikke at man er allergisk. Allergi er en overfølsomhet i immunforsvaret.

Lenke til kommentar

Hvis du har funnet løsningen på dine helseproblemer er jo det mye viktigere enn noen matvarer.

nå er også jeg veldig skeptisk til sånne tester. Tror jeg så ett program på nrk hvor en person uten problemer tok tester for å finne mat allergi på fire forskjellige alternative klinikker. Det endte opp med at hver eneste klinikk sa hun måtte holde seg unna 10-15 produkter. Det rare var at disse produktene ikke var de samme klinikkene imellom. Ikke bare var de ikke de samme, det fantes bare ett produkt som var likt til felles. :S

Lenke til kommentar

Jaja, jeg er ikke akkurat tro mot dietten for det er litt vanskelig, men jeg har i allefall funnet ut at jeg blir bedre hvis jeg holder meg unna de matvarene. Og det er jo DET som teller, ikke sant? :)

Pluss at jeg har mer en intolleranse for noe av matvarene, og allegi mot andre. Noen av de matvarene jeg ikke "tåler" får jeg utslett av, klør i øyne og hals osv, mens andre får jeg "bare" vondt i magen av.

Jeg spiser av og til "nei-maten", og selv om jeg får litt vondt i magen er det jo værdt det ;)

Lenke til kommentar

Jeg syns det er trist når man bestemmer seg for hva som feiler en, og så leter etter "bevis" for å underbygge denne feiloppfatningen. Istedet for å finne den virkelige underliggende grunnen til plagene sine. Selv om du kanskje har vært i kontakt med inkompetente folk, er det langt fra alle som er det. Dessverre er det også slik at det tar tid å få timer på sykehus, da det er stor pågang.

Når det gjelder håranalyser har alle vitenskapelige tester konkludert med at dette i beste fall er pseudovitenskap, uten grunn i virkeligheten. Kilde 1, kilde 2, kilde 3, kilde 4. Selv om det kan høres riktig ut, er det ikke nødvendigvis det.

Lenke til kommentar
Når det gjelder håranalyser har alle vitenskapelige tester konkludert med at dette i beste fall er pseudovitenskap, uten grunn i virkeligheten. Kilde 1, kilde 2, kilde 3, kilde 4. Selv om det kan høres riktig ut, er det ikke nødvendigvis det.
Japp. Stikk til utredning på sykehuset, styr på til de finner ut hva det er er mitt råd.

Jeg trodde lenge jeg var laktoseintolerant, men etter en haug tester fant jeg til slutt ut at det er fruktosemalabsorbasjon. Dvs, jeg tåler ikke sukker (som er 50% fruktose) eller noe annet med fruktose som f.eks frukt :p

Fikk aversjon mot alt søtt for evigheter siden dog, trolig fordi jeg alltid ble syk når jeg spiste det, så er ikke noe jeg synes er spesielt vanskelig å leve med.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tolker dette riktig, så dreit du ut fem kilo? Kanskje dette passer bedre inn i "Snedige ting du lurer på", men er litt spent på mengden.

Hadde jeg lagt en fem kilo stor kabel hadde jeg i alle fall vært fornøyd med dobesøket mitt, liklukt eller ikke.

Tror det er x-en til Davy Wathne som er veldig, veldig allergisk mot alt. Det ENESTE hun kan spise er knekkebrød, uten noe til. Og vann, men selv det reagerer hun på, men ikke like mye som alt annet.

Dette er jo et spennende prosjekt. Hvis du får assistanse og oppfølging hos en ernæringsekspert kan dette gå, og utover livet vil du få erfaringer fra produkter på svartelisten din som du finner ut at du tåler bedre enn andre. Noen av produktene på listen kan du nok spise etterhvert pga du får ned overfølsomheten din. Jeg har en tante som var allergisk mot dyr hele barndommen sin, ble tett i nesen og dårlig av å være med dem. Men hun er ikke allergisk lenger. Til slutt reagerte hun ikke på det lenger, fordi hun omgikk dyr nesten 24/7.

Da sitter du igjen med masse erfaringer fra ernæringseksperter og bare en bitteliten svarteliste som (jeg håper) du klarer å leve uten ;)

Lenke til kommentar
Hvis jeg tolker dette riktig, så dreit du ut fem kilo? Kanskje dette passer bedre inn i "Snedige ting du lurer på", men er litt spent på mengden.

Hadde jeg lagt en fem kilo stor kabel hadde jeg i alle fall vært fornøyd med dobesøket mitt, liklukt eller ikke.

Hvis du ikke fikk det med deg var jeg på tarmskylling, der man har et rør i ræva og alt går ut i et rør. Så jeg satt ikke på do nei, vi holdt på i en time :p

Lenke til kommentar

Uansett om testen var bare bull"shit", så er ikke hvetemel bra for fordøyelsen, enten det er glutenfritt eller ikke, på grunn av konsistensen.

Alt dette er faktisk hard kost for fordøyelsen:

Grisekjøtt

Hvetemel i store mengder

Glutenfritt mel i store mengder

Potetmel i store menger

Melkeprodukter i store mengder

Potet

Hvitt sukker

Normalt tåler man det utmerket, men noen har en fordøyelse som trenger litt ekstraservice med mer fiber og mindre "lim" (rør ut potetmel i vann så skjønner du hva jeg mener). Det betyr ikke at man er allergisk (allergi er en immunforsvarsreaksjon, det har ingenting med treg/løs/oppblåst mage å gjøre).

Noe sier meg at disse laboratoriene tar veldig godt betalt for å gi kostholdsråd man kan få av legen uten noen undersøkelse overhodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...